MBANEWS > اخبار ام.بی.ای , تبلیغات > کارآفرینان از بلندپروازی نمی ترسند

کارآفرینان از بلندپروازی نمی ترسند


21 تير 1396 |
کارآفرینان از بلندپروازی نمی ترسند


سفر رفتن یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی هر فردی است. حال اگر این سفر با برنامه ریزی و به منظور کشف مکان های جدید باشد، لذتش دو چندان خواهد شد. برنامه ریزی که کسب وکار ایران پلنر در صدد تسهیل و ارائه اصولی آن است. ایران پلنر کسب وکاری مجازی در حوزه گردشگردی ست که چندی پیش راه اندازی و شروع به ارائه خدمت رسانی است. ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات دقیق درباره این کسب وکار گفتگویی را با سیده مهسا مطهر مدیریت محتوا آن داشته که در ادامه می‌خوانید.

درباره نحوه شکل گیری استارتاپ ایران پلنر برایمان بگویید؟

استارتاپ ایران پلنر بر خلاف سایر استارتاپ ها که در مراکز شتابدهی شکل می‌گیرند، حاصل مدتها تلاش گروهی عده ای فعال در حوزه گردشگری است. شکل گیری که ریشه در گذشته دارد و با نگاهی به سابقه فعالیت گروه بهتر می‌توان درباره آن صحبت کرد. در 17 سال گذشته بسیاری از حوزه فعالیت گردشگری را تجربه و تحصیلاتم را در همین حوزه تکمیل کرده ام. در این مدت فعالیت فقط به فکر طی کردن یک مسیر ثابت در حوزه گردشگری نبوده و تقریبا ده سال پیش وارد فعالیتهای صنفی و درنهایت پنج سال پیش عضو موسس کانون راهنمایان گردشگری کشور شدم. فعالیت در NGO ها باعث شد، دانش خوبی در زمینه شکل گیری سیستم و شبکه بدست بیاورم. دانشی که منجر به دریافت لوح زن کارآفرین برتر در حوزه گردشگری بابت راه اندازی سیستم میان راهنمایان گردشگری سراسر کشور به همراه همکاران کانون راهنمایان گردشگری از طرف سازمان میراث فرهنگی شد. سیستم به راهنمایان گردشگری این امکان را می‌داد که بطور یکسان از اطلاعات مرکز بهره برداری کنند یعنی فردی در روستای دورافتاده نیز به راحتی می توانست از ارتباطات استفاده کند و متقابلا نیز به اطلاعات این افراد می‌توان دسترسی داشت. راه اندازی سیستم باعث افزایش میزان اشتغال راهنمایان گردشگری سراسر کشور شد و همین موضوع برایمان جالب توجه بود، چون سودی بطور مستقیم از این کار عاید ما نمی شد. دریافت این لوح باعث شد تا به حوزه کارآفرینی علاقه مند و بیشتر درباره این موضوع مطالعه کنیم. البته در همان زمانها به همراه همسرم شروع به مشاوره دادن به پروژه‌های گردشگری کرده بودیم. مشاوره دادن در این حوزه باعث افزایش دانش ما شده و با هر پروژه مطالعات گسترده تر می‌شد. فعالیت در این حوزه فعلا به خاطر گستردگی کار ایران پلنر کمی محدود شده است. به همین روال در حال کار بودیم که پیشنهادی در رابطه با تولید محتوا برای ابزاری به نام سیم کارت گردشگر از طرف یک شرکت که پیمانکار سازمان میراث فرهنگی بود به ما شد. این سیم کارت به گردشگران امکان بازدید راحت تر از مناطق گردشگری را می داد. این پروژه به خاطر مشکلات مختلفی متوقف شد. با تمام این توصیفات مشغول به فعالیت در حوزه گردشگری بودیم که همسرم مقاله ای را با موضوع اینکه آژانس‌های مسافرتی تا سال 2019 فعالیشان تغییر می کند و تا حدودی از میان می رود، مطالعه کرد. این موضوع تلنگری عجیب بود که آینده آژانس‌ها که خود ما نیز در آن زمینه فعال بودیم چه خواهد شد. نگاه گردشگران و نوع سفرشان به کشورهای مختلف در حال تغییر بود و روز به روز تعداد گردشگران افزایش می‌یافت. این موضوع به شدت ذهن ما را که در این حوزه فعالیت می کنیم، مشغول کرده بود. همچنین چند روز تعطیلاتی در تقویم کنار هم قرار گرفت و جمعیت زیادی یکباره به سمت شمال کشور رهسپار شدند. همین باعث شد که سازمان میراث فرهنگی فعالان حوزه گردشگری را گرد هم آورد تا پیشنهادی برای حل مشکل پیشنهاد دهند. مردم ایران درون گرا هستند و معمولا موقع سفر جایی می روند که مسیر آن را آموخته و راحت هستند و شاید اگر مسیرهای جدیدی به آنها معرفی شود، به آنها سفر کنند. از طرفی مردم به مکان های که در آنها خانه دوم دارند، بیشتر سفر می کنند. بهترین راه کار ارائه برنامه سفر حرفه ای به مردم بود. بعد از تحقیقات مختلف متوجه شدیم که سایتی چنین خدمتی را ارائه نمی دهد. البته در این میان سایتی به طور محدود برنامه سفر می فروخت که ما تصمیم گرفتیم، خدمات را به صورت رایگان ارائه دهیم.

کارآفرینان از بلندپروازی نمی ترسند


ایران پلنر چه خدماتی را به مخاطبان ارائه می کند و مزیت های آن چیست؟

تجربه به ما ثابت کرده، مردم هزینه ای برای خرید برنامه سفر نمی کنند. نکته مهم این است که اکثر برنامه های سفر مقصد محور هستند و واژه جاذبه که میان مردم پرطرفدار است، در ایران تعریف درستی ندارد. گاهی برخی از مکان ها جاذبه باستان شناسی است و نمی توان مخاطبان را به آن سمت راهنمایی کرد و به بافت مکان آسیب رساند. بنابراین تصمیم گرفته شد، مکان هایی به مخاطبان معرفی شود که جاذبه گردشگری دارند. تعیین لوکیشین یکی دیگه از مواردی بود که سعی کردیم با دقت در خدمت خود بگنجانیم. این موضوع مهمی بود که ما به دقت آن را انجام داده و می‌توانیم ادعا کنیم که 90 درصد اطلاعات صحیح است. همچنین ما به شبکه سازی مسلط بوده و قبلا آن را انجام داده بودیم، بنابراین شروع به شبکه سازی برای خودمان کردیم. علاوه بر این بسته های سفر ما براساس جاذبه های درست دسته بندی شده و در نظر گرفته ایم. همچنین یکی از دغدغه های مهم گردشگران زمان بندی سفر است که ما در ایران پنر به آن دقت زیادی داشته ایم یعنی در برنامه مشخص کردیم که یک خانواده مثلا چهار نفره چقدر برای دیدن جاذبه گردشگری باید زمان بگذارند. درباره درجه سختی را هم تعیین کردیم که گردشگر حین بازدید با مشکلی روبرو نشود. در این راستا به گردشگران درباره نوع غذا و سوغاتی های هر شهر نیز راهنمایی می شود. دقت داشته باشیم که گردشگر به تمامی این اطلاعات بطور همزمان دسترسی دارد و این موضوع یکی از مزیت های سایت ایران پنر است. این سایت بعد از ایده پردازی و برنامه ریزی به سازمان میراث فرهنگی معرفی و با حضور رسانه ها در روز جهانی جهانگردی در پنجم مهر 95 رونمایی شد. بعد از رونمایی شرکت های مختلف برای حمایت مالی با ما تماس گرفتند که یکی از شرکتهای تابع همراه اول پنجاه درصد سهام خریداری کرد و بعد از آن سایت