» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
دغدغه هایی برای بسته بندی طلای سرخ (قسمت دوم)

سه شنبه3بهمن1391

سپهر سرمست

تاثیر بازار جهانی بر بسته بندی زعفران ایرانی
در حال حاضر زعفران گرانترین ادویه دنیا به حساب می آید و پس از آن وانیل و هل از نظر ارزشی قرار گرفته اند. امریکا یکی از بزرگترین بازارهای مصرف زعفران است و از این لحاظ می تواند هدف جذابی برای زعفران ایران باشد.
اما نکاتی در پشت همین موضوع وجود دارد که حتما بایستی چه در تجارت داخلی و چه در تجارت خارجی زعفران در نظر گرفت و در طراحی بسته بندی کالا اعمال کرد:

کاهش تدریجی تولید در اروپا
در منطقه اروپا 3 نقطه اصلی درگیر کشت زعفران می باشند. این مناطق در کشورهای ایتالیا، اسپانیا و یونان مستقر هستند. در سالهای اخیر گرایش به تولید زعفران در این مناطق دائما در حال کاهش بوده است. دلیل عمده آن به گران شدن هزینه های کارگری و غیر اقتصادی شدن محصول در مقایسه با محصولات ایران، هند، افغانستان و سایر تولید کنندگان بوده است. در مقابل تمایل به صادرات مجدد و بسته بندی کالا در حال افزایش است. دلیل آن هم بیشتر به وجود تجربه فروش محصول در اروپا و انحصار در به اختیار گرفتن بیش از 80 درصد بازار مصرف در بزرگترین بازار وارداتی زعفران در جهان (اتحادیه اروپا) می باشد. اطلاعات زیر تصویر دقیقتری از مصرف و بازارهای هدف به ما می دهد.

وضعیت مصرف در جهان
طبق آخرین تحلیل موسسه INSEAD که برای سال 2011 منتشر گردید بازارهای اصلی برای زعفران صادراتی شامل ایالات متحده امریکا، ایتالیا، فرانسه، سوئد، ژاپن و بلژیک هستند که روی هم رفته بیش از 69 درصد محصول صادراتی را جذب می کنند. در مقایسه بین قاره ای بیش از 65 درصد بازار در اروپا و تنها 16 درصد بازار واردات زعفران در امریکا قرار دارد. همچنین بر اساس گزارش سال 2009 همین موسسه، کشورهایی همچون اسپانیا، آلمان و بریتانیا نیز جزو وارد کنندگان عمده زعفران محسوب می شوند.

وضعیت ایران در صادرات
بر اساس گزارشات موجود عمده زعفران صادراتی ایران به اتحادیه اروپا صادر می شود. با این وجود شرکت های ایرانی نقش رهبری بازار را در هیچ کشوری به جز اسپانیا در اختیار ندارد. بعنوان نمونه در سال 2009 ایران حدود 36 میلیون دلار زعفران به اروپا صادر کرد و توانست بیش از 38 درصد از نیاز این قاره را تامین کند. در این حال حدود 23.6 میلیون دلار (65.6 درصد) از ارزش صادرات زعفران ایران نتیجه فروش به این کشور بوده است و این به معنی کنترل شدن صادرات ایران توسط اسپانیا می باشد. پس از آن ایران توانست 55 درصد از سهم بازار در ایتالیا، 44 درصد از بازار سوئد و 32 درصد از سهم بازار فرانسه و 6.6 درصد از بازار آلمان را نیز تامین کند که در مجموع به ارزشی حدود 4 میلیون دلار می رسد. این سیاست فروش باعث شد خود اسپانیا در جایگاه دوم صادر کنندگان به اتحادیه اروپا قرار بگیرد و خود تامین کننده اول بسیاری از کشورها شود. سایر کشورهای مشتری ایران هم مبدل به صادر کننده مجدد محصول ایران شدند. در این شرایط به نظر می رسد سیاست کشور ترکیه با وجود تنها 12.7 درصد سهم بازار در صادرات به اروپا، نفوذ در تمامی بازارها و تبدیل شدن به رهبر فروش (و نه رهبری در برداشت محصول) زعفران در اتحادیه باشد. همچنین کشورهای اسپانیا، فرانسه، آلمان و سوئد توانستند در مجموع 22.7 درصد از صادرات به اروپا را تامین کنند در حالیکه سه کشور آخر (مجموعا 8 درصد صادرات) هیچکدام تولید کننده نبودند.
در کنار پتانسیل بالا، سهم ایران از بازار 22 میلیون دلاری امریکا تنها 2.2 درصد است و کشورهای اسپانیا، ترکیه، مراکش و فرانسه عمده تامین کنندگان این بازار هستند. در بازار 3 میلیون دلاری کانادا هم کشورهای ترکیه و اسپانیا بیش از 60 درصد بازار را در اختیار دارند. حتی بازار استرالیا هم در اختیار ترکیه و اسپانیا است. در خاورمیانه نیز با وجود به لطف مصرف بالا در عربستان صعودی و قدرت صادرات مجدد امارات به کشورهای عرب منطقه، ایران در مجموع پیشتاز صادرات در منطقه است. اما صادرکنندگان اسپانیایی بازار اکثر کشورهای خاور میانه همچون پاکستان و عمان را در اختیار دارند. این ها همه نشان می دهد که بازرگانان ایرانی در حال بدل شدن به تامین کنندگانی برای اسپانیا و امارات هستند و این ریسک حتمی وجود دارد که روزی اسپانیا از خرید محصول ایران سرباز زند و به زعفران افغانستان روی آورد. در چنین شرایطی ایران بطور قطع باید تیم های تخصصی مشاوره تحقیقات بازار، بسته بندی و ترویج تشکیل دهد و جهت تقویت تولید کنندگان و اتحاد صادرکنندگان سیاست های ویژه ای اتخاذ کند.

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • 90 درصد زعفران ایران به نام و کام دیگران
  • اسپانیا زعفران ایرانی را به 140 کشور صادر م ...
  • 92 درصد تولید زعفران جهان در اختیار ایران
  • حذف عوارض صادرات زعفران
  • آیا تجار ایرانی توان برند سازی برای زعفرا ...
  • بسته بندی زعفران ایران باید ساماندهی شود
  • ارتقای کیفیت بسته‌بندی زعفران کلید خورد
  • افغانستان؛ رقیب اصلی بازار زعفران ایران
  • برند سازی حلقه گمشده در طلای سرخ!
  • برگزاری کارگاه تخصصی بسته‌بندی زعفران
  •