» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
نمی‌توان با تبلیغ، کتاب فروخت

یکشنبه 9 تیر 1392

یک ناشر معتقد است: تنها راه فروش بیش‌تر کتاب این است که مردم آن را بپسندند، وگرنه تبلیغ هم بر فروش کتاب تأثیری نخواهد داشت.
علی علمی، مدیر نشر پیکان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی ضرورت تبلیغ کتاب، گفت: کتاب‌ها از نظر نیاز به تبلیغ دو دسته هستند؛ دسته‌ای از کتاب‌ها علمی هستند و کسانی که با آن‌ها سروکار دارند، متوجه انتشارشان نمی‌شوند؛ در نتیجه باید برای معرفی آن‌ها به مردم، تبلیغ و اطلاع‌رسانی انجام شود. دسته‌ی دیگر کتاب‌های عامه‌پسند و رمان هستند. برای این کتاب‌ها تبلیغ فایده‌ای ندارد و تبلیغ واقعی برای آن‌ها، معرفی سینه به سینه‌ای است که مردم خود انجام می‌دهند.

او افزود: نقد کتاب که هزینه‌ای هم برای ناشر ندارد، لازم و مؤثر است، اما رمان نیازی به تبلیغ ندارد؛ مگر این‌که نویسنده‌اش فرد شناخته‌شده‌ای باشد و مردم منتظر انتشار اثرش باشند. ما برای کتاب‌های خود آگهی نمی‌دهیم؛ چراکه کتاب‌های ما بیش‌تر جنبه‌ی عمومی دارند و به صورت سینه به سینه معرفی می‌شوند. تیراژ کتاب هم به قدری پایین است که هزینه کردن برای تبلیغ آن به‌صرفه نیست.

علمی همچنین عنوان کرد: ما در این سال‌ها رمان‌هایی داشته‌ایم که برای آن‌ها پول آگهی داده‌ایم و آن‌ها را تبلیغ کرده‌ایم، اما فروش خوبی نداشته‌اند و فروش‌شان کم‌تر از کتاب‌هایی بوده که آگهی نداشته‌اند. با این حال، کتاب باید در رسانه‌های مختلف نقد شود. نقد شدن کتاب بویژه در رادیو و تلویزیون، بر میزان فروش آن هم تأثیر دارد.

او در ادامه گفت: با وجود اثرگذاری برنامه‌های معرفی و نقد کتاب، ما تا به حال برای این‌که در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، درباره‌ی کتاب‌های‌مان صحبت شود، به هیچ احدالناسی پول نداده‌ایم، اما همیشه دو نسخه از کتاب‌های‌مان را برای رسانه‌ها می‌فرستیم. گاهی هم برای روزنامه‌ها کتاب می‌فرستیم و آن‌ها کتاب‌های‌مان را معرفی می‌کنند، اما به طور کلی کتاب را باید مردم بپسندند و به یکدیگر معرفی کنند. نمی‌توان با تبلیغات، کتاب فروخت، درباره‌ی فیلم هم همین‌طور است، تا وقتی مردم کتاب یا فیلمی را نپسندند، آن کتاب یا فیلم هرقدر هم تبلیغ داشته باشد، نمی‌فروشد.

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • تلویزیون کتاب هم تبلیغ می‌کند
  • کتاب: کتاب «آینده‌پژوهی در تبلیغات» انتش ...
  • ماست و بستنی بیشتر از کتاب تبلیغ می‌شود
  • معرفی کتاب: سرخ و سیاه؛ سه دهه تبلیغ به رو ...
  • مؤثرترین تبلیغ برای کتاب چیست؟
  • کتاب: ادبیات تبلیغ منتشر شد
  • در کشور ما تبلیغات کتاب وجود ندارد
  • معرفی کتاب: برندسازی در هفت گام
  • پخش آگهی‌های تبلیغاتی کتاب، اقدام قابل ت ...
  • تبلیغ ایرانی زوج آلمانی در نمایشگاه کتاب ...
  •