» گلرنگ از تولید به اشتغال گسترده رسیده است
» محبوب ترین عکس اینستاگرام با 18 میلیون لایک
» بیلبوردی که دزدها را به خانه خالی راهنمایی می کند
» ششمین نشست تدوین بودجه شرکت های dnaunion کلید خورد
» مزیت رقابتی پایدار از هم افزایی ارکان مختلف سازمان حاصل می شود
» تلاقی لذت و کیفیت در بسته بندی جدید سن ایچ
» گلستان؛ ماندن یا نماندن در تبلیغات، مسئله این است؟
» Baby Dove: زندگی واقعی، زندگی زیبا
» با Subway سر میزغذا عاشق شوید
» تولید 1100 محصول داخلی توسط شرکت آریان کیمیا تک

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
تبلیغ برنامه‌های تلویزیونی جدی گرفته نمی‌شود

شنبه 12 بهمن 1392

خبرگزاری فارس: تلویزیون در حالی مدام به تبلیغ موارد گوناگون می‌پردازد که از تبلیغ برنامه‌های خودش جز سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی سر باز می‌زند.
خبرگزاری فارس- فرشید شکیبا: در دنیایی که در آن رسانه‌ها رقابت تنگاتنگی با هم دارند رسانه‌هایی موفق‌تر هستند که روز به روز روش‌های متنوع و جذابی را برای تبلیغ آثارشان انتخاب کنند. رسانه ها برای اینکه بتوانند مخاطبان زیادی را بدست بیاورند باید تولیدات خود را به آنها معرفی کنند. گاهی رسانه های مکتوب و مجازی آثار خود را از طریق رسانه های فراگیر مانند رادیو و تلویزیون معرفی می کنند اما واقعا رادیو و تلویزیون برای تبلیغ آثار خوب خود باید از چه شیوه های تبلیغی بهره ببرد؟

مرسوم است که هر رسانه ای اثر خودش را تبلیغ می کند. علاوه برآن، هر برنامه ای تبلیغ جداگانه ای برای خودش دارد، تبلیغ هایی که جذابیت لازم را برای مخاطبان دارد و باعث می شود مخاطب برای دیدن آن برنامه ترغیب شود. شبکه های بین المللی در مراحل تولید و پخش یک محصول برای آن تبلیغات مناسبی را در نظر می گیرند. این تبلیغ می تواند درباره یک مجموعه تلویزیونی یا یک برنامه ترکیبی باشد. اگر رسانه ملی می خواهد مخاطب بیشتری را برای خود دست و پا کند باید سبد معرفی محصولاتش پُر و جذاب باشد.

یکی از مشکلات تبلیغ برنامه های تلویزیونی در شبکه های مختلف این است که موضوع بسیار جدی گرفته نمی شود و تبلیغ آثار نمایشی و غیر نمایشی خیلی معمولی است و تیزرهای جذابی برای معرفی آثار ساخته نمی شود و حتی تیزرهای خوب هم موعد پخش مکرر ندارد. همانطور که می دانید برخی شبکه های ماهواره ای ارزش های ما را نشانه گرفته اند و برخی از مردم نیز برنامه های آنها را نگاه می کنند، این در حالی است که برنامه های خوب و متنوعی از شبکه های مختلف سیما پخش می شوند که اگر درباره آن ها کار تبلیغی خوبی صورت بگیرد و مردم از ماهیت این برنامه ها باخبر باشند حتما آنها را نگاه می کنند. رادیو و تلویزیون باید برنامه های خود در ساعت هایی که به اصطلاح پیک و پربیننده هستند با استفاده از روش های مختلفی به مردم معرفی کند. پخش تیزرهای موفقی که برای مجموعه های داستانی، ترکیبی و... از شبکه های سیما پخش شده توانسته علاوه بر معرفی برنامه مخاطبان زیادی را نیز کسب کند که از آن میان به طور مثال می توان به تیزرهای برنامه «شوک» اشاره کرد. شاید خیلی ها به واسطه همین تیزرها از ماهیت وجود چنین برنامه ای با خبر شدند و آن را تبلیغ کردند یا تیزرهایی که برای سریال مختارتامه ساخته شد و توانست حتی به عنوان کلیپ در تلفن و رایانه های مردم دیده شود.

به نظر می رسد بیش از پیش تهیه کنندگان رادیو و تلویزیون باید به ویژگی های یک تبلیغ خوب و جذابیت این تبلیغ فکر کنند و تیزرهایی بسازند که در آن ها موارد لازم برای جذب مخاطب رعایت شود. حتی مدیران شبکه ها نیز وقتی اثر نمایشی را در تلویزیون بازپخش می کنند برای تبلیغ آن اقدام خاصی انجام نمی دهند در حالی که امکان دارد بسیاری از مردم به دلیل حس نوستالوژیک به دنبال بازپخش آن اثر بوده باشند.

یکی از اتفاقاتی که مدتی است در تبلیغ برنامه های تلویزیونی صورت می گیرد و برخی با آن مخالف و برخی هم موافق هستند تبلیغ آثار تلویزیونی یک شبکه از دیگر شبکه های سیما است. اگر چه ممکن است عده ای بگویند اعلام برنامه شبکه ها به صورت زیرنویس باعث از بین رفتن تمرکز مخاطب و تغییر مدام شبکه های تلویزیونی می شود اما با استفاده صحیح از این روش تبلیغی می توان در دیده شدن آثار موثر بود.

یکی دیگر از راه های معرفی برنامه های خوب رادیو و تلویزیون، تعاملی است که صدا و سیما با خبرگزاری و روزنامه ها برقرار می کند، اگر چه اخبار رادیو تلویزیون همواره خوراک خبری مناسب و جذابی برای این رسانه ها هستند اما هیچ گونه برنامه ریزی برای چگونگی انتشار و مدیریت این موضوع دیده نمی شود و اگر تهیه کننده مجموعه ای برای اثرش روابط عمومی در نظر بگیرد هماهنگی هایی برای معرفی کار در قالب گفتگو، گزارش و ... به چشم می خورد. روابط عمومی شبکه های رادیویی و تلویزیونی باید آثار خوبشان را شناسایی و از طریق رسانه های مکتوب و مجازی در قالب های مختلف معرفی کنند.

بدون شک رسانه ملی نه تنها نباید از معرفی و تبلیغ برنامه های خود ابایی داشته باشد بلکه باید آن را به عنوان یک اصل برای خود همواره در نظر گرفته و حتی برای آن برنامه ریزی منظمی را هم تدارک ببیند.

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • تلویزیون با تبلیغات شهری حق آثار خصوصی را ...
  • تبلیغات میان برنامه‌ای یا برنامه‌های می ...
  • کم مانده بین اخبار تلویزیون هم تبلیغ کنی ...
  • پخش تبلیغاتی به درازای یک برنامه تلویزیو ...
  • نمی‌توان با تبلیغ، کتاب فروخت
  • چگونه‌ راهیابی تبلیغات‌ ماهواره‌های به ...
  • دیگر در برنامه‌های کودک ماکارونی تبلیغ ن ...
  • تبلیغ کالاهای لوکس در رادیو و تلویزیون چی ...
  • لابی و رابطه در تبلیغ تلویزیونی کتاب
  • درآمدزایی رسانه ملی به هر نحو ممکن!
  •