» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
تبلیغات و آثار آن در جذب گردشگر

شنبه 30 فروردین 1393

پارسینه به نقل از شهرخبر: ایران کشوری چهار فصل با جاذبه های توریستی فراوران است. جاذبه هایی چون جنگل های زیبا ، دشت های پهناور، آبشارهای طبیعی و آثار باستانی تاریخی که شاید اگر در کشورهای اروپایی وجود داشت بیشتر از نفت ایران درآمد زایی می کرد اما ایران هرگز در جذب گردشگر موفق عمل نکرده و به خصوص در سال های اخیر گردشگران زیادی را هم از دست داده است.

به این ترتیب ، اگر بگوییم که صنعت گردشگری ایران هیچ وقت مثل چندسال اخیر دچار رکود نشده، پربیراه نگفته ایم. کم شدن تعداد گردشگران خارجی و تسریع خارج شدن گردشگران ایرانی به سوی کشورهای خارجی، آن هم به میزان زیادی در مقایسه با سالهای پیش، نکته ای نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت.
با وجود این که ایران به دلیل موضوعات سیاسی کشوری شناخته شده بین مردم جهان است اما در زمینه جاذبه های گردشگری ایران هرگز تبلیغات موثری صورت نگرفته تا غرض ورزی های سیاسی دشمنان ایران باعث شود جذابیت های ایران از دید عموم دنیا دور بماند.

بر اساس اطلاعات و آمار غیررسمی سالیانه حدود 50 میلیارد تومان هزینه تبلیغات برای بازاریابی برخی تورهای خارجی در چند رسانه خاص داخلی هزینه می‌شود، این در حالی است که برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران هیچ ‌گونه بودجه‌ای اختصاص پیدا نمی‌کند.
هر چند سال ها پیش و در دوره حیات دولت دهم رئیس وقت سازمان گردشگری وعده داده بود، وضعیت تبلیغات در حوزه گردش گری اصلاح شود، اما هرگز اتفاق مهمی در این خصوص رخ نداد تا جادبه های توریستی ایران نه تنها برای خارجی ها ناشناخته باشد بلکه بسیاری از مردم کشور هم آنقدر که از جاذبه های توریستی آنتالیا و تایلند و امثال این کشورها می دانند از زیبایی های کشور خودشان بی خبر باشند.

از سوی دیگر بر اساس آمارها در سال 90 در حالی که 2500 دفتر خدمات مسافرتی در کشور فعالیت می‌کردند، تنها 60 دفتر در حوزه‌ ورود گردشگران خارجی فعالیت داشتند و بخش عمده‌ای از دفاتر، در حوزه‌ خروج گردشگران کار می‌کردند که همین مساله نشان از عدم توانایی تبلیغی برای جذب گردشگر خارجی و تمایل آژانس ها برای فرستادن ایرانی ها به خارج از کشور دارد که برای انها سود آور تر است.

در این میان تنها چند شهر داخلی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و شهرهای شمالی ایران است که برای گردشگران داخلی شناخته شده است و گاهی به بهانه زیارت و گاهی به بهانه بازدید از آثار باستانی و طبیعت بکر، ایرانی ها راهی سفر به این چند شهر معروف می شوند و این در حالی است که در همه استان های کشور زمینه برای جذب گردشگر داخلی وجود دارد و یکی از مهم ترین اشکالات اگر از گرانی ها و نبود امکانات که مجال این مبحث نیست بگذریم، ناشناخته بودن جاذبه های ایران برای ایرانیان موضوع مهمی است که انتظار می رود سازمان گردشگری در دوره مدیریتی جدید خود اقدامی جدی در این خصوص انجام دهد.

کافی است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستین ها را بالا بزند و اقدام اساسی برای سر و سامان دادن تبلیغات گردشگری ایران چه در داخل و چه در خارج کشور انجام دهد تا در آستانه بهار گردشگران ایران را هم جزئی از برنامه های تفریحی خود قرار دهند.

مهرداد مسعودی

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • تبلیغ تورهای گردشگری مصر وارد نشریات شد
  • درآمد 107 میلیارد دلاری چین از جشنواره گرد ...
  • ایران فرصت حضور در 35 نمایشگاه بین المللی ...
  • وزیر گردشگری مصر: به گردشگران ایرانی امید ...
  • راه اندازی شبکه برون مرزی راه گشای تبلیغا ...
  • خداحافظی با آژانس‌هایی که فقط گردشگر به ...
  • غرفه ۵۰۰ متری کشور لیبی در نمایشگاه میلان ...
  • ورود گردشگران خارجی به مشهد بدون اخذ ویزا ...
  • استرالیا مقام نخست دنیا در بازاریابی گرد ...
  • درآمد دو میلیارد دلاری عربستان از گردشگر ...
  •