» گلرنگ از تولید به اشتغال گسترده رسیده است
» محبوب ترین عکس اینستاگرام با 18 میلیون لایک
» بیلبوردی که دزدها را به خانه خالی راهنمایی می کند
» ششمین نشست تدوین بودجه شرکت های dnaunion کلید خورد
» مزیت رقابتی پایدار از هم افزایی ارکان مختلف سازمان حاصل می شود
» تلاقی لذت و کیفیت در بسته بندی جدید سن ایچ
» گلستان؛ ماندن یا نماندن در تبلیغات، مسئله این است؟
» Baby Dove: زندگی واقعی، زندگی زیبا
» با Subway سر میزغذا عاشق شوید
» تولید 1100 محصول داخلی توسط شرکت آریان کیمیا تک

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک


ام‌بی‌ای‌نیوز: برندینگ از آن دسته موضوعاتی است که کمتر سازمانی در کشورمان به آن توجه اصولی می‌کند. موضوعی مهم و تاثیرگذار درجهت پیشرفت یک شرکت. شرکت‌ رمیس، فعال در زمینه IT با توجه به موضوع پراهمیت برندینگ، برای خود سند استراتژیک و راهنمای هویت برند تنظیم و تهیه‌ کرده ‌است. در این زمینه شرکت ارتباطات بازاریابی اشاره همراه و همگام با رمیس بوده‌ است. در این باره گفتگویی داشتم با ایرج شفیعی، مدیر مارکتینگ و توسعه برند شرکت رمیس و میترا شاهسوند مدیر دیزاین برند شرکت ارتباطات و بازاریابی اشاره.

درباره طراحی سند استراتژیک شرکت رمیس توضیحاتی را بفرمایید؟
شاهسوند:ما پروژه‌های برندینگ را معمولا در دو بخش مشخص تدوین، طراحی و اجرا می‌کنیم. بخش اول؛ تحقیقات و تعریف و تدوین خط مشی استراتژیک برند که توسط بخش استراتژی واحد راه حل‌های برند در شرکت اشاره مدیریت و اجرا می‌شوند و بخش دوم؛ طراحی هویت بصری برند و اصول و قواعد استفاده از آن می‌باشد که توسط بخش طراحی واحد راه حل‌های برند طراحی می‌شوند.
به زبان ساده، تدوین استراتژی مانند اندازه‌گیری خیاط برای دوختن لباس است. در عین حال استراتژیست برند تصمیم می‌گیرد این لباس برای چه مناسبتی و برای پوشیدن در چه فضایی باید دوخته شود. بعد از اندازه‌گیری، طراح برند برای لباس رنگ و مدل انتخاب می‌کند و در واقع لباس به قامت برند دوخته می‌شود.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

در مرحله‌ی اول، سند استراتژی برند رمیس توسط گروه استراتژی برند شرکت اشاره، متشکل از جناب آقای نژده هوانسیان و سرکار خانم سمیه رنجبر تدوین شد. تدوین سند استراتژیک، پروسه‌ای سخت و طولانی است. در این مرحله گروه، تحقیقات گسترده‌ای را درباره‌ی بازار و نقش آفرینان حوزه‌ی فعالیت برند مورد نظر انجام می‌دهند و تفاوت‌ها، توانایی‌ها و کارآیی برند مشخص می‌شود. اینکه نقاط قوت آن چیست و در مورد کدام نکات توجه و دقت نظر بیشتری مورد نیاز است. تمام این اطلاعات به عنوان مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای شروع کار طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مورد برند رمیس، نتیجه‌ی تحقیقات و مطالعات استراتژیک به تدوین ایده‌ی برند انجامید. رمیس، برندی چابک (Agile) است که همگام با تغییرات روز بازار جهانی حرکت می‌کند. چابکی به این معنی است که فعالیت رمیس در تمامی مراحل مانند خدمت رسانی به مشتری بسیار سریع است. در صورتی که مشتریان برای تهیه سخت‌افزارها با مشکل مواجه باشند، رمیس به سرعت این مشکلات را برای آنان رفع خواهد کرد. چالشی که در زمینه‌ی طراحی برند با آن مواجه بودیم، ایجاد طرحی اثرگذار و متفاوت با نمونه‌های موجود و مورد استفاده توسط شرکت‌های مشابه بود. به این منظور کاراکتری برای این برند ایجاد شد به نام "رمی" که در بیشتر حامل‌های ارتباطی برند حضور دارد و انتقال پیام توسط او انجام می‌شود.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

رمی در واقع نشان دهنده‌ی هویت و شخصیت برند رمیس است. او چابک، جوان، باهوش و به روز است. او قادر است در صحنه‌هایی عجیب و باور نکردنی حاضر شود و به رفع مشکلات بپردازد. مخاطبین رمیس افرادی به روز و علاقمند به آخرین تحولات تکنولوژی می‌باشند. بنابراین برآن شدیم تا کاراکتر رمی را در صحنه‌های معروفی از فیلم‌های علمی تخیلی قرار دهیم. رمی یک قهرمان است ولی ابر قهرمان نیست. او در واقع یک شخصیت معمولی ولی باهوش است که بیشتر از نیروی بدنی به هوش و ذکاوتش و ابزارهایی که در اختیار دارد متکی است. در مورد رنگ‌های سازمانی هم از رنگ‌های غیر معمول‌تری استفاده کردیم. رنگ‌های اصلی سازمانی رمیس رنگ صورتی فلورسنت، خاکستری و نقره‌ای هستند. با استفاده از این رنگ‌ها و نوع طراحی بر متفاوت بودن، چالاک بودن و جوان بودن رمیس بیش از پیش تاکید کردیم.

شفیعی: به‌طورکلی در طراحی سند استراتژیک، موقعیت برند رمیس در خارج و داخل سازمان بررسی شد. در موقعیت خارج از سازمان، اقدام به شناسایی توانایی رمیس در خدمت رسانی به مشتریان در بازار کردیم. در این مرحله‌، مواردی مانند جایگاه رمیس ‌از لحاظ اندازه و ابعاد نسبت به سایر نقش آفرینان بازار و همچنین قدمت آن نسبت به سایر شرکت‌ها بررسی و مقایسه شد. اینکه آیا بزرگی یا قدمت، از دید بازار مزیت محسوب شده است یا نه مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله، در جلسات متفاوتی با مشتریان، انتظارات آنان را نسبت به رمیس بررسی کردیم. در مرحله طراحی سند استراتژیک، علاوه بر شناسایی، به بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی شرکت (SWOT) پرداختیم.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

در مرحله بررسی موقعیت داخلی برند، تمرکز بر طرز فکر و نگاه کارکنان نسبت به رمیس بود و اینکه آن‌ها دیدگاهشان نسبت به برند رمیس چیست. بررسی تمامی این موضوعات منجر به شکل‌گیری ایده اولیه برند رمیس، یعنی چابکی شد. چابکی در این سند، به جهت این که با عجله و تعجیل اشتباه گرفته نشود، اینگونه تعریف شد: توانایی پاسخ‌گویی سریع، به موقع و موفقیت‌آمیز به تغییرات.
در بخش دیگری از این سند، به شناسایی مخاطبان برند رمیس پرداختیم. ما در این سند باید تصویری ویژه از برند رمیس ترسیم می‌کردیم. اینکه ماموریت رمیس چیست و چه باید باشد، اینکه ارزش‌های رمیس چیست و جایگاه فعلی این برند در بازار IT چگونه است. در واقع تمامی این مسائل مانند چراغی هدایت‌گر برای رمیس عمل می‌کند؛ اینکه چه نقاطی از برند رمیس دارای قوت است و چه نقاطی نیاز به ترمیم دارد.

درباره راهنمای هویت برند رمیس توضیحاتی را بفرمایید؟
شفیعی: به‌طور کلی کتاب سند استراتژیک، سرآغازی برای راهنمای هویت برند (BIG) رمیس شد. در واقع فصل اول راهنمای هویت برند نیز به شکلی خلاصه به مسائل گفته شده اشاره کرده و این دو سند از طریق فصل اول BIG به یکدیگر مرتبط شده‌اند.
فصل دوم راهنمای هویت برند به شرح اصول و قواعد و فصل سوم آن به باید‌ها و نبایدها و اینکه عناصر ارتباطی برند چگونه در سازمان مطرح شوند پرداخته است. در فاصله بین طراحی سند استراتژیک و راهنمای هویت برند، رمیس فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه برندینگ داخلی خود آغاز کرد و بخش قابل توجهی از برنامه‌های سال 1392 شرکت را براساس ایده‌ی چابکی ترسیم نمود.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

در این زمان، نام واحد مارکتینگ به "واحد مارکتینگ و توسعه برند" تغییر یافت و بدین ترتیب مقوله برندینگ رسما در شرکت، متولی مشخصی پیدا کرد. این واحد شروع به برگزاری جلسات مختلف طوفان ذهنی با کارکنان شرکت نمود. در این جلسات، از بخش‌های مختلف، ایده‌های جالبی در زمینه افزایش چابکی دریافت و در برنامه‌های سال 1392 به‌کار گرفته شد. بدین ترتیب پایه اصلی برنامه‌ریزی سال 92 رمیس بر اساس ایده‌ی چابکی شکل گرفت. چنانچه ذکر شد، به موازات این فعالیت‌ها، رمیس با همکاری شرکت اشاره اقدام به تدوین راهنمای هویت برند کرد که در آن بیشتر بر برندینگ خارجی تاکید شده است. در سال 1393 نیز با همکاری شرکت اشاره برنامه‌های بسیاری به منظور تقویت برند چه از منظر داخلی و چه از دیدگاه خارجی خواهیم داشت.

اهمیت برندینگ برای آینده‌ی یک شرکت چیست؟
شاهسوند: متخصصین برند، برای تدوین استراتژی و طراحی یک برند باید فراتر از زمان حال عمل کنند. یعنی نه تنها عملکرد فعلی و گذشته‌ی برند برای طراحی آن برند مطالعه می‌شود، بلکه نوع نگاه و اهداف برند برای سال‌های آینده نیز در نظر گرفته خواهد شد تا بتوان انعطاف لازم را برای فعالیت‌های آتی برند در طراحی فعلی لحاظ کرد. به عنوان مثال در طراحی لوگو و آیکون برند رمیس، ما فعالیت‌های آتی آن را نیز در نظر گرفتیم. دیزاین برند باید به گونه‌ای باشد که شرکت در سال‌های آینده دچار مشکل نشود.

شفیعی: مسائل مطرح شده در برندینگ به راحتی قابل تغییر نیست. به همین دلیل باید موقعیت آتی برند نیز در نظرگرفته شود. برای مثال لوگو مقوله‌ای نیست که در طول زمان بتوان مکرراً تغییراتی در آن به وجود آورد.

کدام بخش‌ها در رمیس بیشتر در طراحی و شکل‌گیری این سند مشغول‌ بودند؟
شفیعی: در رمیس واحدی نبود که درگیر سند استراتژیک و مراحل طراحی ایده‌ی اصلی این سند نباشد. پیش از شکل‌گیری آن، شرکت با همکاری شرکت اشاره اقدام به برگزاری دو کارگاه آموزشی کرد. این دو کارگاه آموزشی برای مدیران ارشد، مدیران میانی و سرپرستان واحدها برگزارشد. در این دو کارگاه موضوع برندینگ و مسائل پیرامون آن برای اعضا تبیین گردید. این ‌برنامه باعث آشنایی و ارتقاء دانش کارکنان نسبت به مقوله برندینگ و مسائل حول و حوش آن شد. در حال حاضر همکارانی داریم که بادقت نظر بسیار، مسائل مرتبط با برندینگ را دنبال و در برخی موارد حتی اشکالات کوچک را نیز به ما گوشزد می‌کنند.
ما بر این اعتقادیم که شرط لازم برای موفقیت برندینگ در هر سازمان، هماهنگی و همکاری اجزای سازمان برای اجرای این مقوله است.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

شاهسوند: قبل از شروع پروژه‌ی طراحی، پرسنل رمیس در جریان فعالیت‌ها بودند. ما در حال حاضر در حال اطلاع رسانی درباره‌ی این سند، و چگونگی اجرای آن، به کارکنان هستیم و به این منظور برای اجرای کارگاه‌های آموزشی درون سازمانی برنامه‌ریزی می‌کنیم. نظم و موفقیتی که در طول طراحی و تدوین هویت برند رمیس و بعد از آن مشاهده می‌کنید مدیون دقت و حساسیت متولیان برند رمیس در درون سازمان و هماهنگی و همراهی آنان با طراحان برند است. در حال حاضر فضای مناسبی برای آموزش در رمیس ایجاد شده است. هدف نهایی این است که یکایک افراد این شرکت متولیان و محافظان برند در درون و بیرون شرکت رمیس باشند.

درباره تجربه همکاری با هم (سفارش دهنده و آژانس) برایمان بگویید؟
شاهسوند: همکاری با رمیس، تجربه‌ای خوب و موفق بود. به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در شرکت رمیس برای این پروژه قائل هستند و حساسیت و توجهی که نسبت به اجرای دقیق اصول و قواعد برند وجود دارد، این پروژه به خوبی طراحی و تدوین شد و این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد. متولیان برند در شرکت رمیس با اتفاقات روز هماهنگ هستند و تمایل دارند همگام با جدیدترین مسائل روز دنیا حرکت کنند. به همین علت و به دلیل هماهنگی و اتفاق نظری که با هم داشتیم، اهداف مورد نظر ما و برند رمیس محقق شد. نقش مشتری برای رسیدن به اهداف بلندمدت یک پروژه بسیار پررنگ و با اهمیت است.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک

شفیعی: همکاری صمیمانه و نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف در تحقق موفقیت‌آمیز اهداف این پروژه بسیار تاثیرگذار بوده است. هر چند اصرار دو طرف برای ارائه کاری باکیفیت و با نتیجه مطلوب موجب طولانی‌تر شدن زمان اجرای پروژه گردید ولی در نهایت نتیجه بدست آمده، در قیاس با زمانی که برای آن صرف شده بود، با ارزش بود.

برفراز دنیای داده‌ها؛ سند استراتژیک


گروه استراتژی و طراحی برند:
آژانس: شرکت ارتباطات و بازاریابی اشاره
مدیر استراتژی برند: نژده هوانسیان
مدیر طراحی برند: میترا شاهسوند
مدیر پروژه برند: سمیه رنجبر
گروه طراحی: سپیده سماواتی، کیانوش تنها
مسئولین اجرایی پروژه: ندا بناروئی، آنالی سالاری
طراحی سه بعدی: ویشکا استودیو
کپی رایتر: شکوفه آروین

mbanews.ir _ واحد خبر _ نرگس فرجی
سه‌شنبه 2 اردیبهشت 1393

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • برفراز‌ دنیای داده‌ها؛ طراحی هویت سازما ...
  • "هویت سازی برندها توسط آژانس برندینگ اید ...
  • طراحی هویت برند به زبان فارسی
  • مقاله: چگونگی تدوین استراتژی برند شهری
  • ۱۰ درصد شرکت‌های ایرانی استراتژی مکتوب ب ...
  • برند؛ نزدیک‌تر از آن‌چه می‌اندیشیم (قسم ...
  • آقای گراد وارد می شود
  • دوره فشرده MBA در مدیریت برند برای اولین با ...
  • انجام پروژه‌‌ی برندینگ بیمه مرکزی توسط ...
  • برند؛ نزدیک‌تر از آن‌چه می‌اندیشیم (قسم ...
  •