» Volkswagen: یک زاویه کافی نیست
» خمیازه، فریاد بی صدایی برای درخواست قهوه
» رفع بوی عرق زمین کالج توسط دئودورانت "Old Spice"
» Nestle: با اولین شکلات صورتی طبیعی جهان آشنا شوید
» KRAFT؛ پدر و مادرهای عزیز نیازی نیست عالی باشید
» علم بهتر است یا زندان
» بچه ها دست های شخصیت های کتاب را می شویند
» با عینک Ray.Ban موزیک ویدیو بسازید
» چیپس با طعم ماست و کولا برای افراد تنبل و راحت طلب
» پاسخ Spotify به سلیقه موسیقیایی سگ ها

» کمپپین شیلا ”بنشان به لبش لبخند” برای حمایت از کودکان کار
» محصولات 2016 هوآوی: میت 8، یک تبلت و یک ساعت هوشمند
» غول‌ها جایزه می‌دهند!
» چالش سال 2016 مارک زاکربرگ: ساخت یک پیش خدمت هوش مصنوعی
» محصولات ضدلک Scotchgard
» نصب CarPlay اپل روی تمام خودروهای شرکت فورد
» 9 فرمان جدید گوگل برای Google Now
» لوازم خانگی Miele
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو
» منتشر شد: کتاب “تکنیکهای بازاریابی در بازار ایران”

 

 
کتاب: واژه‌نامه برند


ام بی ای نیوز: واژه‌نامه‌ منبعی مرجع است كه اطلاعاتی راجع به گروهی از اشكال زبانی شامل كلمات، عبارات، كلمات اختصاری‌ و... را به مخاطبان ارائه‌ می‌کند. معنای این واژه ها به مانند راهنمایی برای ارتباط بهتر میان مخاطبان عمل می‌کنند. همگی ما برای ایجاد یک ارتباط بهتر نیاز به پیام‌ها و زبانی مشترک داریم. حال گردآورندگان "کتاب واژه نامه برند" عنوان می‌کنند: همواره یک مشکل ارتباطی میان مشاوران و مدیران ارشد برندها و صاحبان کسب‌ و کار در ایران وجود داشته است. این مشکل عدم وجود یک زبان مشترک میان آن‌هاست.
بهترین راه‌حل این مشکل گرد‌آوری و ایجاد یک واژه نامه برند است. واژه‌نامه‌ای که این زبان مشترک را بین مشاوران و مدیران برند و صاحبان کسب‌ و کار ایجاد‌ می‌کند. به تازگی کتاب واژه‌نامه برند توسط "انتشارات گردون سپهر" برای ایجاد این زبان مشترک منتشر شده است. واژه‌‌های این کتاب به همت دو تن از فعالان حوزه مشاوره برند "رضا مهدوی" و "محمد قاضی‌ زاده" گردآوری و ترجمه شده‌اند. با رضا مهدوی یکی از این گرداورندگان کتاب گفتگوی صمیمانه‌ای درباره این واژه‌نامه داشتم.

با چه انگیزه‌ای این کتاب را گردآوری کرده‌اید؟
حوزه فعالیت ما مشاوره برند است. در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای را انجام داده‌ایم. بر اساس این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که مشکلی اساسی میان مشاوران برند و بازاریابی و صاحبان کسب‌ و کار در کشور وجود دارد. مشکل اساسی؛ نبود زبان و ادبیاتی مشترک میان این دو گروه است. در نتیجه به‌ دلیل‌ نبود این زبان مشترک، پیام‌های مناسبی میان آن‌ها منتقل نشده و آن‌ها حرف هم را درک نمی‌کنند. این مشکل، ما را به فکر جمع‌آوری مجموعه ای از واژه‌های حوزه برند و بازاریابی‌ و یافتن معادل‌های مناسب برای این واژه‌ها در زبان فارسی انداخت.

برای یافتن این معادل‌ها وسواس زیادی را به خرج دادیم. معادل‌هایی که تمامی جوانب و معانی آن واژه را دربر بگیرد. برای این مجموعه نیاز به منبعی مناسب داشتیم. این منبع کتاب واژه‌نامه‌ی شرکت اینتربرند بود. این شرکت نیز براساس تحقیقات از منابع مختلفی تمامی واژه‌های این حوزه را جمع‌آوری کرده بود. ما از این کتاب به عنوان منبع اصلی استفاده کردیم. البته کار ما به دلیل یافتن معادل‌های مناسب برای این واژه‌ها مشکل تر از گروه اینتر‌برند بود. این پروژه 2 سال طول کشید و در نسخه آخر برخی واژه‌ها به این منبع اضافه و کم شد.

تفاوت‌ این کتاب با کتاب‌های مشابه در بازار چیست؟
کتاب‌های مشابه‌ بسیاری در این حوزه چاپ شده است. شاید بهترین روش برای پی بردن به تفاوت این کتاب با کتاب‌های مشابه در بازار مطالعه چند صفحه ازاین واژه‌نامه‌ است. با مطالعه کتاب‌های مشابه متوجه کیفیت ترجمه و انتخاب معانی و معادل‌های واژه‌ها خواهید شد. در اکثر کتاب‌های مشابه وسواسی که ما برای ترجمه و انتخاب معادل‌ها در نظر گرفتیم، صورت نگرفته‌ است. انتخاب معادل‌های این واژه‌ها، به دلیل ساختن زبانی مشترک اهمیت ویژه‌ای دارد. این گروه از کتاب‌ها به عنوان منبعی مهم میان اعضای گروه مشاوران برند در نظرگرفته می‌شوند. در نتیجه کسانی که علاوه بر شناخت کامل زبان مبدا و مقصد به این رشته تخصصی (مشاوره‌ برند و بازاریابی) تسلط کامل دارند باید اقدام به ترجمه این گروه از کتاب‌ها کنند.

همچنین ما وسواس خاصی در انتخاب واژه‌ها و ترجمه باکیفیت آ‌ن‌ها داشتیم. به نظر من همین عامل تفاوت این کتاب با موارد مشابه‌ها آن در بازار شده است. مطمئنا این کتاب اشکالاتی نیز دارد. ولی با توجه به فعالیت مداوم 2ساله‌ای که برای این پروژه اختصاص دادیم به نظرم خروجی قابل قبولی بدست‌ آوردیم. ما سعی‌خواهیم کرد در نسخه‌های بعدی دامنه لغات و اصلاحات را افزایش دهیم. نسخه‌های بعدی این کتاب به‌ روز رسانی خواهد شد. در نتیجه اگر واژه‌ای جدیدی را از طرف کسانی که این کتاب را مطالعه کرده‌اند دریافت کنیم حتما در نسخه‌های بعدی استفاده‌ خواهیم کرد.

ترجمه و گردآوری این واژه‌ها چه کمکی به مشاوران حوزه برند و بازاریابی می‌کند؟
این کتاب زبانی مشترک را میان مدیران و مشاوران حوزه برند و بازاریابی و صاحبان کسب‌وکار خلق خواهد کرد. همانطور که می‌دانید برای رسیدن به ارتباطی موثر باید پیام‌های مناسب و مشترکی میان فرستنده و گیرنده تبادل‌ شود. در نتیجه هر دو گروه با مطالعه این کتاب می‌توانند به این پیام مشترک در ارتباط با هم برسند. این دو گروه باید بدانند درباره چه مفاهیم و واژه‌هایی صحبت می‌کنند. برای درک‌ مفاهیم این کتاب کمک به سزایی به آن‌ها خواهد کرد. برای مثال برداشت بسیاری از صاحبان کسب‌ و کار از مفهوم واژه ی برند، فقط لوگو است. شاید زمانی مفهوم برند، فقط لوگو بوده ولی معانی این واژه در طول زمان بسط داده شده است. در این کتاب درباره این مفاهیم، توضیحات کاملی داده‌ شده است.

به نظر من این کتاب نقشی اساسی در ارتباط بهتر و موثرتر میان مشاوران و مدیران حوزه برند و بازاریابی و صاحبان کسب‌ و کار ایفا خواهد کرد. بعد از مطالعه این کتاب افراد اصلاحات این حوزه را به نامی واحد صدا خواهند کرد. در حال حاضر از برخی مفاهیم‌ برداشت‌های متفاوتی می‌شود. برای مثال برخی واژه Merchandising ا را چیدمان کالا معنی‌ می‌کنند، درصورتی که این معنی تنها بخشی از این واژه را دربر می‌گیرد. به نظر ما بازارآرایی تمامی ابعاد این واژه را دربر می‌گیرد. وسواس زیاد در انتخاب معانی درست به این دلیل بود که این کتاب یک مرجع در حوزه برند محسوب می‌شود و این دغدغه که قرار است واژه‌های برند با این نام‌ها شناسایی شوند ضرورت را دو چندان کرد.

سخن آخر: لازم می‌دانم از جناب آقای محمدرضا رحیم مدیر انتشارات گردون سپهر به خاطر حمایت بی دریغشان در چاپ این کتاب تشکر ‌کنم. همچنین از آقایان اسماعیل مهاجری، پرهام یگانه‌ و آرمین انصاری که در بازخوانی این کتاب به ما کمک کردند سپاسگذارم.
درآخر باید بگویم: وسواس زیاد در انتخاب معانی، مزیت رقابتی این کتاب با موارد مشابه در بازار محسوب می ‌شود. درنتیجه مطالعه‌ این کتاب را به تمامی دوستانی که در این حوزه فعال هستند پیشنهاد می‌کنم. همچنین این کتاب برای دانشجویان مدیریت اجرایی نیز مفید خواهد بود.

گفتنی است؛ این کتاب 174 صفحه‌ای در تیراژ یک هزار نسخه با بهای 12000 هزار تومان از طرف انتشارات گردون سپهر منتشر شده است.

mbanews.ir _ واحد خبر _ نرگس فرجی
سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • «واژه‌نامه برند» به بازار آمد
  • کتاب: انتشار چند کتاب مدیریت و بازاریابی
  • کتاب: کتاب حس برند منتشر شد
  • کتاب: بازاریابی الکترونیکی
  • معرفی کتاب: مثل یک چریک
  • طراحی هویت برند به زبان فارسی
  • معرفی کتاب: برندسازی در هفت گام
  • کتاب: کتاب «آینده‌پژوهی در تبلیغات» انتش ...
  • معرفی کتاب: بازاریابی فیلم
  • کتاب: کتاب بازاریابی یورشی منتشر شد
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر