» مزمز؛ بازار دیگر رقابتی نیست، باید متحد شویم
» تکدانه؛ صادرات نیاز به مدیران جنگنده دارد
» موج سواران (بررسی تیزینگهای دیگه زنگ نزن)
» عرصه جهانی در دستان بازی‌های موبایلی
» آژانس بازاریابی دیجیتال، یک تکه گوشت تازه را استخدام می کند
» بازگشت کرسی به خانه های ایرانی
» کندن درب های مکدونالد، تبلیغات چریکی رستوران 24 ساعته
» نوآوری و تنوع، استراتزی تازه تلاونگ
» رفاه، اسپانسر لس آنجلس-تهران شد
» چگونه نیازهای مخاطبان را در دوران رکود اقتصادی پاسخ دهیم؟ (قسمت دوم)

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
در خدمت و خیانت شاعرانگی


ام بی ای نیوز: خیلی وقت است که از مقابل آگهی های بی آزار ویستابست عبور می کنم و هر بار یکی دو نکته کوچک قلقلکم می دهد که بروم سراغش و نگاه دقیق تری بیندازم؛ اما تا این اواخر این قلقلک ها خیلی جدی نشده بود. چند روز پیش اما با برادرم ( بله! علی پروین!) که از جلوی یکی از این تابلوها عبور کردیم، گفت: ببین این پسر توی آگهی انگار دارد قلیان می کشد. این بود که آستین ها را بالا زدم و عکسی از تابلو گرفتم که با شما به اشتراک بگذارم و کمی دقیق تر به آن نگاه کنیم.

آگهی دو بخش عمده دارد؛ یکی تصویر و یکی هم کپی (متن). در اجرای تصویر شاید این اشکال وارد باشد که تصویر تداعی کننده کودکی است که مشغول کشیدن قلیان است؛ توجه کنید به موقعیت دست کودکِ سمت راست نزدیک به صورت و دهانش، و مه یا ابری که بخشی از فضای اطراف صورتش را پوشانده است. مراجعه کنید به تصاویری که دوستانتان موقع قلیان کشیدن از یکدیگر می گیرند، آیا شبیه نیست؟

نکته دیگر این که تصویر در دو طرف فضای بیرونی را نشان می دهد. فضای سمت راست، فضایی خاکستری و تقریبا تک رنگ و فضای سمت راست محلی سرسبز و با طراوت که البته کادر هم آن را محدود کرده است. مخاطب این آگهی باید چه برداشتی از این تصویر داشته باشد؟ آیا با استفاده از محصولات ویستابست، هوای محیط پاک و تمیز خواهد شد؟ آیا با استفاده از این محصولات مصرف دخانیات توسط کودکان کاهش می یابد؟ یا این که می خواهد بگوید کودکان به صدای دوستانشان در هوای آلوده لبخند می زنند؟
اما پیش از توجه به تصویر و اهمیت آن، مفهومی که خلق آگهی را جهت داده است باید بررسی شود. آیا این آگهی از یک مفهوم مرکزی و انتخاب شده آغاز شده و در نهایت پروسه خلاقیت به این آگهی رسیده است یا خیر؟ از تصویر که نتوانستیم به ایده مرکزی برسیم؛ سراغ کپی (متن) آگهی برویم.

آگهی مجله
در خدمت و خیانت شاعرانگی


شاید فاصله میان من و تو یک پنجره باشد. با قرار گرفتن این جمله در کنار تصویری که در مرکز آگهی قرار دارد می توان حدس زد شاعرانگی ملایمی که در این جمله هست، فرد یا افرادی که تصمیم گیران اصلی در مورد این آگهی بوده اند تحت تاثیر قرار داده است. شاعرانگی ملایمی که به فاصله افراد اشاره می کند و این که فاصله ها چه قدر می توانند کوتاه باشند؛ چه قدر ارتباط انسانی زیبا و دل انگیز است و چه خوب است که این فاصله ها را برداریم. برداریم؟ کدام فاصله را؟ پنجره را؟
در واقع آنچه این آگهی بر آن تکیه کرده تمایل انسان ها به حذف فاصله هاست. فاصله ای که به اذعان کپی (متن) آگهی، مانعی است برای پیوستن انسان ها به هم. اما این کپی چه قدر با ماهیت محصول مطابقت دارد؟ محصول، پروفیل در و پنجره یو پی وی سی است. پروفیلی که از قضا بر ایزوله کردن و فاصله انداختن تکیه می کند. فاصله ای که هیچ روزنه ای در آن نیست، تا بتواند حتی از عبور صدا نیز جلوگیری کند.

دوباره نگاهی به آگهی بندازیم. ویستابست، پروفیل در و پنجره یو پی وی سی؛ شاید فاصله میان من و تو یک پنجره باشد. این شاعرانگی چه خدمتی به فروش محصول می کند؟ آیا جایی که آگهی نشانه رفته است همان جاست که محصول حضور دارد یا این که آگهی از پشت به محصول شلیک می کند؟

mbanews.ir - مهدی پروین
سه شنبه 20 آبان 1393

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • تشکر: 50 کلمه شد 12 کلمه
  • لبخند سلامتی با پارگی صورت؟
  • دغدغه: ماجراهای آگهی‌های شبیه - درون دهان ...
  • سه ثانیه حیاتی
  • کپی کاری یا خلاقیت؛ یک نمونه برای بررسی
  • این آگهی مکدونالد به چشمتان صدمه می زند
  • بستنیِ دلبستنی
  • دغدغه: ماجراهای آگهی های شبیه- عمقِ نگاه ی ...
  • پنجره سخنگوی SKY: دخالت بی‌اجازه یا نوآوری ...
  • کیا مردان و زنان امروزی را به تصویر می‌کش ...
  •