» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
شماره 40 نشریه توسعه مهندسی بازار منتشر شد


ام بی ای نیوز: دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار شماره چهلم خود را در 64 صفحه منتشر کرد. در شماره چهلم نشریه توسعه مهندسی بازار مطلبی با عنوان (با خنده فروشتان را بالا ببرید) ترجمه سهیل فروتن منتشر شده که به مناسبت 11 ژانویه (21 دی ماه) روز جهانی خنده درج شده است.
دربخشی از این مطلب می خوانیم: کارشناسان بازاریابی بر این باورند که اگر بتوانیم مشتریانمان را بخندانیم، مردم نه تنها شروع به صحبت درباره ی شما میکنند بلکه دوست دارند از شما خرید کنند.

همچنین یک نوشته ی طنز آمیز خیلی بیشتر از یک نوشته ی کسل کننده و خشک مخاطب را جذب می کند. اگر مردم به گفته، نوشته یا تبیلغ شما خندیدند آن را با آب و تاب برای دیگران تعریف می کنند و ویروس به اشتراک گذاشتن فراگیر می شود و دائم از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد.
در کل در این مطلب سعی شده تا با ارائه روش های کمپین های موفقی که از طریق طنز با مخاطب ارتباط برقرار می کنند پرداخته، ضمن اینکه اساساً خنداندن انسانها کار ساده ای نیست.

در بخش گفتگو نیز مصاحبه اختصاصی با دکتر قاسم زعفرانیان، استاد بازاریابی دانشگاه لیدز انجام شده است.
محور این گفتگو تفاوت های ساختاری و شکلی بازاریابی خدمات و بازاریابی کالا ها برای مخاطبان است.
دکتر زعفرانیان با اشاره به این نکته که دنیای آینده، دنیای خدمات است و این میتواند برای مدیران امروز و فردا رویکرد مطلوبی باشد می گوید: در سالهای اخیر نگاه تازه ای به مقوله ی تفاوت های بازاریابی و خدمات محصول شده است. برخی محققان معتقند: یک محصول برای خدمتی که به مشتری ارائه میدهد دارای اهمیت است وگرنه به خودی خود یک محصول ارزش و اعتباری ندارد.
وی در رابطه با ویژگی ناملموس بودن خدمات برای مشتریان می گوید: به اعتقاد من صرف اینکه خدمات برای مشتریان ناملموس است تهدیدی برای بازاریابابی نمی باشد، ضمن اینکه بازاریابی برای محصولی که قابل لمس نیست نیز کار آسانی نیست و دلیل آن مربوط به ریسکی است که مشتریان در هنگام خرید این نوع خدمات احساس می کنند. درکل به نظر من بازاریابی برای چنین مقوله ای نیاز به دقت و هماهنگی بیشتر میان بخش های مختلف سازمان دارد.

در بخش دیگر این نشریه، مطلب جالبی از تجربه بازاریابی برند "زارا" درج شده که به بیان رویکرد این شرکت به عنوان بزرگترین خرده فروشی مد در دنیا مربوط می شود.
مسعود گلسرخی، سردبیر مجله ی (THANK) و مشاور برندهای حوزه مد و لباس معتقد است، یکی از مهمترین رموز موفقیت زارا، استراتژی خاص این شرکت در زنجیره تامین است. این شرکت از مدل توزیع شیر برای پخش محصولات خود استفاده میکند. بدین ترتیب که تامین کنندگان مختلف زارا به جای اینکه هفته ای یکبار محصولات را برای جایگاه فروش ارسال کنند، یک گروه پخش هر روز محصولات تامین کنندگان مختلف را جمع آوری می کند و برای جایگاه فروش ارسال میکند. این استراتژی باعث می شود که همواره جدیدترین محصولات در ویترین ها باشد. دفتر مرکزی زارا در اسپانیا بازخوردهای مشتریان را دریافت و ساماندهی میکند و برای خطوط تولید زارا در نقاط مختلف اروپا و شمال افریقا ارسال میکند. نکته ی مهم در مورد "زارا" تولید محصولات جدید نیست، بلکه فرایند منحصر به فردی است که طی آن از نظرات و بازخوردهای مشتریان استفاده میشود و محصولات جدید به سرعت تولید میشود. در واقع نوآوری فرایند اتفاقی است که امروزه در خرده فروشی مدرن رخ میدهد.
زارا اکنون به بزرگترین خرده فروشی مد و لباس دنیا تبدیل شده است. میزان در آمد این شرکت در 5 سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

مطلب جالب و خواندنی دیگری که مطالعه آن را به مخاطبان توصیه میکنیم مطلبی با عنوان برند سازی بر پایه تئوری شرطی شدن پاولوف است که در واقع ریشه روانشناسانه تبلیغ را مورد بررسی قرا میدهد. این مطلب که ترجمه خلیل جعفر پیشه است در رابطه با نظریات پاولف در خصوص شرطی شدن مخاطبان در هنگام خرید است و اینکه تداعی معنی شامل همه چیزهایی است که در ارتباط با یک برند درعمق ذهن مشتری رسوب یافته است. در واقع برند باید به خاطرات مثبت پیوند بخورد، به گونه ای که مشتریان آن را با مثبت بودن در ذهن خود ربط دهند.

نویسنده این مطلب معتقد است، تداعی های ذهنی بر پایه ی عوامل زیر شکل میگیرند:

1- تماس مشتری با سازمان و کارکنانش
2- آگهی های تبلیغاتی
3- اطلاع رسانی های مردمی و دهان به دهان
4- کیفیت محصول یا خدمات
5- طبقه ای که محصول به آن تعلق دارد
6- نقطه ی خرید یا محل عرضه ی محصول

در بخش اخبار بازاریابی نیز مطالب کوتاه و خواندنی از دنیای تبلیغات و بازاریابی درج شده است که خبر پرداخت غرامت شرکت سونی بخاطر تبلیغات گمراه کننده و همچنین دزدی آدیداس از طرح های شرکت نایک و ارائه اطلاعاتی در خصوص آدامس جویدن ایرانی ها طی یک سال معادل 645 تن آدامس در طی 7 ماه نخست امسال از مطالب خواندنی هستند که در این شماره در ج شده است.
تازه های بازاریابی نیز بخشی است که جدیدترین اطلاعات انتشارات کتاب های بازاریابی را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

mbanews.ir - مریم غضنفری
پنجشنبه 25 دی 1393

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • شماره جدید توسعه مهندسی بازار منتشر شد
  • شماره 31 ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر ...
  • شماره جدید نشریه توسعه مهندسی بازار منتش ...
  • شماره سی و پنجم نشریه بازاریاب بازارساز م ...
  • شماره 54 توسعه مهندسی بازار منتشر شد
  • بازاریابی و زندگی با فروش؛ کتابی با راه ح ...
  • شماره 8 ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر ش ...
  • شماره 5 ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر ش ...
  • توسعه مهندسی بازار، نشریه‌ای برای گسترش ...
  • شماره جدید نشریه توسعه مهندسی بازار منتش ...
  •