» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
یک تجربه، یک استارت آپ: واسطه مالی در اینترنت


ام بی ای نیوز: اگر به خاطر داشته باشید در هفته گذشته با انتشار مطلبی برای معرفی کلی استارت آپ (استارت آپ، آغازی برای یک بلند پروازی) وعده دادیم که از این پس نگاهی به استارت آپ های ایران بیندازیم و ببینیم در مدت زمان کوتاهی که این موضوع مطرح شده است چه ایده هایی موفق به آغاز کار شده اند و کدام ها به پیشرفت واقعی دست یافته اند؟
به عنوان اولین استارت آپ، سراغ یک واسطه مالی رفته ایم. یک واسطه مالی که بنیان گذاران آن به خوبی نیازی را در جامعه مجازی تشخیص داده و با طراحی و اجرای یک پلتفرم اینترنتی امکان جالب و جذابی را برای کاربران اینترنتی فراهم کرده اند.

خیلی از ما – به خصوص در سال های اخیر - با کسانی مواجه شده ایم که در شکل های مختلف تلاش کرده اند تا برای یک پروژه (عموما پروژه های تجاری نوپا، گروه های هنری و فعالیت های خیریه کوچک و بزرگ) از طرق مختلف به تامین مالی بپردازند. دراین مسیر برخی موفق تر بوده اند و برخی نیز به اهداف اصلی خود دست نیافته اند. با این وجود فعالیت های این چنینی، دامنه خود را از فضای واقعی جامعه گسترده تر کرده و پس از مدتی وارد فضاهایی مثل شبکه های اجتماعی یا پلتفرم های ارتباطی – هم چون وایبر - شدند. در این راستا، عمدتا کسانی که در پی جمع آوری مبالغی برای انجام امور خیریه بوده اند در قالب انتشار آگهی های مختلف با معرفی یک مرکز دریافت کمک ها متون مختلفی را منتشر کرده اند. همه این فعالیت ها برای کسانی که در پی شناخت نیازهای جامعه هستند، علامتی است که یک نیاز عمده در جامعه را نشان می دهد که می توان برای آن فکری کرد تا از یک سو به افزایش بهره وری در این گونه اقدامات کمک کرد و از سوی دیگر در این مسیر به کسب درآمد پرداخت.

اگر دقیق تر به رفتارهای مردم در قبال این گونه فعالیت های تامین مالی دقت کنیم خواهیم دید که عمده ترین موضوع برای افرادی که به کمک کردن تمایل دارند بحث شفافیت مالی است؛ این که مشخص نیست پول پرداخت شده چه مسیری را طی می کند، چه میزان از نیاز فرد درخواست کننده تامین شده و چند نفر در این کار مشارکت کرده اند، همه سوالاتی است که به دفعات مختلف در ذهن افراد ایجاد می شود؛ مخصوصا اگر لایه های ارتباطی و اتصال به فرد اصلی با واسطه های مختلف انجام شده باشد و افرادی که می خواهند در آن کار مشارکت کنند فرد اصلی را از نزدیک نشناسند. طراحان کسب و کار و وبسایت 2nate.com با طراحی یک پلتفرم اینترنتی توانسته اند بخش عمده ای از این موضوعات را حل کنند و از این طریق نااطمینانی ها را به حداقل برسانند.
هر فردی می تواند در این وبسایت یک کمپین تامین مالی بسازد و از طرق مختلف آن را معرفی کرده و به تامین مالی بپردازد. در این مسیر افراد با ثبت نام کامل و تامین مدارک هویتی خود می توانند تاییدیه وبسایت دونیت را کسب کرده و اطمینان بیشتری در مورد خود و فعالیت هایشان به مخاطبین بدهند. ضمن این که از ابتدا مشخص است که چه میزان مبلغ برای انجام کار مورد نظر لازم است؛ در طول چه مدت زمانی باید این کار صورت بپذیرد و تا کنون چه مبلغی و توسط چه کسانی به کمپین مورد نظر تعلق گرفته است. این وبسایت علاوه بر ایجاد یک بستر برای انجام نقل و انتقالات مالی، و حتی مهم تر از آن توانسته بستری ایجاد کند تا اطمینان افراد نسبت به انجام شدن اهداف خود افزایش پیدا کند.

مدیران این وبسایت علاوه بر این که بستر مناسبی برای فعالیت های خود طراحی کرده اند به خوبی توانسته اند با مخاطب خود حرف بزنند. موضوعی که امروزه در میان فعالین کسب و کارهای مختلف ضعیف است: حرف زدن با نوشته. شاید کمتر سوالی باشد که به ذهنتان بیاید و نتوانید در بخشی از وبسایت پاسخ آن را پیدا کنید. متونی که واضح و روان و به دور از پیچیدگی نوشته شده و به راحتی مفاهیم را منتقل می کنند، توانسته است حس خوب و مثبتی نسبت به وبسایت در مخاطب ایحاد کند.
در بخش های مختلف سایت می توان گزارشی از کمپین های موفق را دید؛ کمپین های فعال را شناخت و جزئیات آن را بررسی کرد و کسانی که در این مسیر مشارکت کرده اند را شناخت. تا کنون 1087نفر به عضویت این سایت در آمده اند و 261 کمپین جذب مالی را راه انداخته اند و در مجموع از طریق این پلتفرم یکصد و چهار میلیون و یکصد هزار ریال از کمپین های مختلف حمایت شده است.
به نظر می رسد این وبسایت نمونه خوبی از یک فعالیت بازاریابی جدید با تمرکز بر شناخت دقیق نیاز بازار باشد که توانسته در مدت زمان نسبتا کوتاهی رشد کرده و به سمت توسعه گام بردارد.

mbanews.ir - مهدی پروین
جمعه 26 دی 1393

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • شفافیت با مخاطبان، رمز موفقیت "دونیت"
  • یک تجربه، یک استارت آپ: کمک به حل یک مشکل ت ...
  • 6 درس بازاریابی که می توان از چالش آب یخ آم ...
  • همکاری بامیلو و ایرانسل برای اثرگذاری بی ...
  • تغییر سبک زندگی با استارت آپ "دکتر بادی"
  • طراحی وبسایت روابط عمومی با نگاه سئو پی آ ...
  • کمپین فضای مجازی ریحون: حرکت روی خط قرمز
  • یک تجربه، یک استارت آپ: سفر فرنگ!
  • از نزدیک با یک کمپین: حرکت بر مسیر
  • بررسی یک کمپین تبلیغاتی که توسط لوفت‌هان ...
  •