» راز و رمز جعبه Tiffany، هدیه ملانیا ترامپ به میشل اوباما
» سرخ پوشان برند هوآوی
» موفق‌ترین تبلیغات دیجیتال هفته
» بازی پدر و دختر با باربی و تلاش اخیر این عروسک برای مدرن شدن
» به تصویر کشیدن یک شب واحد در سراسر دنیا در تبلیغات محیطی اپل
» طرح خیره‌کننده‌ی مجله‌ی Der در مورد ترامپ
» چه اتفاقی در این جاده‌ی بی‌قانون می‌افتد؟
» معاوضه سررسید عیدی با آمبولانس
» بهترین جایگزین با بیمه نوین
» برترین شرکت های حافظ محیط زیست در سال 2017

» کمپپین شیلا ”بنشان به لبش لبخند” برای حمایت از کودکان کار
» محصولات 2016 هوآوی: میت 8، یک تبلت و یک ساعت هوشمند
» غول‌ها جایزه می‌دهند!
» چالش سال 2016 مارک زاکربرگ: ساخت یک پیش خدمت هوش مصنوعی
» محصولات ضدلک Scotchgard
» نصب CarPlay اپل روی تمام خودروهای شرکت فورد
» 9 فرمان جدید گوگل برای Google Now
» لوازم خانگی Miele
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو
» منتشر شد: کتاب “تکنیکهای بازاریابی در بازار ایران”

 

 
تفاوت بین سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی چیست؟


شکار لحظه‌ها، به جای شکار توده

ام بی ای نیوز: آگهی تبلیغاتی را تصور کنید که خیلی متمدنانه مشتری‌ها را با اسم مخاطب قرار می‌دهد؛ پیشنهاد سفر را به شهر دلخواه‌ یا حتی ژتون‌های ناهار را به اسم هرکس می‌دهد. این جمله‌ها توسط یک گزارشگر CNN Money در سال 2004 نوشته شده است، ایده‌ای که آن‌سال‌ها کمی غیرواقعی به نظر می‌رسید.
مفهوم تبلیغات سفارشی زمانی شروع شد که خریداران رسانه رویِ مکان، مرورگر، سیستم عامل و بعدها زمانِ روز تمرکز کردند. شرکت‌های ارسال ایمیل انبوه، قابلیت سفارشی‌سازی موضوع (subject) را به امید افزایش آمار بازشدن ایمیل‌ها ارایه کردند. و قبل از آن انتشاردهندگان مطالب در وب، آگهی‌های خود را براساس عادتِ وب‌گردی کاربران تنظیم کرده بودند. در همان زمان تحقیقات مصرف‌کننده حاکی از این بود که دوبرابر کاربران اینترنت، بنرهایی را ترجیح می‌دهند که به نیازها و علاقمندی آن‌ها نزدیک باشد. به این ترتیب سفارشی‌سازی، استراتژی بازاریابی بی‌نقصی به نظر می‌رسید.
امروزه این شکل سفارشی‌سازی به قدری استفاده شده که به عنوان کلیشه درنظر گرفته می‌شود. براساس گزارش اکونومیست تنها 14 درصد مصرف‌کنندگان پیام‌هایی را می‌خوانند که نام شان در آن وجود دارد. پس تبلیغ‌کنندگان می‌بایست از سفارشی‌سازی فراتر بروند و براساس داده‌ها و پیام‌دهی لحظه‌ای ارتباط جدیدی را پایه‌گذاری کنند تا بتوانند نیازهای مصرف‌کنندگان دیجیتال را برآورده کنند.

مصرف‌کنندگان هوشمند علاقه‌ی خود را به سفارشی‌سازی از دست داده‌اند
برای ایجاد ارتباط قوی با مشتری که درنهایت به وفاداری و اعتماد منتهی ‌شود تبلیغ‌کنندگان می‌بایست تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده به وجود بیاورند. در این‌جا مرز بین سفارشی‌سازی انبوه و شخصی‌سازی مشخص می‌شود: یک ایمیل ممکن است به خاطر دربرداشتن اسم کوچک مصرف‌کننده، سفارشی شده باشد اما درنهایت برای ارسال یک خبرِ عام به مشتری‌های احتمالی زیادی از آن استفاده شده است. کمپین‌هایی از این نوع، دیگر با مصرف‌کنندگان امروزی رابطه برقرار نمی‌کنند؛ مصرف‌کنندگان امروزی مشتاقند اطلاعات خود را به سادگی دراختیار دیگران بگذارند به این امید که تجربه‌ی شخصی‌تری را لمس کنند.

با شخصی‌سازی، لحظه‌ها را شکار کنید
حرکت به سمت مارکتینگ شخصی‌سازی‌شده چیزی بیش از نوشتن نام کاربران در پیام‌ها است. با امکانات رو به رشد ارتباطی – از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا موبایل و ایمیل- تبلیغ‌کنندگان دیگر نه فقط با محتوا بلکه با روش‌های مارکتینگ دیگر هم رقابت می‌کنند.
تیم‌های مارکتینگ علاوه بر این که باید نوع پیامی را که ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کند درنظر بگیرند، باید مصرف‌کنندگان را به شکل اشخاصی با الگوهای مشخص رفتاری و خواسته‌های منحصر به فرد ببینند. آن‌ها باید تلاش کنند با مشتریان خود مکالمه داشته باشند درست مثل مکالمات مردم واقعی. و این جا است که برندها می‌توانند ارتباطی معنا دار برای ایجاد مزیت رقابتی خلق کنند.

عملکرد براساس بینش مخاطب
شخصی‌سازی به معنای تبدیل داده‌ها به بینش مشتری است که در نهایت به خلق ارتباط موثرتری می‌انجامد. به این ترتیب به مشتری نشان می‌دهید که آن‌ها را به عنوان شخص پذیرفته‌اید و نه به عنوان توده ای از مخاطب.
برندها برای ارتباط بهتر با مصرف‌کنندگان از طریق شخصی‌سازی، می‌بایست با سرعت زیاد بینش‌های دریافتی را تحلیل و براساس آن‌ها اقدام کنند تا تجربه‌ای مرتبط و شخصی را متناسب با تمام کانال‌های ارتباطی انتقال دهند.
کلام آخر این‌که با متصل کردن اطلاعات مشتری، خواسته و علاقه‌ی او، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تجربه‌ای را خلق کنند که واقعا متمدن است.

مترجم: نازنین کی نژاد
منبع: www.adweek.com
دوشنبه 8 تیر 1394

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کوکاکولا را این بار در توییتر قسمت کن
  • پنج روش فعالیت بهتر برندها در شبکه‌های ا ...
  • بازاریابی محتوا چیست؟
  • بازاریابی ایمیلی در 2017
  • چگونه در بازاریابی اینترنتی تحول ایجاد ک ...
  • استراتژی جدید Dell ،شخصی سازی لپ تاپ ها
  • Do You، کمپینی برای معرفی ویژگی سفارشی‌ساز ...
  • کاریکاتور: تعامل با برند
  • چهار عصر برند
  • CRM چیست؟
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر