» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
آمازون یا دیجی‌کالا؟ فردا از همین حالا شروع شده است


ام بی ای نیوز: همه چیز خیلی ساده شروع شد. حالا ممکن است شروع‌ش برای هر آدمی متفاوت باشد و به تعداد اشخاصی که تجربه‌اش را داشته‌اند، ماجرا برای نقل کردن وجود داشته باشد.
با یک کلیک شروع شد و رابطه‌ای طولانی و چندین ساله شکل گرفت. بقیه را نمی‌دانم ولی من دیجی‌کالا را همیشه همین‌طور به خاطر می‌آورم؛ یعنی جایی که می‌شد بی دردسر از آن خرید کنی و بدانی همیشه عده‌ای هستند که پاسخ‌ات را بدهند و این مساله تا امروز که دیجی کالا با الکسای 6 به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهد، هم ادامه دارد. آن‌وقت‌ها فقط دیجیتال بود و برقی، چیزهایی که هر روز با آن‌ها سر و کار داری. از وقتی یادم است دیجی‌کالا رقیب اصلی پاساژهای بزرگ خرید و فروش گوشی و تبلت بوده است. مساله‌ای که در کشور ما کمی عجیب است، زیرا مردم از خرید به شکل فیزیکی لذت می‌برند و دلیل دیگر این‌که دیر اعتماد می‌کنند.

از یکی دو سال قبل تغییرات شروع شد و دیجی‌کالا با تغییر یوایکس نشان داد که نه تنها به افزایش فروش خود علاقه‌مند است بلکه بیش از پیش به راحتی تجربه‌ی خرید مخاطب خود فکر می‌کند.
ای‌میل‌های تخفیف که با هوشمندی براساس مناسبت‌ها برای مشتریان دیجی‌کالا فرستاده می‌شد تشویق‌ت می‌کرد حتی اگر به چیزی نیاز نداری برای روز مبادا خرید کنی.

اضافه کردن طبقه‌بندی‌های دیگر خرید، برای ما که به چیزها عادت می‌کنیم و دوست داریم همه چیز مثل قبل باقی بماند کمی سخت بود اما بعد در ذهن‌مان پذیرفتیم که دیجی‌کالا به جز دیجیتال، کالاهای دیگر هم بفروشد، حتی ازش خرید هم کردیم.
دیگر متر و معیارها عوض شده بود و مردم به جای این‌که یک سایت را با آمازون مقایسه کنند و بگویند مثل آمازونه می‌گفتند مثل دیجی‌کالاس. حرکتی که در کشور ما نادر و قابل احترام بود.

واقعیت این است که ما همیشه دل‌مان می‌خواسته با سرعت بقیه‌ی دنیا و همراه با آن‌ها زندگی کنیم و دیجی کالا نمونه‌ی نزدیکی بود که آرزوهای ما را محقق می‌کرد، همگام با دنیا جدیدترین کالاها را به روش مردمان فرنگی می‌خریدیم. اما انگار کم بود و دل‌مان می‌خواست بیش‌تر فرنگی باشیم و از آمازون هم خرید کنیم و چیز آزاردهنده‌ی دیگر این‌که چیزی ته دل بعضی‌هامان همیشه می‌گفت این که آمازون نیست، آمازون یه چیز دیگه‌س، آمازون تاخیر نداره، جنس اشتباهی ممکن نیست بفرسته، اصن یه چیز دیگه‌س که البته با یک جست‌و‌جوی سریع در گوگل می‌توانیم آمار گله و شکایت‌هایی را که از آمازون یا ای‌بی وجود دارد ببینیم. این جا منظورم برتر نشان دادن هیچ‌کدام از این شرکت‌ها نیست، بلکه می‌خواهم بگویم روز بد و خوب برای همه وجود دارد هم دیجی‌کالا و هم آمازون.

آمازون یا دیجی‌کالا؟ فردا از همین حالا شروع شده است


یک ماه پیش بود که نوشته‌ای از نیما رسول‌زاده، مدیر ارشد محتوای دیجی‌کالا، را در مجله‌ی دیجی‌کالا که از پدید‌ه‌های جدید این شرکت است می‌خواندم با مضمون احتمال ورود آمازون و ای‌بی به ایران و گمانه‌زنی‌های مردم در این مورد. او به عنوان نماینده‌ی این شرکت بزرگ حضور احتمالی این دو شرکت را در بازار تجارت الکترونیکی ایران نشانه‌ی ترویج و رشد این بازار دانسته بود و از داشتن رقیب استقبال می‌کرد چرا که رقابت با این دو غول تجارت جهانی عیار دیجی‌کالا را نشان می‌دهد. او که شایعه‌های موجود در مورد خدمات بعد از فروش بعضی برندهای خارجی را با سرویس دیجی‌کالا مقایسه می‌کند می‌گوید ورود این دو غول لزوما به معنای رقابت نیست و هیچ آدم عاقلی نیست که چرخ را دوباره اختراع کند و با این حال از حضور آن‌ها استقبال می‌کند زیرا حضورشان به معنای تلاش بیش‌تر دیجی‌کالا و ارایه‌‌ی کالا‌ها و خدمات بهتر است.

امروز صبح که به قصد نوشتن این مطلب به سراغ سایت دیجی‌کالا رفتم، مجله‌ی دیجی‌کالا را با دقت دیدم و با دیدن شعار مجله زیر لب گفتم «واقعا فردا از این‌جا آغاز می‌شود»، همان فردایی که شاید بعضی منتظرند با ظهور آمازون و ای‌بی بیاید را مدت‌ها است دیجی‌کالا به خانه‌های‌مان آورده است.
دیجی‌کالا حالا دیگر فقط کالای دیجیتال نمی‌فروشد بلکه دارد با هوشمندی وارد زندگی‌های ما می‌شود. شاید حضور آدم‌هایی مثل رسول‌زاده است که بخش فرهنگی این سایت را روح تازه‌ای بخشیده است. معرفی کتاب صوتی از نادر ابراهیمی یا مستندی از احمد شاملو در بخش رسانه‌ی تصویری دیجی‌کالا یا معرفی فیلم‌های پرفروش همه نشان از حرکتی عمیق و زیرپوستی برای تبدیل شدن به چیزی بیش از یک فروشنده‌ی کالاهای دیجیتال است.

آمازون یا دیجی‌کالا؟ فردا از همین حالا شروع شده است


این را هم تا یادم رفته بگویم که دیجی‌کالا در اقدام جدیدی مردم را به چالشی هیجان‌انگیز دعوت کرده است: سقف خیال‌تان کجا است؟ و از مردم خواسته است با نگاهی به فردا جهان شش سال بعد را با نگاهی خلاقانه به تصویر بکشند و بگویند که این شرکت را در سال 1400 چه‌گونه می‌بینند.
و شما آینده را برای دیجی‌کالا چه‌طور می‌بینید؟

mbanews.ir - نازنین کی نژاد
شنبه 5 دی 1394

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • جشن خریدهای اینترنتی دیجی کالا
  • فروشگاهی مجازی که واقعی شد!
  • دن کسیر در بزرگ‌ترین سمپلینگ آدامس
  • اولین کتاب خوان الکترونیک فارسی با نام فی ...
  • چرا حراجمعه؟ (بخش اول)
  • ماجرای آگهی های شبیه؛ ماشین های به هم چسب ...
  • فراخوان دومین جشنواره فیلم و عکس همراه ته ...
  • ۲۰ وب‌سایت برتر ایران در رتبه‌بندی الکس ...
  • جدیدترین شیوه برای تحویل کالا به مشتریان
  • پایان روزمرگی کسب و کار
  •