» گلرنگ از تولید به اشتغال گسترده رسیده است
» محبوب ترین عکس اینستاگرام با 18 میلیون لایک
» بیلبوردی که دزدها را به خانه خالی راهنمایی می کند
» ششمین نشست تدوین بودجه شرکت های dnaunion کلید خورد
» مزیت رقابتی پایدار از هم افزایی ارکان مختلف سازمان حاصل می شود
» تلاقی لذت و کیفیت در بسته بندی جدید سن ایچ
» گلستان؛ ماندن یا نماندن در تبلیغات، مسئله این است؟
» Baby Dove: زندگی واقعی، زندگی زیبا
» با Subway سر میزغذا عاشق شوید
» تولید 1100 محصول داخلی توسط شرکت آریان کیمیا تک

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
طلوع بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب


ام بي اي نيوز: امسال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضورگسترده ی ناشران داخلی و خارجی و بازید کنندگان از 15 لغایت 25 اردیبهشت ماه دایر بود و این بار انتقال این روخداد فرهنگی به مجموعه ای در شهرآفتاب درحاشیه شهر تهران، موضوعی بود که نمایشگاه بیست و نهم را متفاوت تر از سالهای گذشته ساخته بود.

احداث مکانی جدید، برای برگزاری نمایشگاه و دور بودن از شهر، مهمترین تفاوت آن با نمایشگاه های سالهای گذشته محسوب می شد.
اما تدارک و اجرای کمپین اطلاع رسانی در مورد جزئیات برگزاری، چگونگی حمل و نقل و انتقال بازدیدکنندگان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی به این مجموعه از مدت ها قبل به خوبی پوشش داده شد، خط یک متروی شهری تهران از همان روز اول مملو از مسافران شهرآفتاب بود و البته پارکینگ با ظرفیت 20 هزار خودرو امکانات مناسبی برای حضور بیشتر مخاطبان فراهم کرده بود.

از سویی خدمات ارائه شده نظیر حمل و نقل در محوطه نمایشگاه و به کارگیری اتوبوس های بی آر تی کولردار، پکیج های پذیرایی از مسافران و ... همگی از جمله مواردی بودند که برداشتی متفاوت تر از گذشته از نمایشگاه کتاب تهران را ارائه میداد تاجائیکه استقبال خوب از نمایشگاه در چنین مکانی فراتر از انتظار مسئولین برگزاری بود و البته شهرداری تهران در ارائه خدمات این بخش نیز سهم عمده ای داشت.

محمد علوی ناشرکتاب کودک و نوجوان که به همراه خانواده برای بازدید از نمایشگاه به این مکان آمده بود، از انتقال محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بسیارراضی بوده و می گوید: با توجه به ترافیک و مشکلاتی که در رابطه با دسترسی به مکان های قبلی وجود داشت شهر آفتاب مناسب تر و از لحاظ خدمات ارائه شده در فضای بسیار بزرگ قابل تامل می باشد.

در نمایشگاه امسال فضای گسترده ی سالن ها امکان حضور بهتر و بیشتربرای ناشران، سازمان ها و شرکت های مختلف فراهم کرده بود و ازسویی این امکان موجبات شکل گیری غرفه های بزرگ با دکوربندی هایی که تصویری متفاوت در ذهن مخاطب برجای گذارد را نیز میسر کرده بود.

به عنوان نمونه در بخش انتشارت کمک آموزشی غرفه بزرگ قلم چی درفضایی بسیار بزرگ با طراحی خاص و دکوربندی منحصربه فرد و برگرفته از المان های لوگوی این مجموعه به چشم می خورد، میزهای مشاوره ی رایگان برای پیش دانشگاهی ها یکی از موضوعات جالب بوده که باعث حضور حجم بازدید کنندگان زیادی شده که بیشتر دانش آموزان کنکوری بودند.

انتشارات مدرسان شریف نیز در مساحتی بزرگ و با دکوراسیون زیبا حضور داشت، برخورد خوب پرسنل غرفه و اطلاع رسانی درست، ازویژگی های آن به شمار می آمد.

ناصر ساده وند دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط عمومی که در سه نوبت از این نمایشگاه بازدید کرده بود می گفت: در روز نخست بازگشایی ناهماهنگی هایی به چشم می خورد و عوامل اجرایی را غافلگیر کرد، چرا که از ساعات اولیه، بازدیدکنندگان نمایشگاه حضور گسترده ای داشتند.

وی درمورد مشارکت بزرگان نشر در این نمایشگاه می گوید: درحوزه ی نشر کتب داخلی تقریباً نام های بزرگ حضور داشتند و با قدرت شرکت کرده بودند اما در بخش بین الملل تنها در حوزه های پزشکی و مهندسی کتاب های روز دنیا به چشم می خورد و در حوزه ی علوم انسانی به این شکل نبود.

درسالن کودکان و نوجوان استفاده از رنگ های متنوع درعین حال متناسب، نظم خاصی به این مجموعه داده بود و حاکی از رویکرد یکسان و تلاش ناشران برای طراحی غرفه های شاد و متفاوت تر از گذشته بود.

محسن فرزانه مسئول غرفه ای که به ارائه وسایل کمک آموزشی و کتاب های داستان برای کودکان پرداخته، می گوید: امسال میزان بازدید کنندگان نسبت به سال های گذشته کمتر شده و شاید دلیل آن دوری مسافت باشد. وی معتقد است: این نمایشگاه به خصوص در حوزه ی کودک و نوجوان مجالی برای سرکشی مخاطبان به کتاب ها و محصولات فرهنگی بوده و گاهی افراد حتی بی هدف و خارج ازانگیزه های فرهنگی و خرید کتاب صرفا برای تفریح به نمایشگاه کتاب می رفتند اما امسال با توجه به مسافت و مشکلات دسترسی این موضوع کم رنگ تر شده و مشتاقان واقعی کتاب حضور پیدا کرده بودند.

رشیدی مدیر اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، مهمترین انگیزه برای حضور در این نمایشگاه را جستجویی آزادانه برای مطالعه عنوان می کند و می گوید: گرچه تهیه کتاب در دنیای اینترنتی این روزها با یک کلید امکان پذیر است یا با یک تلفن سفارش موضوع کتاب مورد نظر و دریافت آن درب منزل افراد فراهم می شود، اما به نظر من حضور افراد در نمایشگاه با همه سختی، نوعی مطالعه است به این دلیل که با نگاه کردن به عنوان کتابهای مختلف حتی رمان ها نوعی آگاهی و اطلاعات در این حوزه ایجاد می شود.

علی خسروانی مسئول غرفه انتشارت امیرکبیر حضور در این نمایشگاه را نقطه عطف کار ناشران بزرگ می داند و می گوید: با اینکه برخی نام ها همیشه در ذهن مخاطبان باقی اند اما برای به روز بودن و ایجاد ارتباط با جوان ترها و شناساندن عناوین تازه نشر باید در این حوزه نیز فعال بود.

او نیز از پاره ای ناهماهنگی ها در ابتدای برپایی نمایشگاه می گوید و اینکه در سال ابتدایی مشکلات جابجایی و وجود برخی مسائل، طبیعی به نظر می رسد.

انتشارات موسسه اطلاعات نیز مثل سال های قبل در فضایی بزرگ به ارائه تازه های نشر پرداخته بود. امینی مدیر نمایشگاهی این مجموعه به گفت: تخصصی شدن، مهمترین رویکردی است که انتقال نمایشگاه به دنبال داشته. در این مجموعه ناشران و سازمان های فرهنگی تخصصی حضور پیدا می کنند و به دلیل اینکه ماهیت فضای طراحی شده متناسب با شرایط و عملکرد آن است، لذا امکان فعالیت و ایجاد ارتباط با مخاطبان بهتر و بیشتر فراهم می شود.
یکی از مهمترین مشخصه های نمایشگاه بیست و نهم علیرغم دوری مسافت حضور خانواده هایی بود که اغلب با مترو به آنجا سفر کرده بودند.

همچنین خدمات ارائه شده به بازدید کنندگان نظیر ایستگاه های شارژ تلفن همراه، حمل و نقل درون نمایشگاه، امکانات رفاهی و پایگاه های اطلاع رسانی همگی نشانه های تکریم از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب امسال به عنوان نماد مطالعه و مخاطبان آن قلمداد می گردد.

طلوع بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب

mbanews.ir - مریم غضنفری
سه شنبه 4 خرداد 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • نمایشگاه کتاب و غرفه هایی که به چشم آمدند
  • ایرانسل با نرم افزار کتابخوان به نمایشگا ...
  • حضور پررنگ ایران در نمایشگاه کتاب فرانکف ...
  • تخفیف 70 درصدی هواپیمایی «هما» به ناشران خ ...
  • تبلیغات در نمایشگاه کتاب چقدر آب می‌خورد ...
  • غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بز ...
  • از غرفه انتشارات بازاریابی در نمایشگاه ک ...
  • نمایشگاه کتاب امسال، رسانه ای پویا
  • نقش پررنگ مترو در تبلیغات نمایشگاه کتاب
  • برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو ...
  •