» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
معرفی کتاب: طراحی ارزش پیشنهادی


ام بي اي نيوز: هرگاه از خلق صحبت می‌کنیم با مفهوم طراحی رو به رو هستیم. وقتی از طراحی در معنای عام کلمه صحبت می‌کنیم مفاهیم متعددی به ذهن متابدر می‌شود. از طراحی‌ای که حاصل آن یک اثر هنریست تا طراحی‌ای که نتیجه ی آن پیروزی در یک نبرد است. اما در دنیای مدرن طراحی وجهه‌ی خاص‌تری به خود گرفته است و تبدیل به روشی از تفکر شده است که نتیجه‌ی وارد شدن طراحان به حوزه‌ی مسائل بین یک جامعه با جامعه‌ای دیگر است. کتاب طراحی ارزش پیشنهادی نیز با همین رویکرد نوشته شده است.

این گفته‌ی معروف آلبرت انیشتین است که: "اگر نتوانید چیزی را به سادگی توضیح دهید، آن را به خوبی یاد نگرفته‌اید" با توجه به این جمله می‌توان گفت نویسندگان این کتاب دقیقا می‌دانستند چه کار می‌کنند.

الکساندر استروالدر و همکارانش پیش از این، کتاب "خلق مدل کسب و کار" را ارائه داده بودند که موجب به ایجاد پارادیمی در نگرش کارآفرینان برای پی‌ریزی طرح کسب و کارشان شد. آن‌ها موفق به ارائه مدلی شده‌بودند که می‌توانست جایگزین طرح کسب و کار نوشتاری باشد. این کتاب نیز در ادامه‌ی کتاب قبلی و با تمرکز بیشتر بر دو بخش از مدل ارائه شده یعنی بخش‌های "مشتری" و "ارزش پیشنهادی" از "بوم مدل کسب و کار" پدید آمده است.

در ابتدای این کتاب نوشته شده است که این کتاب برای کسانیست که از شکست ایده‌ای ناامید شده‌اند و به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند آنچه مشتریان می‌خواهند طراحی و آزمون کنند و به آن‌ها ارائه دهند.

کتاب از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از:

1.تابلوی طراحی
2.طراحی
3.آزمون
4.تکامل

بخش اول کتاب به معرفی دو مدلِ "پروفایل مشتری" و "نقشه‌ی ارزش" می‌پردازد. دو ابزاری که پایه‌ی مطالب ادامه کتاب هستند. در این بخش به مخاطبان آموزش داده می‌شود تا با استفاده از پروفایل مشتری درک واضح‌تری از او پیدا کنند و با استفاده از نقشه‌ی ارزش چگونگی ایجاد ارزش برای آن مشتری را توصیف کنند. در نهایت هنگامی که این دو بخش در راستای یکدیگر باشند، فرد می‌تواند به تناسب بین آن‌ها دست بیابد.

پروفایل مشتری دارای سه بخشِ: کارهای مشتری، دردسرهای مشتری و منفعت‌های مشتری است که هر بخش نیز به قسمت‌هایی تقسیم شده است و در هریک از این قسمت‌ها سوالات و مواردی مطرح شده است که به کمک آن‌ها استفاده از این مدل ساده‌تر می‌شود. نقشه ی ارزش نیز دارای سه بخش است که شامل: دردسرکاه‌ها، منفعت‌ساز‌ها و ارزش‌های پیشنهادیست که بخش آخر به نوعی ترکیب دو بخش دیگر و نتیجه‌ی آنهاست.

بخش دوم به آموزش پروسه‌ی چرخه‌ای طراحی می‌پردازد. در این کتب پروسه‌ی طراحی به سه مرحله‌ی ساختن نمونه‌های ممکن، درک مشتریان و ایده‌ها و نقاط آغازین تقسیم شده است که علاوه بر توجه به چرخه‌ای بودن رابطه‌ی بین این مراحل به روابط رفت و برگشتی درون آن‌ها نیز توجه شده است. برای مثال در یک پروژه می توان با ایده‌ها و نقاط آغازین شروع کرد و سپس به سراغ ساختن نمونه‌های ممکن رفت و در دیگری می توان ابتدا درک از مشتریان پیدا کرد و سپس به سراغ ایده‌ها رفت. همچنین در این بخش ده ویژگی ارزش‌های پیشنهادی عالی ارائه شده است.

فصل سوم کتاب به شما یاد می‌دهد تا تصمیم بگیرید چه چیزی را بیازمایید، سپس آزمون گام به گام را آغاز کنید و از مخزن آزمایش استفاده کنید که هریک از موارد فوق به تفصیل در قسمت مربوط به خودش توضیح داده شده است. این بخش کمک می‌کند تا بتوانید ریسک و عدم قطعیت ایده‌های خود را برای ارزش‌های پیشنهادی جدید و بهبود یافته کاهش دهید.

و سرانجام در بخش چهارم که آخرین بخش است به خواننده آموزش داده می‌شود تا همواره ارزش‌های پیشنهادی و مدل‌های کسب و کار خود را سنجش و پایش کند تا دست به بهبود مستمر و بازآفرینی مکرر آنها بزند.

خود کتاب نیز به مطالبش پایبند بوده است. بدین معنا که خود کتاب نیز به نوعی طراحی شده است و با استفاده از ابزار‌های مختلف و تصاویر و لی‌اوت های جذاب فرآیند یادگیری را تسهیل کرده است. همچنین این کتاب علاوه بر آموزش آفلاین در بستر دیجیتال و آنلاین هم مطالبی را ارائه داده است که به گفته ی نویسندگان کتاب ارزش پیشنهادی آنها محسوب می شود. لینک‌هایی در صفحات این کتاب قرار داده شده که به منابع کمکی کتاب اشاره دارند که شامل تمرین هاییست که بر روی سایت استراتجایز قرار دارد و نیز نرم افزارکاربردی تحت وب و کلاس‌های آنلاین مرتبط با سر فصل‌های ارائه شده.

به طور کلی کتاب خلق مدل کسب و کار بر طراحی سازمانی و اینکه چطور مدل کسب و کاری طراحی کنیم که ارزش پایدار ایجاد کند تمرکز داشت حال آنکه کتاب جدید با تکیه بر چهارچوب بوم مدل کسب و کار تمرکز خود را بر این قرار داده است که چطور محصولات و خدماتی را ارائه دهیم که ارزش‌های معنا داری برای مشتری داشته باشند. هر دوی این مفاهیم مورد نیازند و یکدیگر را کامل می‌کنند از سوی دیگر آن‌ها به نوعی در هم تنیده اند و مهمتر از هرچیز هر دوی آن‌ها برای پاسخ به سوالات مختلف از ابزارهایی استفاده کرده‌اند.

الکساند استروالدر، ایو پیگنیور، گرگ برنارد و آلن اسمیت تیم نویسندگان این کتاب را تشکیل داده‌اند که توسط انتشارات wiley به چاپ رسیده است و در ایران انتشارات آریانا قلم آن را با گرفتن حق نشر و وفاداری به اصالت طراحی، در قطع خشتی چاپ کرده است.

معرفی کتاب: طراحی ارزش پیشنهادی

mbanews.ir - امیرمحمد عزیزی
سه شنبه 19 مرداد 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کتاب: چرا تبلیغات محیطی؟
  • معرفی کتاب: بازاریابی حسی
  • کتاب: بازاریابی از صفر تا صد
  • طراحی هویت برند به زبان فارسی
  • کتاب مدیریت استراتژیک بازاریابی منتشر شد
  • معرفی کتاب: اصول و مبانی مدیریت بازاریابی
  • معرفی کتاب: ۸ گام شگفت انگیز در ارتباط با ...
  • معرفی کتاب: مشتری مداری و تکنیک های رفتار ...
  • کتاب: نسخه‌ سوم بازاریابی
  • کتاب: بازاریابی الکترونیکی
  •