» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
بازاريابي چريكي كمكي براي كسب و كارهاي كوچك


ام بي اي نيوز: بازاريابي چريكي در اصل يك شيوه تبليغاتي است كه با استفاده از تاكتيك هاي ارزان و خلاقانه ضمن تبليغ يك نوع کالا يا خدمت خاص توجه افراد را نيز به سوي آن جلب مي كند. اين نوع بازاريابي اغلب اوقات به شما اجازه متعجب كردن مصرف كننده، تاثيرگذاري ماندگار و جلب توجه مردم در محيط هاي اجتماعي را مي دهد. اين بدان معنا است كه در دوراني كه برندهاي مختلف بودجه تبليغاتي خود را پنج برابر مي كنند، تاكتيك هاي بازاريابي چريكي مي توانند در حقيقت بسيار موثر باشند. حال ببينيم كه بازاريابي چريكي چگونه مي تواند در راستاي كمك به كسب و كار هاي كوچك مفيد واقع شود.

بودجه كم با بازگشت سرمايه زياد

مقرون به صرفه بودن بازاريابي چريكي اولين منفعت استفاده از اين تاكتيك براي كسب و كارهاي كوچك است. به خصوص براي شركت هاي تازه تاسيس يا كوچك تر، تخصيص بودجه بازاريابي كلان اغلب اوقات ضروري و در عين حال موضوعي نگران كننده است اما در صورت بكارگيري تاكيتيك بازاريابي چريكي به شكلي موثر مي توان زمينه بازگشت سرمايه كلان را به وجود آورد.

به عنوان مثال "The Blair Witch Project" را در نظر بگيريد. اين فيلم در سال 1999 ميلادي با بودجه اي صرفا 50 هزار دلاري و البته عدم وجود هرگونه بودجه اضافي براي بازاريابي و تبليغ آن ساخته شد. اين تغيير در آن زمان صنعت فيلم سازي را نگران كرد. در ادامه سازندگان فيلم تصميم گرفتند تا خلاقانه رفتار كنند. ضمن تبليغ يك فيلم در قالب "found footage" (استفاده از نماهاي تدوين نشده)، داستاني افسانه اي نيز پيرامون محور اصلي داستان در فضاي آنلاين شكل گرفت. با بكارگيري اين تكنيك كه بعدها براي فيلم هاي متعددي مورد استفاده قرار گرفت، وبسايت در نهايت followerها و ايمان آورندگان زيادي را جذب اين فيلم كرد. به زودي، وبسيات با ايجاد نوعي اعتياد ضمن تشويق علاقمندان سينما به تماشاي اين فيلم، به درآمد ناخالص 250 ميليون دلار در سرتاسر جهان دست يافت. در حالي كه شايد اين مورد بهترين سناريوي موجود به نظر برسد اما در مي يابيم كه بازاريابي چريكي هنگام استفاده از بيشترين پتانسيل خود حتي با بودجه كم مي تواند تا چه حد موثر واقع شود.

هويت برند و ديدگاه قوي تر

بازاريابي چهره به چهره اطمينان و اعتماد را بين شما و مشتري بالقوه تان به وجود مي آورد. در ادامه بازاريابي چريكي خلاقانه از پتانسيل تاثيرگذاري ماندگار بر روي مصرف كنندگان نيز برخوردار است. در حالي كه رسانه هاي اجتماعي و تاكتيك هاي بازاريابي آنلاين فوايد خاص خود را دارند، برقراري ارتباط با مخاطب واقعي مي تواند به تاثير گذاري بلند مدت تر و ماندگار تر كسب و كار كوچك شما كمك كند.
برگزاري رويدادهاي كوتاه مدت، اعطاي هدايا در مكان هاي عمومي مثل ايستگاه هاي قطار يا مراكز خريد و ايجاد شرايط مناسب براي كسب تجربه مثل گذاشتن قرار ملاقات هاي دسته جمعي هدفمند و خودجوش (flash mob)، همگي به شيوه هاي بسيار فيزيكي از بازاريابي چريكي براي جلب توجه مشتريان بهره مي گيرند. اين نكته را به ياد داشته باشيد كه اصل اساسي بازاريابي چريكي متعجب كردن مشتريان است.

به ياد ماندني و قابل به اشتراك گذاري در رسانه هاي اجتماعي

به باد ماندني نبودن يك استراتژي بازاريابي از عدم اجراي موثر آن حكايت دارد. خوشبختانه بازاريابي چريكي از اين جهت بر ديگران اولويت دارد. بازاريابي چريكي ذاتا به ياد ماندني است. يك كمپين بازاريابي چريكي موفقيت آميز همواره مسير خلاقانه و منحصر به فرد بودن را دنبال مي كند. در راستاي كسب جايگاه برجسته و ممتاز در ميان رقبا اين نوع كمپين ها برگزار مي شوند. تقريبا به همين دليل بسياري از كمپين هاي بازاريابي چريكي توجه رسانه ها را به سوي خود جلب مي كنند.

در عصر ديجيتال، حتي خبر برگزاري رويدادهاي لحظه اي و فوري نيز مي تواند ضمن برقراري ارتباط ميان برند و مخاطبان در روز نخست، در فضاي آنلاين نيز به سرعت انتشار يابد. پست هاي ارسالي به رسانه هاي اجتماعي و ثبت هرگونه محتوا در وبسايت كسب و كار كوچك شما درباره كمپين هاي بازاريابي تان مي تواند در كنار كمك به تقويت هويت برند، تاثير فزاينده اي بر روي ميزان آگاهي مخاطبان از كسب و كار شما نيز بگذارد.

بازاريابي چريكي كمكي براي كسب و كارهاي كوچك

مترجم: مرضیه فروتن
www.creativeguerrillamarketing.com
سه شنبه 2 شهریور 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • دوازده ايده بازاريابي چريكي هوشمندانه ار ...
  • مقاله: پنج تاكتيك برتر بازاريابي چريكي كد ...
  • نگرش بازاريابي چريكي
  • پوستر آیس تی، در ايستگاه اتوبوس شما را خن ...
  • كارت پستال‌هاي چوبي به هواپيماهاي كوچك ت ...
  • پنج تكنيك بازاريابي آفلاين مفيد و موثر كد ...
  • مقاله: وقتي تیزینگ دوچرخه‌هاي نارنجي کاف ...
  • تاكتيك هاي بازاريابي براي جذب مشتريان جد ...
  • اصول بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي (قسمت ...
  • پنج نكته بازاريابي براي برندها در ماه رمض ...
  •