» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


ام بي اي نيوز: در جامعه‌ای که سالیانه 1/6 میلیون خودورو در آن روانه‌ی بازار می‌شود و هر روز مرکز خریدی در گوشه‌ای از آن سر برمیاورد، فرصت بسیار خوبی برای فروش کالاهای دست دوم نیز می‌تواند وجود داشته باشد. مؤید این حرف حضور دو مورد از استارتاپ‌های موفق ایرانی این حوزه در لیست صد سایت پربازدید ایران در alexa است به گونه‌ای که هم اکنون وبسایت دیوار در جایگاه یازدهم این لیست و شیپور در جایگاه 57 ام قرار گرفته است. البته این دو رقیب، اپلیکیشن موبایل هستند و رتبه الکسایشان نشان دهنده بازدید از طریق وب سایت است نه تعداد کاربران.

دیوار محصولی از کافه بازار است، بازاری که به مدد فیلتر بودن خدمات گوگل در ایران در سالیان گذشته شکل گرفته است. حضور این بازار روی میلیون ها گوشی هوشمند باعث شده تا دیوار سختی ای برای حضور در ایران نداشته باشد. حالا دیوار با تکیه بر سابقه‌ی بیشتر حضورش در ایران و شیپور (به گفته ی کارشناس وبسایت techsara.com) با داشتن UX و UI بهتر سعی در رقابت با یکدیگر و گرفتن سهم بازار بیشتری از هم هستند که البته در سالیان اخیر نشان داده اند ظرفیت بزرگی در کشور ما برای این خدمات وجود دارد.

اما به نظر می‌رسد در پایتخت رقیب اصلی‌ای که هر دوی این استارت‌آپ‌ها با آن روبرو هستند نیازمندی‌های همشهری روزنامه شهرداری تهران است که همچنان با تیراژ بالا و با محتوایی که حدود 200 صفحه را پر می‌کند هر روز چاپ می‌شود زیرا همچنان بستری مانند روزنامه سنتی با سطح اعتمادی که مشتریان قدیمی اش به آن دارند از دیوار و شیپور سود ده تر است و این 200 صفحه با هزاران آگهی پولی چاپ می شوند در حالی که شیپور 100% رایگان است و دیوار حدود 80% رایگان است.

در حال حاضر حجم عظیمی از PR منفی حول استارت‌آپ‌هایی از این جنس وجود دارند. برای مثال شما کافیست عبارت‌هایی نظیر "کلاهبرداری در اینترنت" یا "شیادی در اینترنت" را گوگل کنید تا با حجم زیاد مطالبی که در ارتباط با این موضوعاتست رو‌به‌رو شوید. این در‌حالیست که همشهری به عنوان روزنامه‌ای معتمد و باسابقه خود را به خوبی در اذهان تصویر کرده است.

شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


در هفته‌های اخیر شاهد اجرای کمپین تبلیغاتی متفاوتی از شیپور بودیم. کمپینی که این بار از فضای مجازی فاصله گرفته بود و به سراغ mass media رفته بودکه دلیل این انتخاب را به نوعی در این عبارت از مارشال مک لوهان یعنی "the medium is the message" می‌توان جست‌و‌جو کرد. انتخاب رسانه‌هایی نظیر تلویزیون و بیلبوردهایی که در سطح شهر حضور دارند علاوه بر دسترسی به گروه بزرگی از جامعه در فضای حقیقی می‌توان از اعتبار آن‌ رسانه ها در برابر فضای مجازی نیز استفاده کرد. به این شکل که فرد هنگامی که زیرنویس شیپور را که "همین حالا قیمت ها را درشیپور مقایسه کنید" را در تلویزیون همزمان با پخش مسابقات یورو 2016 می‌بیند با اعتماد بیشتری به سراغ گوشی یا لپتاپش می‌رود تا سایت یا اپلیکیشن را باز کند و در آن چرخی بزند چرا که این پیام از طریق تلویزیون که نهاد دولتی و قانون‌مدار است مخابره شده است و یا بر روی بیلبوردهایی که جای برندهای پولدار و بزرگ است یک عدد دوچرخه دست دوم یا چند عدد عروسک می بینیم که در کنار آن نوشته شده sheypoor.ir.

شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


از یکی از دست اندرکاران این کمپین در باره آن پرسیدم و او گفت: در تحقیقات انجام شده در بین برخی کاربران هر دو محصول دیوار و شیپور، شیپور معتبر تر به نظر مصرف کننده رسیده بود و اعتماد بیشتری جلب کرده بود اما هنوز برای بخش بزرگی از جامعه ناشناخته بود، استفاده از رسانه های رسمی این مزیت را داشت که در کنار بالا بردن آگاهی از برند در سطح وسیع جامعه اعتبار آن را نیز تقویت کنیم. کمپین طوری طراحی شد که در این مرحله از آن که اکنون به پایان رسیده است، مخاطب به سرزدن به وب سایت و گشت و گذار در آن دعوت می شد که تغییر رتبه الکسا از 130 به 57 نشان دهند تحقق این هدف اولیه است.

شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


او افزود: برای بخش محیطی این کمپین در تهران از حدود 100 آرت‌ورک برای بیلبوردها استفاده شد. که حدود 100 بار هم برچسب فروخته شد روی آن نصب شد. آرت‌ورکهایی که تصاویر آن بازسازی عکس هایی بود که انگار خود مردم با موبایلشان گرفته اند. انتخاب و مدیریت هنری این تصاویر صدها ساعت وقت برد و کار خیلی سختی بود، تبلیغات خلاق برای ما کار آسان تری است!

شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


هسته اصلی این کمپین کالاهای متفاوتی است که مردم به معنی واقعی کلمه با آن سر و کله می زنند، نه آن چیزی که عادت داریم در رسانه های رسمی ببینیم و در رسانه های محیطی و دیجیتال اعداد قیمت ها به آن اضافه شده تا این پیام را برساند که در شیپور همه چیز هست با قیمتهای جذاب. در شبکه های اجتماعی شوخی های فراوانی با این کمپین شد که آخرین آن تا این لحظه فروش نفتکش 34 میلیون دلاری در شیپور بود! رضا اربابیان موسس شیپور، آدم با جنبه ای است بعضی از شوخی ها میلیون ها بیننده داشت.

شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد


شیپور زد، تبلیغ کرد، فروخته شد

mbanews.ir - امیرمحمد عزیزی
شنبه 6 شهریور 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کالای‌ خود را با شیپور بفروشید
  • نرم افزار موبایلی شیپور رونمایی شد
  • دغدغه: به صدای شیپور گوش دهید
  • ارتباطی ساده از جنس دسته دوم
  • بفروشید، بخرید، لذت ببرید
  • دیزل؛ عشق بسازید، نه دیوار
  • مایکت: استارت‌آپی برای کمک به استفاده‌ی ...
  • لباس های مهربانی روی "دیوار همدلی" آویخت ...
  • عبور فیس‌بوک و گوگل از تلویزیون
  • تبلیغ در «دیوار» رضایت بخش بود
  •