» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
معرفی کتاب: نبرد در اتاق فرمان


ام بي اي نيوز: "مجله‌ی فرچون در سالگرد 75 سالگی تاسیس خود، در گزارشی "75 کتابی که برای مدیریت کسب‌وکار خود باید بخوانید" را انتخاب و منتشر کرده است. در این لیست هیچ کتابی در ارتباط با بازاریابی وجود نداشته است."

ال ریس و لورا ریس پدر و دختری که از بزرگان بازاریابی و نویسنده کتاب‌های پرفروشی مانند چکش بصری، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی و 22 قانون تغییرناپذیر برند هستند این بار با کتاب نبرد در اتاق فرمان به سراغ فاصله‌ی ایجاد شده بین مدیران چپ ذهن و بازاریابان راست‌ذهن رفته‌اند. در این کتاب ریس‌ها به این موضوع پرداخته‌اند که چطور این دو گروه متفاوت فکر می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند شکاف ایجاد شده بین این دو دسته به شکل‌گیری یک تعارض بین آن‌ها در ارتباط با این موضوع که چه چیزی برای رشد و آینده‌ی شرکت مناسب است منتهی می‌شود.

به گفته‌ی نویسندگان کتاب، با این وجود که بازاریابان توانایی و تسلط بیشتر بر چگونگی عملکرد بازاریابی و بخش خودشان دارند این مدیران هستند که تصمیم گیرنده‌ی نهایی به شمار می‌روند. این موضوع باعث شده است که پایه‌گذاری استراتژی‌های بازاریابی سازمان‌ها به تفکر مدیران آن‌ها وابسته شود.
اما تفاوت بین این مدیران و بازاریابان در چه مواردیست؟

معرفی کتاب: نبرد در اتاق فرمان


کتاب شامل 25 فصل است که در هر بخش به یکی از تفاوت‌های بین مدیران و بازاریابان با استفاده از مثال‌های فراوان و کیس استادی‌های متعدد پرداخته شده است. در فصل اول (مدیریت با واقعیت سر و کار دارد بازاریابی با برداشت‌ها) به این موضوع پرداخته شده است که اکثر مدیران باور دارند تولید یک محصول بهتر کلیدی برای موفقیت است؛ حال‌آنکه همواره اینطور نیست. مثالی که نویسندگان این کتاب برای روشن‌تر شدن موضوع از آن کمک می‌گیرند volkswagon phaeton است که یک خودروی لوکس و بسیار با‌کیفیت به حساب می‌آمد اما در بازار به‌شدت شکست خورد.

فصل دوم به این موضوع پرداخته که "مدیریت بر محصول تمرکز دارد بازاریابی بر برند". مثالی که این بار ریس‌ها از آن استفاده می‌کنند مقایسه کوکاکولا و پپسی است. طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات نویسندگان این کتاب در حالی که نوشابه‌های پپسی در اکثر آزمون‌های مزه بهتر عمل میکردند کوکاکولا در آمریکا با اختلاف بیش از 50 درصد با پپسی بیشترین فروش را در اختیار خود دارد.

معرفی کتاب: نبرد در اتاق فرمان


مثال‌های زده شده در این کتاب بسیار خوب توضیح داده شده‌اند و اطلاعات خوبی را در اختیار مخاظب قرار می‌دهند. بخش‌های دیگر این کتاب نیز به همین ترتیب با اشاره به یکی از تفاوت‌هایی که باعث ایجاد نبردی در اتاق فرمان می‌شود به شکافتن آن و تشریح اثرات آن می‌پردازد.
در بخشی از این کتاب آمده است:
"مدیران چپ‌ذهنی که تفکر کلامی دارند، به جمله‌های انتزاعی مانند این گرایش دارند: «لازم نیست یک گربه‌ی چاق باشید تا از اقامت در هتل‌های ما لذت ببرید.»
البته اصطلاح "گربه‌ی چاق" استعاره از مدیران سرمایه‌دار است و "زندگی شیرین" را تداعی می‎کند. به نظر می‌رسد شعار فوق‌العاده‌ای است، اما پتانسیل بصری برندِ امباسی سوئیتس را نابود می‌کند. در واقع آن‌ها به ایده‌ی بصری سطح پایین گارفیلد راضی شده‌اند.
اما بازاریابان راست‌ذهن که تفکر بصری دارند، دوست دارند از شعارهای رویایی و فرازمینی پایین بیایند و شعاری زمینی مانند «دو اتاق به ازای هزینه یک اتاق» را انتخاب کنند. این ایده، بی‌درنگ خود را به یک فرصت بصری تبدیل می‌کند."

این کتاب سرگرم‌کننده و آموزنده گفتنی‌های بسیاری برای مدیران بازاریابی و اجرایی در تمام سطوح سازمان دارد. با توجه به این که مدیران هستند که تصمیم گیرنده نهایی به شمار می روند افرادی که در بخش بازاریابی مشغول به فعالیت هستند باید بتوانند زبان چپ‌مغزها را فرا بگیرند تا بتوانند بر روی نظر آن‌ها تاثیر بگذارند. این کتاب محل خوبیست برای این که فرد یادگیری‌های خودش در این زمینه را شروع کند. از طرفی کتاب برای مدیران حتی منطقی‌ترین آن‌ها نیز می‌تواند مفید و موثر باشد به این ترتیب که آن‌ها را با آن چه به آن "شم بازاریابی" می‌گویند آشنا می‌کند.

کتاب نبرد در اتاق فرمان (چرا مدیران چپ ذهن نمی‌توانند با بازاریاب‌های راست‌ذهن روبه‌رو شوند و راه حل چیست؟) به تازگی توسط انتشارات سیته که سایر کتاب‌های ال ریس و لورا ریس را هم در ایران ترجمه و چاپ کرده بود منتشر شده است. آتنا مقدم و سامان شاهین‌پور مترجمان این کتاب هستند.
از حاشیه‌های انتشار این کتاب در ایران استفاده‌ی انتشارات سیته از مدیوم بیلبورد برای معرفی آن در ایران است. پیش از این نیز سیته برای معرفی کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی از این مدیوم استفاده کرده بود.

معرفی کتاب: نبرد در اتاق فرمان

mbanews.ir - امیرمحمد عزیزی
چهارشنبه 17 شهریور 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • انتشار دو کتاب با موضوع بازاریابی و مدیری ...
  • کتاب: کتاب بازاریابی یورشی منتشر شد
  • کتاب: انتشار چند کتاب مدیریت و بازاریابی
  • کتاب: ۲۲ قانون ابدی بازاریابی
  • معرفی کتاب: برندسازی در هفت گام
  • مقاله: روش هایی برای بازاریابی کتاب برای ...
  • کتاب: بازاریابی به مثابه‌ استراتژی منتشر ...
  • کتاب: نسخه‌ سوم بازاریابی
  • معرفی کتاب: بازاریابی فیلم
  • معرفی کتاب: اصول بازاریابی داده محور
  •