» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
معرفی کتاب: مدیریت استراتژیک بازار


ام بي اي نيوز:در مسیر درست هم که باشید اگر همان جا بایستید زیر گرفته می‌شوید.
استراتژی باید در بستر بازاری پویا توسعه یابد و اجرا شود. استراتژی برنده امروز ممکن است فردا موفق نباشد. بازارهای در هم پیچیده، خلق و پیاده سازی استراتژی را بیش از پیش دشوار کرده‌اند. بنابراین توسعه شایستگی تحلیل استراتژیک بازار اهمیت بسیاری برای بقا و موفقیت شرکت‌ها دارد. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر نقش استراتژیک بازاریابی رو به رشد بوده است. امروزه واحد بازاریابی به عنوان بخشی از مدیریت استراتژیک سازمان پذیرفته شده است. گروه بازاریابی در بهترین جایگاه برای درک مشتریان، رقبا، بازار، زیربازارها و نیروها و روندهای محیطی قرار دارد.

جملات بالا گزیده ای است، از کتاب مدیریت استراتژیک بازار، ترجمه احمد روستا و سید رامین هاشمی، که توسط انتشارات آریانا قلم در شانزده فصل منتشر شده است.
دیوید آکر نویسنده این کتاب، نظریه پرداز سازمانی، مشاور و استاد دانشگاه برکلی است. او تحصیلات خود را در دانشگاه‌های ام آی تی و استنفورد به پایان رسانده و در حوزه تخصصی بازاریابی و استراتژی برند فعالیت می‌کند. آکر تعداد زیادی مقاله و 16 کتاب در حوزه بازاریابی نوشته است که از مهم‌ترین کتاب‌های او می‌توان به مدیریت دارایی ویژه برند، ساخت برندهای قدرتمند، رهبری برند، توسعه استراتژی‌های کسب‌وکار، استراتژی پورتفولیوی برند، برندسازی و شبکه‌های اجتماعی، مدیریت استراتژیک بازار و آکر در برندینگ، اشاره کرد. کتاب‌های آکر به 18 زبان ترجمه و بیش از یک میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رسیده است . او علاوه بر دریافت سه جایزه مهم برای دستاوردهایش در علم بازاریابی، لقب پدر برندینگ مدرن را از آن خودکرده است و در سال 2015 به عضویت تالار مشاهیر انجمن بازاریابی امریکا نیز درآمده است.

در یادداشتی از مولف کتاب میخوانیم: هستۀ اصلی ویراست دهم کتاب مدیریت استراتژیک بازار، توسعۀ کسب و کار، برند و استراتژی های بازاریابی ای است که به مزیت رقابتی بادوام منجر می شوند؛ کاری که با گذشت زمان، دشوار و دشوارتر شده است. در بسیاری از بازارها، رقبا در زمینۀ منافع کارکردی اساسی به تعادل و برابری رسیده اند، بنابراین پیشگام بودن در نوآوری و محافظت از آن از هر زمان دیگری مهم تر شده است و تحقق آن مستلزم داشتن سازمان و سیستمی قوی است. امروزه توسعه و پیاده سازی استراتژی ها بسیار متفاوت تر از چند دهۀ پیش و هنگامی است که محیط کسب وکار پایدارتر و ساده تر بود. اکنون تمامی بازارها را می توان پویا دانست. درنتیجه شرکت ها باید بتوانند استراتژی ها را با شرایط مطابقت دهند تا مرتبط بمانند. زمانۀ دشوار اما هیجان انگیزی است؛ پر از فرصت و تهدید.

کتاب با مقدمه ای آغاز می شود که در آن استراتژی کسب وکار تعریف شده است و با مروری کلی بر کتاب و بحث دربارۀ مدیر ارشد بازاریابی و استراتژی ادامه می یابد.

بخش اول کتاب یعنی فصل های 2 تا 6، تحلیل استراتژیک را در بردارند که هرکدام به یکی از تحلیل های مشتری، رقیب، بازار، محیطی و داخلی می پردازند. بخش دوم کتاب، یعنی فصل های 7 تا 16، توسعه و پیاده سازی استراتژی را توضیح میدهند. فصل 7 درباره مفهوم مزیت رقابتی پایدار بحث می کند و سه سبک استراتژی، یعنی تعهد استراتژیک، فرصت طلبی استراتژیک و انطباق پذیری استراتژیک را معرفی می نماید.
فصل 8 با معرفی و توصیف ارزش های پیشنهادی گوناگون، مروری بر گسترۀ انتخاب های استراتژیک دارد.
فصل 9 نشان می دهد، که چگونه ارزش ویژۀ برند می تواند خلق یا اهرم شود.
فصل 10، دراین باره بحث می کند که چگونه می توان رابطۀ عمیقی بامشتری ایجاد کرد. چهار فصل بعدی درباره گزینه های رشد صحبت میکنند:
فصل 11 انرژی بخشی به کسب و کار، فصل 12 اهرم کردن کسب و کار، فصل 13 خلق کسب و کارهای جدید و فصل 14 استراتژی های جهانی را توضیح می دهد.
فصل 15 درباره مشخص کردن اولویت ها و گزینه سرمایه برداری است.
و در انتها فصل 16، ابعاد سازمانی و نقششان را در پشتیبانی از استراتژی و هدایت کردن سیلوهای سازمانی به سوی همکاری و ارتباط را معرفی می کند.


وجود موارد زیر از جمله جنبه های منحصر به فرد این کتاب است:

تعریفی از استراتژی کسب و کار که شامل گسترۀ وسیع محصول/بازار، ارزش پیشنهادی، دارایی ها و شایستگی ها و استراتژی های حوزۀه کارکردی می شود. اغلب اوقات مفهوم استراتژی کسب و کار مبهم است و به خوبی تعریف نمی شود که این مسئله موجب پراکندگی تمرکز و ارتباطات ضعیف می شود.

تحلیل استراتژیک ساختاریافته ای متشکل از تحلیل های تفصیلی مشتری، رقیب، بازار، محیط و تحلیل داخلی که به فهم پویایی های بازار منجر می شود. این تحلیل ها با نمودار خلاصۀ جریان، مجموعه ای از سرفصل ها که به آغاز شدن فرایند کمک می کنند و مجموعه ای از فرم های برنامه ریزی همراه شده اند.

مفاهیم تعهد، فرصت طلبی و انطباق پذیری استراتژیک و اینکه چگونه میتوانند و باید با هم ترکیب شوند.

رشد کسب وکار از طریق انرژی بخشی به کسب وکار، اهرم کردن کسب و کارها، خلق کسب وکارهای جدید و جهانی شدن. هر گزینه ریسک ها و پاداش های مربوط به خود را دارد و همگی باید بر روی میز تصمیم گیری قرار داشته باشند.

پایه های ارزش پیشنهادی و برندهای قوی. استراتژی بدون ارزش پیشنهادی متقاعدکننده، بازارمحور و موفق نمی شود. باید دارایی های برندی توسعه یابند که از استراتژی کسب وکار پشتیبانی کنند.

ایجاد بازاریابی مبتنی بر هم افزایی در سازمان های سیلویی که سیلوهای آن بر اساس محصولات یا کشورها تعریف شده اند. تمامی سازمان ها محصولات و بازارهای چندگانه دارند و ایجاد همکاری و ارتباطات به جای رقابت و منفرد بودن ابتکاری است که باید به کار گرفته شود.

مواجهه با بازارهای پویا نیازمند استراتژی های مشتری محور و خلاقیت است. کتاب بر منظر مشتری و این واقعیت که هر استراتژی باید ارزش پیشنهادی ای بامعنی، برای مشتری داشته باشدتأکید دارد. این کتاب مسیری را نشان می دهد که طی آن تکانۀ گذشته شکسته شود و استراتژی ها و پیشنهاد های خلاقانه ایجاد شوند.

در توضیحات صفحات ابتدایی، کتاب، برای درس هایی از دانشکدۀ مدیریت و کسب وکار مناسب شمرده شده است که بر مدیریت استراتژی ها تمرکز دارند. به ویژه:

درس های استراتژی بازاریابی که می توانند، عنوان هایی چون، مدیریت استراتژیک بازار، برنامه ریزی استراتژیک بازار، بازاریابی استراتژیک یا استراتژی بازاریابی داشته باشند.

درس های خط مشی یا کارآفرینی که میتوانند عناوینی چون مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، خط مشی کسب وکار، کارآفرینی یا خط مشی اجرایی داشته باشند.

کتاب همچنین برای مدیرانی که به توسعۀ استراتژی در بازارهای پویا نیاز دارند نیز طراحی شده است، مدیرانی که اخیرا به جایگاه های مدیریت عمومی ارتقا یافته اند یا کسانی که کسب وکارهای کوچک را اداره می کنند و می خواهند فرایندهای توسعه و پیاده سازی استراتژی خود را بهبود دهند. دیگر مخاطبان کتاب، مدیران عمومی، مدیران اجرایی ارشد و متخصصان برنامه ریزی ای هستند که می خواهند دیدی کلی بر مسائل و روش های روز مدیریت استراتژیک بازار داشته باشند.

معرفی کتاب: مدیریت استراتژیک بازار

mbanews.ir-فرزانه مجتهد
سه شنبه 6 مهر 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کتاب مدیریت استراتژیک بازاریابی منتشر شد
  • کتاب: مدیریت استراتژیک؛ اصول و شیوه‌های ...
  • معرفی کتاب: از چرتکه تا استراتژی؛ راهکاره ...
  • کتاب: بازاریابی به مثابه‌ استراتژی منتشر ...
  • برگزاری دوره های آموزشی کاربردی مدیریت ا ...
  • انتشار دو کتاب با موضوع بازاریابی و مدیری ...
  • کتاب: استراتژی‌های کسب و کار در بازارهای ...
  • مدیریت استراتژیک بازاریابی
  • آزمون حرفه‌ای استراتژیست ها
  • معرفی مدلهای جدید مدیریت استراتژیک
  •