» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
تفريح و سرگرمي، كليد جذب مخاطبان از طريق موبايل


ام بي اي نيوز: استفاده 80% از جمعيت جهان از موبايل منجر به تاسيس يك بازار جديد براي برنامه هاي كامپيوتري شده است. معمولا روزانه به طور غير متوالي مراجعه به فيسبوك 12 ساعت زمان و كار با برنامه هاي مختلف دو ساعت و نيم زمان مي برد. تغيير روند توجه از رسانه هاي گروهي سنتي به نمايشگر هاي كوچك تر در قاب دستان شما شكلي دراماتيك و آشفته را به خود گرفته است. در ادامه بر اساس محاسبات انجام شده، تقريبا 40% از بودجه بازاريابي به كمپين هاي ديجيتال اختصاص مي يابد.
از بيلبورد گرفته تا بنرهاي موبايل، ويديو بر روي تلويزيون يا موبايل، محتواي آنلاين برند سازي شده، آگهي تبليغاتي click-on در يوتيوب و برنامه هاي موبايل همگي در حالي مشغول تغيير مسير توجه مشتري و صنعت تبليغات به شكلي اساسي هستند كه حالا ديگر برندها نياز به تعامل لحظه به لحظه با مشتريان ازطريق موبايل دارند.

عمر تبليغات ديگر به پايان رسيده و محتوا مدام در حال رشد و توسعه است. ديگر زمان روي برگرداندن برندها از نويسنده قدرتمندي موسوم به ديويد اوگيلوي و درعوض تمايل به سمت نويسنده مقتدري به نام "كوئنتين تارانتينو" براي توليد محتواي روايي فرا رسيده است. كانون توجه برندها نيز بايد از بكارگيري تبليغات سنتي به توسعه امكانات تفريحي و محتوا همگام با دگرگوني دراماتيك طرز فكر مشتريان تغيير كند.

اينجاست كه اصطلاح "entergagement" (تركيبي از entertainment و engagement) وارد ميدان مي شود.
اسم Entergagement (فعل آن "entergage"است) براي اين مكانيسم بازاريابي يكپارچه جديد يا فعاليت ديجيتال برند با هدف ايجاد امكان دسترسي بازاريابان به جامعه مخاطبان در عصر جديد موبايل به شيوه اي سرگرم كننده، جذاب و حساب نشده بر روي يك پلت فرم انتخاب مي شود.

برندها بايد بيش از جذب مشتريان از طريق mobile vision (به جاي television) صرف نظر از آگهي هاي تبليغاتي روزمره، صحبت و برقراري تعاملي سرگرم كننده با آن ها را پيش بگيرند.
Entergagement در قالب تركيبي از فعاليت ها زير سايه برند يا ابزارهاي بازاريابي، بايد همزمان با ايجاد راهكارهاي جذب مشتري نظير چت كردن لحظه به لحظه، فراخوان، راي گيري، جمع آوري، جبران، follow كردن، like كردن، به اشتراك گذاري و ديگر عوامل جذاب و هيجان انگيز، همگي در قالب يك پلت فرم صورت بگيرد. ابزار هاي تفريحي ضروري براي entergagement عبارتند از:

• محتواي برند
• تبليغات نامحسوس
• پشتيباني مالي برنامه
• توسعه فيلمنامه

انتخاب راهي جذاب براي برقراري ارتباط با ذهن و قلب مشتريان باعث مي شود تا به اهميت فراون محتوا پي ببريم. با بررسي دنياي سينماي هاليوود متوجه مي شويم كه چگونه محتوا به ايجاد فرانشيزهاي فيلم و جذب طرفداران وفادار در سرتاسر جهان كمك مي كند. در چنين شرايطي فيلم هاي هاليوودي از طريق كانال توزيع بين المللي خود به بيش از 300 ميليون نفر بيننده دست يافته اند. چگونه چنين چيزي ممكن است؟ در هاليوود تبليغ نامحسوس به يك ابزار بازاريابي بديع و اوريجينال براي تغذيه برندها و برقراري ارتباط با مشتريان تبديل شده است.
در همين حين ژانر هاي مختلف از قبيل درام يا كمدي به عنوان راه حل هايي مطلوب براي تبليغ برندهاي جهاني شناخته مي شوند كه از آن جمله مي توان به حضور استارباكس در فيلم "The Devil Wears Prada"، سوني در سري فيلم هاي جيمز باند يا Mini Coopers در فيلم "The Italian Job" اشاره كرد. چه كسي مي تواند حضور يك برند را ناديده بگيرد؟ Emirates از گذشته تاكنون با حمايت مالي از ليگ هاي بزرگ فوتبال در مقياسي جهاني، با طيف گسترده تري از مخاطبان و ورزشكاران ارتباط برقرار كرده است.

پس از تدوين يك استراتژي تفريحي مرتبط، بازاريابان بايد كم كم درباره راه هاي سرگرم كردن مشتريان، در عين حال تداوم تعامل با آن ها، افزايش تعداد بازخورد ها، حفظ ايشان و تشويق كاربران موبايل به خريد محصولات خود بينديشند. برندها نيز حالا ديگر بايد با استفاده از روش هاي مشابه و شناخته شده مورد استفاده در دنياي تلفن همراه شروع به حرف زدن با مشتريان كنند. براي مثال يكي از محبوب ترين راه ها و ويژگي هاي برنامه هاي كامپيوتري جمع آوري سكه هست. كاربران عشق شديدي به جمع آوري و بازخريد voucher يا كوپن هاي تخفيف خاص دارند. در صورت موفقيت برندها در زمينه سرگرم كردن كاربران با محتواي اوريجينال به روشي غير از تبليغات و در همين حين تعامل از طريق چت يا به اشتراك گذاري برخي عناصر برنامه هاي موبايل، آن ها مي توانند به طور همزمان ضمن صعود سريع از نردبان تبليغات و پيشرفت از مرحله آگاهي از برند به دوست داشتن، ترجيح دادن آن، پس از متقاعد ساختن مشتريان، ايشان را به خريد محصولات تشويق كنند. اين اقدام بهره وري در زمينه خلاقيت و هزينه ها نام دارد.

توسعه پلت فرم ها در دنياي امروز توسط بازاريابان ضروري تر از نوشتن بريف هاي خلاقانه به نظر مي رسد. راه حل entergage كردن توسط بازاريابان از طريق برنامه هاي موبايل يا وبسايت ها مشاركت با پلت فرم هاي entergagement نظير "Entergage" است كه توسط "Mazri Pictures"، به عنوان اولين پلت فرم entergaging جهان معرفي شد. در اين پلت فرم برندها، كاربران و چهره هاي مشهور دنيا گرد هم مي آيند. يك روش ساده تر و آسان تر براي بازاريابان امكان سازگاري با entergagement برند در قالب يك استراتژي كلي و شرح محتوا به شيوه روايي و جذاب به منظور برقراري ارتباط و تعامل با مخاطبان سايت به شيوه اي جذاب و خوشايند است.

در راستاي افزايش ميزان بهره وري بدون ايجاد اختلال در تجربه مشتري، بازاريابان بايد فراتر از سرگرم كردن كاربران، به درك درستي از رفتار ها و گرايشات و دليل استفاده آن ها از موبايل دست يابند. در غير اين صورت كاربران به سادگي تبليغات شما را ناديده مي گيرند. در ادامه با افزايش امكان بلاك كردن آگهي هاي تبليغاتي، كاربران بيش از آژانس هاي ديجيتال در زمينه مسائل مربوط به فناوري خبره و ماهر شده اند. ما نبايد از كاربران پيشدستي كنيم بلكه لازم است تا با حرف زدن به زبان آن ها از طريق entergagement به جمعشان بپيونديم.

تفريح و سرگرمي، كليد جذب مخاطبان از طريق موبايل

مترجم: مرضیه فروتن
www.entrepreneur.com
جمعه 16 مهر 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • كمپين هاي تعاملي برندها در فيسبوك و اينست ...
  • پنج نكته بازاريابي براي برندها در ماه رمض ...
  • پنج راه برندها براي توسعه بازاريابي مجاز ...
  • سه نشانه سردرد از نوع بازاريابي كدامند؟
  • خريد مستقيم از طريق آگهي هاي تبليغاتي در ...
  • سه رويكردي كه Apple Watch را براي بازارياب ها م ...
  • مقاله: با 6 گرايش تبليغاتي در سال 2014 آشنا ش ...
  • برترين آژانس هاي تبليغاتي جهان: GREY
  • بازاريابي چريكي كمكي براي كسب و كارهاي كو ...
  • 15 گرایش بازاريابي در سال 2015
  •