» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
برای موفقیت در موبایل، تجربه‌ی اپ استور را بهینه کنید


ام بی ای نیوز: اپ استور اپل روی یک آی‌فون و استور گوگل پلی روی یک گوشی هوشمند اندرویدی. تصویر از iStock/ymGerman
ساختن یک برنامه‌ی موبایلی فوق‌العاده برای موفقیت کافی نیست.

هنگامی که برای استراتژی بازاریابی اپلیکیشنتان برنامه‌ریزی می‌کردید، احتمالاً یک قیف تبدیل هم تصویر کرده‌اید. (توضیح مترجم: قیف تبدیل اصطلاحی است که در تجارت الکترونیک به مسیری اطلاق می‌شود که یک مشتری از تبلیغات آنلاین تا مرور سایت و سرانجام انجام خرید طی می‌کند. اصطلاح قیف برای آن به کار رفته که در هر مرحله در تعداد مشتریانی که مسیر را ادامه می‌دهند، ریزش رخ می‌دهد.) اما در آن قیف یک مرحله‌ی غیرقابل پرش وجود دارد، که شما روی آن کنترل بسیار اندکی دارید. صفحه‌ی دانلود در اپ استور. این یکی از رایج ترین حفره‌هایی است که در قیف تبدیل دیده می‌شود و از تصورات غلط در خصوص روند کسب کاربران مناسب اتفاق می‌افتد.

چیزی که بسیاری از بازاریابان فراموش می‌کنند این است که صفحه‌ی دانلود اپ استور معمولاً جایی است که کاربر تصمیم می‌گیرد که اپلیکیشن را نصب کند یا نه. کاربر عادی این تصمیم را در 3 تا 6 ثانیه می‌گیرد. اگر روی ارتقای این تجربه سرمایه‌گزاری نکنید، مهم نیست چقدر پول صرف تبلیغات رسانه ای کنید یا تبلیغاتتان چقدر جذاب و خلاقانه باشد، کاربران به سادگی از حفره‌ی قیف که حاصل یک صفحه‌ی دانلود درجه دوم است ریزش می‌کنند.

احتمالاً شما کمپین‌های رسانه‌ی موبایلی خود را بررسی می‌کنید و سپس پیام‌رسانی و هدف‌یابی آن‌ها را برای کارایی بهتر بهینه‌سازی و A/B سنجی می‌کنید. اما هم‌زمان که مشغول این کار هستید، ممکن است فراموش کنید که جادوی واقعی در صفحه‌ی دانلود رخ می‌دهد. بهینه‌سازی تبلیغات بدون بهینه‌سازی صفحه‌ی استور انجام دادن نیمی از کار است و شاید هم کم‌تر. امروزه، ابزارها و متدهای پیشرفته به شما اجازه می‌دهند محتوای صفحه‌ی اپلیکیشن را برای رسیدن به نرخ تبدیل بهینه بررسی و A/B سنجی کنید. این کار تجربه‌ی کاربر را کامل می‌کند و او را به دانلود تشویق می‌نماید.

اگر بازاریابان حتی درصد کوچکی از بودجه‌ای را که برای کشاندن کاربران به صفحه‌ی دانلود خرج می‌کنند، صرف پالایش محتوای صفحه برای ترغیب کاربران به نصب می‌کردند، نرخ نصب آن‌ها بسیار بیشتر می‌بود.

پیدا شدن (و چرا این مسأله اهمیت دارد)
دلیل دیگری برای بهینه‌سازی صفحه‌ی اپلیکیشنتان در استور ترافیک ذاتی است. نه تنها بیشتر کاربران اپلیکیشن شما را از طریق موتور جستجوی اپ استور پیدا می‌کنند، بلکه این‌ها ارزشمندترین کاربرانتان هستند. بنا بر تحقیقی توسط Mixpanel، کاربران ذاتی 70% بیش از کاربران جذب شده توسط تبلیغات احتمال دارد که اپلیکیشنی را دو ماه بعد از نصب آن باز کنند. این کاربران فعالانه به دنبال اپلیکیشنی گشته‌اند که نیازشان را برآورده کند، بنابراین محتمل‌تر است که آن را نصب کنند و در طول زمان از آن استفاده کنند. قطعاً شما می‌خواهید این کاربران اپلیکیشن شما را پیش از رقیبانتان ببینند.

بسیاری از برندهای اپلیکیشن بزرگ در این کار شکست می‌خورند. اپ استور را دنبال عبارت «مشاهده تلویزیون» جستجو کنید. نتیجه‌ی بدیهی یعنی Netflix در 5 مورد برتر نیست. حالا «اسناد» را جستجو کنید. انتظار داشتید مایکروسافت آفیس را در 10 اپلیکیشن بالایی ببینید. خب آن‌ها آن‌جا نیستند، اما رقبایشان هستند. به دنبال‌ «جستجوی پرواز» بگردید. اگر دنبال اسم‌های آشنایی نظیر Expedia، CheapOair یا Orbitz در 5 نتیجه‌ی اول می‌گردید، باید در نتایج جستجو پایین‌تر بروید.
آن‌ها چه چیزی را از قلم انداخته‌اند؟ پروسه‌ی تحقیق، طراحی و پیاده‌سازی مؤثرترین استراتژی محتوا برای صفحات اپ استور. یا آنچنان که در صنعت به آن اشاره می‌شود بهینه‌سازی اپ استور (ASO). از ASO معمولاً به عنوان «SEO برای اپلیکیشن‌های موبایل» یاد می‌شود، اما بسیار بیشتر از این‌هاست.

اصلاً این کار چه کسی است؟
این روزها، اغلب غول‌های بازی‌سازی و شرکت‌های عظیم موبایلی هستند که پتانسیل ASO خوب اجرا شده را می‌بینند. آن‌ها تیم‌های حدوداً 8، 9 نفره از متخصصان را برای تحقیق، خلاقیت، محتواسازی و توسعه‌ی تکنولوژیک استخدام می‌کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند در بازار رقابتی اپلیکیشن‌های موبایل پیش بیفتند.
در سایر حوزه‌های اپلیکیشن، یک کاستی شدید در ASO مؤثر مشاهده می‌شود. اپ استورها پر از توضیحاتی هستند که به نظر می‌رسد کدنویسان (که بهتر است به همان کد نوشتن بپردازند)، و یا مدیران روابط عمومی (که معمولاً با الگوریتم‌های اپ استور ناآشنا هستند) نوشته‌اند، و پر از تصاویری که کسل‌کننده هستند.

احتمالاً شما پولتان را صرف استخدام تیم متخصصان ASO نمی‌کنید. مگر در حالتی که اپلیکیشن‌های موبایل هسته‌ی تجارت شما باشد، این کار بی‌فایده و غیرمؤثر است. بنابراین کاری که بسیاری از بازاریابان انجام می‌دهند سپردن بازاریابی اپلیکیشن به یک آژانس بازاریابی دیجیتال، و دعا کردن برای آن است که آن‌ها کارشان را بلد باشند.
آژانس‌های بازاریابی دیجیتال به قیف‌های تبدیل استاندارد عادت کرده‌اند،‌ یعنی جایی که آن‌ها روی صفحه‌ی ورودی کنترل دارند، و ترندها، شبکه‌های تبلیغاتی و بهترین شیوه‌ها را می‌شناسند. اما هنگامی که کار به موبایل می‌رسد، آن‌ها معمولاً در تجربه‌ی آشنایی با الگوریتم‌های استور و دنیای کسب کاربر موبایل لنگ می‌زنند.
نتیجه؟ ASO ناقص که پتانسیلش را به ظهور نمی‌رساند، و کامیون کامیون پول بازاریابی که به باد سپرده شده بی آنکه چیزی در ازای آن عاید شود.
مراقب فاصله باشید

بازاریابی اپلیکیشن موبایل این روزها کمی مسخره شده. میلیون‌ها دلار صرف خرید رسانه‌ها و کشاندن ترافیک به صفحه‌ی اپلیکیشن می‌شود، اما افرادی که این بودجه‌ها را مدیریت می‌کنند، یا منابعی به عملیات ASO تخصیص نمی‌دهند، یا از پروسه‌ی ASO منفصلند (چون توسط فرد دیگری در سازمان مدیریت می‌شود). با جدا کردن خرید رسانه ای و عملیات ASO، به جای هم‌سو کردن آن‌ها با استراتژی موبایل، بسیاری از بازاریابان موبایل به سادگی دارند به پای خودشان میخ می‌کوبند.
چیزی که از این هم عجیب‌تر است، این است که حتی با وجودی که بسیاری از بازاریابان اپلیکیشن از پتانسیل ASO مطلع شده‌اند، هنوز در تخصیص درصد کوچکی از سرمایه‌ی کسب کاربرشان و پر کردن حفره‌ی قیف تبدیل تعلل می‌کنند.
جهت به دست آوردن یک نرخ نصب مثبت برای اپلیکیشن موبایلتان، شما باید بسیار فراتر از خریدن تبلیغات، هزینه کردن در روابط عمومی و امید داشتن بروید.

مطابق تجربه‌ی ما، ASO خوب اجرا شده هزینه را به ازای هر نصب به طور میانگین تا بیش از 20% کاهش می دهد. تأثیری که این بهبود می‌تواند بر نرخ نصب داشته باشد قابل توجه است، و نتایج در طول زمان می‌تواند بسیار مؤثرتر از هر روش بازاریابی اپلیکیشن دیگری باشد.

برای موفقیت در موبایل، تجربه‌ی اپ استور را بهینه کنید

مترجم: بهروز پهلوانی
www.adage.com
سه شنبه 4 آبان 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • مایکروسافت اپلیکیشن‌های گران را نمی‌پذ ...
  • اپ استور ویژه برای ساعت هوشمند اپل
  • اپل در اپ استور رکورد فروش زد
  • Google Play رقیب فروشگاه‏های نرم‏افزار موبای ...
  • تجارت صنعت اپلیکیشن از فیلم‌سازی هالیوو ...
  • حفظ حریم خصوصی در سرویس‌های اینترنتی
  • دیجیتال مارکتینگ از ابتدا تا انتها
  • تلویزیون شماره ۱ جهان میزبان موفق‌ترین ب ...
  • چرا اندروید برای توسعه‌دهندگان بهتر از iO ...
  • مایکت: استارت‌آپی برای کمک به استفاده‌ی ...
  •