» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با رویکرد شفافیت و صداقت


ام بی ای نیوز: نمایشگاه مطبوعات امسال با حضورگسترده ی نشریات و خبرگزاری ها وسایت های خبری متفاوت برگزار شد.

مصلی تهران محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها است، سالن های اختصاص یافته به سفیران اطلاع رسانی و شفاف سازی، محل رفت و آمد و بازدید علاقمندان، اهالی مطبوعات و مقامات کشوری و نمایندگان مجلس است.به گفته ی برخی ازغرفه داران امسال حضور این دسته از افراد در نمایشگاه بیست و دوم نشانه ی اهمیت عنصر اطلاع رسانی و خبر که بخشی از آن را مطبوعات و خبرگزاری ها برعهده دارند، بوده است.

از میان اتوبانهای پر و پیچ خم تهران که میگذری در مسیرهایی تقریباً نزدیک به محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات، شاهد بیلبوردهایی هستیم که نسبت به اطلاع رسانی در مورد زمان و مکان این رخداد بزرگ فرهنگی و اجتماعی اقدام کرده اند.
البته زمانی با چنین تبلیغاتی برخورد می کینیم که در ترافیک سخت اتوبان حکیم به حوالی مصلی رسیده ایم و به اعتقاد شرکت کنندگان، ضعف در اطلاع رسانی مهمترین موضوع مورد بحث در مورد نحوه ی برگزاری نمایشگاه امسال محسوب میشود.
در این میان برخی نشریات تخصصی مستقل اقدام به تبلیغات برروی بیلبوردها کرده اند که شاید در سالهای گذشته کمتر شاهد چنین رویکردی بودیم.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با رویکرد شفافیت و صداقت


ماهنامه ی سلامت یکی از نشریاتی بود که اقدام به تبلیغات محیطی کرده. مظفری مدیر روابط عمومی این مجموعه که درغرفه حضور داشت، گفت: این نشریه برای حفظ نام خود و رسالت انتقال پیام به مخاطبان، وظیفه اش میداند از هر وسیله و ابزاری برای اطلاع رسانی و حفظ این ارتباط که سالها برایش زحمت کشیده شده و سرمایه گذاری شده استفاده نماید.

او در مورد اینکه نمایشگاه مطبوعات در شرایط فعلی چه کارکردی میتواند برای نشریات مکتوب داشته باشد، اظهار داشت: مخاطبان ما به علل مختلف اقدام به تهیه ی این ماهنامه میکنند که شامل درج مطالب تخصصی و مقالات علمی بر پایه ی نظر کارشناسان و پزشکان متخصص و حتی ارائه ی مشاوره به آنها است، لذا حضور در نمایشگاهی که به نام مطبوعات است برای برند نشریه ی سلامت نوعی اعتبار محسوب میشود.

روزنامه ی ایران یکی از بزرگترین بنرهای تبلیغاتی را با شعار معروف "ایران بخوان" در ورودی سالن های نمایشگاه قرار داده و با همه ی مجموعه موسسات خبری خود در مساحتی بزرگ حضور داشت. رنگ به کار رفته در غرفه آرایی اغلب موسسات خبری قرمز بود و روزنامه ایران نیز از این رنگ استفاده کرده بود.
در واقع یکی از نکات جالب توجه که در سالن بزرگ نمایشگاه توجه را جلب میکرد استفاده از رنگ قرمز در لوگو و غرفه آرایی های اغلب موسسات خبری بود .
مسول غرفه ایران در این مورد گفت: طراحی و انتخاب رنگ با توجه به اصل زیبایی شناختی و اثری که در جلب توجه بینده دارد انتخاب شده است.

ماهنامه طنز خط خطی با نصب کاریکاتورهای مقوایی در اطراف غرفه، فضایی جالب و متفاوت در مجوعه ی نسبتاً جدی خبرگزاری ها و مطبوعات پدید آورده و لبخند مهمترین وجه تمایز آن محسوب میشد، دراینجا همه شخصیت ها با لبخند و تصاویری غیر رسمی و غیر معمول دیده میشوند و تلنگری است به مباحث جدی خبری.

میرزا خوانی دبیر تحریریه ی این نشریه ایجاد ارتباط بیشتر و آشنایی مخاطبان با این ماهنامه را مهمترین انگیزه ی حضور در نمایشگاه عنوان کرده و از فروش بالای اشتراک در این ایام اظهار رضایت میکند.
یکی ازبخش هایی که هر سال با تمام قدرت در نمایشگاه مطبوعات حاضر میشود مجموعه های تغذیه و آشپزی و خانوادگی است که شاید یکی ازمطرح ترین نشریاتی که هرسال با قدرت هر چه تمام و غرفه آرایی خاص و منحصر خود حضورفعالی دارد و بازدید کنندگان زیادی نیز از این غرفه دیدن میکنند، مجموعه ی دنیای تغذیه است.

شریفی مسول غرفه در این رابطه میگوید: با توجه به گسترش کاربرد فضای مجازی وسایت های اینترنتی به جرات میتوان میتوان گفت: مخاطب نشریات مکتوب خیلی کمتر شده اما این عامل باعث نمیشود تا مجموعه هایی مثل ما که سالها اعتبار کسب کردیم از کیفیت و محتوای مطالب نشریات مکتوب چیزی کم کنیم بلکه حفظ نام دنیای تغذیه و هدایت مخاطبان به شبکه های اینترنی فضای تازه حتی برای درج آگهی ایجا کرده است و البته هنوز هم هستند کسانی که ترجیح میدهند روزنامه یا مجلات موردعلاقه شان را ورق بزنند و مطالعه کنند.
او درمورد نمایشگاه امسال معتقد است عملکرد اطلاع رسانی ضعیف بوده و باعث شده اغلب نشریات و خبرگزاری ها از طریق صفحات تلگرام و اینستاگرام خود به مخاطبان اطلاع رسانی داشته باشند.
البته برخی از بازدیدکنندگان نیز با تاکید بر این موضوع که ساعات بازدید چنین نمایشگاهی از 9 صبح تا 8 شب است، لذا باید مخاطبان بیشتری را جلب میکرد، معتقد بودند، اطلاع رسانی ضعیف بوده و نقش فضای مجازی را در اطلاع رسانی پررنگ تر عنوان کردند.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با رویکرد شفافیت و صداقت


نشریات ورزشی و سینمایی ازجمله نشریاتی هستند که مخاطبان خاص دارند اما برخلاف سایر غرفه ها نظیر خبرگزاری ایسنا و ایرنا و برخی نشریات سیاسی اجتماعی که اقدام به برپایی جلسات پرسش و پاسخ و میزگرد با حضور یا دعوت از صاحب نظران یا افراد مطرح در آن حوزه در محیط غرفه خود میکنند، این دسته از نشریات کمتر اینگونه اقدامات را داشتند.
خبرگزاری دانشجویان ایسنا، مثل همیشه مملو از افرادی بود که برای تبادل اطلاعات و گفت و گو پیرامون مسائل مختلف ایران و جهان در این غرفه حضور داشتند.

مسابقه عکاسی در محوطه نمایشگاه و اقدام یک غرفه مبنی بر اینکه نظر مخاطبان را خواسته بود تا بگویند اگر شهردار بودند چه میکردند و نصب نظران مردم روی دیوار غرفه شان، از ویژگی هایی بود که میتوان گفت: برپویایی این نمایشگاه افزوده بود.
یکی ار مهمترین عناصر تبلیغاتی برای بازدید بیشتر از غرفه ی برخی نشریات اعلام هایی بود که در رابطه با حضور شخصیت های فرهنگی یا سیاسی در زمان مشخص در غرفه شان داشتند و دائم از بلندگوهای نمایشگاه به گوش میرسید، البته در شبکه های اجتماعی نیز این گونه اطلاع رسانی از کمی قبل اجرایی شده بود که در جلب مخاطبان و حضور خبرنگاران و بازدید کنندگان در غرفه برای پوشش خبری تاثیر مهمی داشت.

نکته ی حائز اهمیت دیگر پوسترهایی است که نمایشگاه بیست و دوم برای خود انتخاب کرده بود. در واقع رویکرد طراحی این پوسترها که در نقاط مختلف شهر نیز به چشم میخورند با نگاهی به خانواده و عموم جامعه پیامی را ارائه میدهد و نشانگر این است که مطالعه برای همه اعضای خانواده مفید است و اینکه برای هر سن و قشری مطبوعات مختلف و متنوعی وجود دارد که بتوانند استفاده کنند.
نشاط و سرزندگی وجه دیگر پیامی است که اکثر بازدیدکنندگان به عنوان مخاطبان این پیام ها دریافت داشته اند.

اما موضوع قابل توجهی که برخی از حاضران دراین نمایشگاه به آن تاکید کردند میزان کم حضور بازدید کنندگان در این نمایشگاه بوده امسال نسبت به سالهای گذشته بوده است که اطلاع رسانی ضعیف عامل آن بود.

شهرداری تهران نیز سه چرخه های فروش و توزیع روزنامه را در محوطه نمایشگاه رونمایی کرده بود که نظر مخاطبان را در بدو ورود به سالن ها جلب میکرد، به گفته ی مسول این بخش قرار است این سه چرخه های زیبا در سطح شهر تهران به توزیع روزنامه بپردازند.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های ایران در محل مصلی تهران آبان ماه امسال برگزار شد.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با رویکرد شفافیت و صداقت

mbanews.ir - مريم غضنفري
سه شنبه 25 آبان 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • استقبال سرد مردم و چهره ها از نمایشگاه مط ...
  • نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و ...
  • نمایشگاه بیست و یکم مطبوعات با رویکردی خا ...
  • نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات با رویکرد "تع ...
  • تبلیغات محیطی نمایشگاه مطبوعات در سیطره ...
  • نمایشگاه نشریات تخصصی اسفندماه برگزار می ...
  • برگزاري نمایشگاه تخصصی نشریات خانوادگی
  • غرفه‌های برتر بیستمین نمایشگاه مطبوعات ...
  • نمایشگاه کتاب و غرفه هایی که به چشم آمدند
  • طلوع بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهرآفت ...
  •