» مک دونالد و صبر و انتظار پدران
» آرامش پس از طوفان
» معرفی خدمات شتاب "ملل" در ماه رمضان
» کارآفرینان از بلندپروازی نمی ترسند
» هم_سایه_شو؛ سایه امن "پریل" برای زنان سرپرست خانوار
» حس خوب مخاطبان در کمپین مناسبتی
» نقش خاطره بر قلب مخاطبان
» درخشش محصولات ایرانی در میادین بین المللی
» عبیدی، ۷۰ ساله ای جوان
» چرا لوگوها معمولا در سمت چپ قرار می‌گیرند

» کمپپین شیلا ”بنشان به لبش لبخند” برای حمایت از کودکان کار
» محصولات 2016 هوآوی: میت 8، یک تبلت و یک ساعت هوشمند
» غول‌ها جایزه می‌دهند!
» چالش سال 2016 مارک زاکربرگ: ساخت یک پیش خدمت هوش مصنوعی
» محصولات ضدلک Scotchgard
» نصب CarPlay اپل روی تمام خودروهای شرکت فورد
» 9 فرمان جدید گوگل برای Google Now
» لوازم خانگی Miele
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو
» منتشر شد: کتاب “تکنیکهای بازاریابی در بازار ایران”

 

 
بعد از هک شدن یاهو، حالا برند به کدام سمت پیش می رود؟


ام بی ای نیوز: در پی انتشار جدید ترین اعتراف که از تاثیر شکاف موجود در میان داده ها بر روی یک میلیارد نفر کاربر در سال 2013 میلادی سخن می گفت، اکنون یاهو چاره ای جز دست زدن به اقدامی ضروری، دقیق و تفکر مجدد درباره استراتژی جمع آوری داده های اطلاعاتی یا در غیر این صورت پذیرفتن خطر از دست دادن معامله با شرکت تولید کننده محصولات بی سیم "Verizon" ندارد.

تصویر برند یاهو نزد مشتریان دو هفته پیش تحت تاثیر دومین و تاریخی ترین مورد هک داده های اطلاعاتی در طول یک سال قرار گرفت که یک میلیارد حساب کاربری را مورد تهاجم قرار داده بود.
در نتیجه، افت 5 درصدی قیمت سهام برند موجب کاهش 2 میلیارد دلاری ارزش شرکت شد. در ادامه شایعات متعدد حاکی از آن هستند که خرید سهام Verizon به ارز 3.9 میلیارد دلار می تواند یاهو را در معرض خطر شکست قرار دهد. Verizon در این باره سخنان چندان زیادی را بر زبان نیاورده اما در اظهار نظر اخیر خود از ارزیابی موقعیت کنونی همزمان با تداوم تحقیقات یاهو خبر داده است.

پس از انتشار این اخبار، امتیاز یاهو از لحاظ شهرت و معروفیت و بر مبنای یک شاخص معتبر از دیدگاه افراد نسبت به برند به نام "YouGov BrandIndex" در قالب تعادل میان اظهار نظر های عمومی راجع به مسائل مثبت و منفی برند، با 1.8 امتیاز کاهش از عدد 8.7 به 6.9 تغییر یافت. این مسائل در شرایطی به برند ضربه بدی را می زند که بهتر است به خاطر بروز یک سری مشکلات خاص این خرید انجام نشود.

به گفته YouGov در صورت رهایی از موارد مشابه قبلی، بهبود وضعیت برند یاهو احتمالا تقریبا یک سال زمان خواهد برد. برای مثال شرکت تله کام "TalkTalk" از یک نمونه هک در اکتبر سال 2015 میلادی رنج برد که افت 9 امتیازی امتیاز شهرت و معروفیت بلافاصله پس از وقوع این اتفاق را در پی داشت. تا آگوست سال 2016 این شرکت نتوانست به میزان موفقیت قبل از هک شدن دست پیدا کند. ما به زودی خواهیم فهمید که ضربه زدن به برداشت مردم از برند یاهو چقدر سخت خواهد بود. به هر حال با توجه به مسیر طولانی TalkTalk برای اجرای نمایش های بهبود برداشت مردم، مصرف کنندگان به سرعت برند های ناموفق در زمینه محافظت کامل از اطلاعات شخصی خود را نمی بخشند.

به گفته جین فراست مدیر جامعه تحقیقات بازار، داده های اطلاعاتی، سلامت و امنیت چیز هایی هستند که باید بهتر از پول با آن ها برخورد کرد و مثل سلامتی و امنیت این مساله نیز حس مسولیت پذیری همگان را می طلبد.
به هر حال، با وجود گذشته 10 ماه از وقوع این اتفاق، تاکنون وضعیت Talk Talk بهبود یافته و یاهو نیز امیدوار به تکرار آن است اما این ها همه به نحوه رفتار یاهو با موضوع هک و شیوه حرف زدن درباره مشکل فوق با کاربران بستگی دارد.
جین فراست معتقد است که شرکت ها به سلامت از مشکلات سر بیرون می آورند. نکته کلیدی در این میان شیوه مدیریت و کنترل شرکت پس از شناسایی مشکل و حل آن است. مصرف کنندگان اشتباهات را درک می کنند اما مدیریت صحیح شرکت می تواند از عواقب منفی آن بکاهد.
با توجه به اطلاعات دریافتی از سایت خبری eMarketer، امسال یاهو ظاهرا قرار است در سطح جهان به درآمدی 2.98 میلیارد دلاری در حوزه تبلیغات دیجیتال یعنی معادل 1.5% از بازار دیجیتال دنیا دست یابد. در مقایسه با آن، گوگل با تخصیص سهم 32.4 درصدی از این بازار، امسال پیشگام است. قبلا افت درآمد های یاهو تا مرز 1.3% در سال آینده پیش بینی می شد ما در صورت عدم حل مشکل هک، این شرکت شاهد افتی بیشتر در این زمینه خواهد بود.

بعد از هک شدن یاهو، حالا برند به کدام سمت پیش می رود؟


فراست تایید می کند که با پر نکردن این شکاف ها نه تنها این روند ادامه خواهد یافت بلکه با روند متناوب فزاینده ای نیز رو به رو می شود. متاسفانه شکاف های فوق در بسیاری از موارد حتی به اندازه کافی به عنوان اولویت نخست نیز در سطح هیات مدیره مورد توجه قرار نمی گیرند.
یاهو باید به طور جدی ممیزی برند خود را پیش بگیرد. این نوع ممیزی فراتر از ممیزی امنیتی، به منظور کسب اطمینان از جمع آوری داده ها به بهترین کیفیت ممکن انجام می شود.
نگرانی از این بابت است که بازاریابان داده های اطلاعاتی را به تیم های فناوری اطلاعات واگذار و به اندازه کافی به آن توجه نمی کنند یا از درک ارزش مالی اش غافل هستند. نقض داده ها همچنین مشکل بازاریابانی است که با مشتریان درباره استفاده از داده های اطلاعاتی آن ها بر مبنای تحقیقات صحبت نمی کنند. در صورت عدم توجه به این موضوع خطر کاهش میزان شهرت و معروفیت یاهو و دیگر برند ها وجود دارد.

به اعتقاد فراست، ما باید دیدگاهی بسیار صادقانه تر نسبت به داده های اطلاعاتی، جمع آوری و حفظ آن ها داشته باشیم.
با وجود انجام همه این کار ها، آینده یاهو مبهم است. Verizon پیش از این تایید کرده بود که پس از وقوع اولین مورد هک نگران شده است. این مورد اخیر نقض داده ها می توانست آخرین لایه بسته بندی باشد.
معامله با Verizon به یاهو فرصت تلاش برای آویزان شدن به طناب نجات را داده بود. بدون آن و با کاهش تدریجی درآمد ها، گام بعدی یاهو نامشخص است. به گواه این هک، صد ها میلیون کاربر و طیف متنوعی از خدمات مفید و استفاده شده درگیر این موضوع شده اند اما با توجه به قدرت احتمالی رقبای دیجیتال خود، به خصوص گوگل و فیسبوک، اجرای این راهکار هنوز شاید کفایت نکند.

بعد از هک شدن یاهو، حالا برند به کدام سمت پیش می رود؟

مترجم: مرضيه فروتن
www.marketingweek.com
جمعه 17 دی 1395

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • گوگل در جمع خریداران احتمالی یاهو
  • یاهو و گوگل در زمینه تبلیغات همکاری می کن ...
  • یاهو از گوگل پیش افتاد
  • یاهو و گوگل در زمینه تبلیغات همکاری می‌ک ...
  • تداوم تغییرات مدیریتی و حرفه‌ای در یاهو
  • احیای یاهو با تغییر در هیأت مدیره
  • تغییر لوگوی یاهو بعد از ۲۰ سال
  • ۸ دلیل گوگل برای خریدن یاهو
  • یاهو ۲۰ میلیون دلار روی Snapchat سرمایه‌گذار ...
  • یاهو وجود بدافزار در تبلیغاتش را تائید کر ...
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر