» توییتر و ساخت ویدئویی در مورد قدرت زنان
» ویرگول، شروعی دوباره برای خواندن
» پروموشن بلیط های هواپیمایی نروژ توسط پلیس های بریتانیایی
» چطور با گوگل وب سایت بسازیم؟
» غلط های دوست داشتنی تبلیغاتی
» Skype در BMW
» آمازون از اپلیکیشن پیام رسان خود رو نمایی می کند
» ویرایش حرفه ای عکس توسط هوش مصنوعی گوگل
» رکورد جهانی بزرگترین شیء خارج شده از یک جعبه توسط ولوو
» کمپین "اویلا" به نگرانی پالم پایان داد

» کمپپین شیلا ”بنشان به لبش لبخند” برای حمایت از کودکان کار
» محصولات 2016 هوآوی: میت 8، یک تبلت و یک ساعت هوشمند
» غول‌ها جایزه می‌دهند!
» چالش سال 2016 مارک زاکربرگ: ساخت یک پیش خدمت هوش مصنوعی
» محصولات ضدلک Scotchgard
» نصب CarPlay اپل روی تمام خودروهای شرکت فورد
» 9 فرمان جدید گوگل برای Google Now
» لوازم خانگی Miele
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو
» منتشر شد: کتاب “تکنیکهای بازاریابی در بازار ایران”

 

 
کمپینی که اتیسم را خانه دار کرد


ام بی ای نیوز: انجمن ها و موسسات غیردولتی که در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی فعالیت میکنند به دلیل مستقل بودن پیوسته با مشکلات و تنگناهایی مواجه هستند که برای رفع آنها از کمک های مردمی و خیرین بهره مند میشوند.
انجمن اتیسم ایران (به مدیرعاملی سعیده صالح غفاری) یک خیریه ی غیردولتی است که فعالیت هایش در راستای اطلاع رسانی و ایجاد امکان آموزش و توانمند سازی بمنظور حمایت از مبتلایان و خانواده هایشان است، مدتی قبل به دلیل پاره ای مشکلات مالی مرکز توانبخشی و آموزشی این انجمن با مشکلاتی مواجه شده بود که در صورت عدم تامین هزینه خرید مرکز امکان ادامه فعالیت وجود نداشت. در نتیجه شورای فرهنگ و هنر انجمن اتیسم ایران به مدیریت اشکان خطیبی و همراهی مهسا حریری بعنوان مشاور تبلیغاتی انجمن برای بقای خانه ی اتیسم ایران با همراهی آژانس پرمون طرح کمپینی را طراحی کردند، تا نسبت به اطلاع رسانی و جلب مشارکت مردمی در این مورد اقدام شود.

کمپینی که اتیسم را خانه دار کرد

کمپینی که اتیسم را خانه دار کرد


درخصوص چگونگی طراحی واجرای این کمپین با علی سراج مدیرخلاقیت پرمون طرح مصاحبه ای داشتیم، که آنچه درذیل میخوانید حاصل این گفتگو است.

لطفا در رابطه با اینکه این کمپین چگونه و برچه مبنایی شکل گرفت توضیح دهید؟
درابتدا موضوع ملکی که دراختیار انجمن اتیسم قرار داشت و مشکلاتی که در رابطه با آن به وجودآمد بهانه ای شد تا کمپین #خانه_اتیسم درشبکه های اجتماعی آغاز شود، دراین طرح موضوع اصلی مشکل مالی بود و ازدست دادن مکانی که محل استقرار انجمن اتیسم درآن قرارداشت و در مرحله بعد اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم جامعه در خصوص اتیسم.

با هم فکری شورای فرهنگ و هنر انجمن تصمیم گرفتیم این موضوع بی پرده و صریح با مخاطبان درمیان گذاشته شود، لذا برای انتخاب شعارکمپین، بر روی موضوع "حس ازدست دادن" کار شد، چرا که به نظر میرسد همیشه برای همه حس از دست دادن خیلی تاثیر گذارتر از حس به دست آوردن است و لذا عنوان "بی خانه شدن" را انتخاب کردیم.

رویکرد شما در اجرای طرح بر چه مبنایی بود؟
با توجه به اینکه که مشکل اصلی چگونگی برداشتن اولین گام بود و اینکه چگونه مساله با مخاطبان به شکلی صریح درمیان گذاشته شود، ازاینرو با استناد به حس ازدست دادن درابتدای طرح عنوان "20 روز مانده تا بی خانه شدن" را مطرح کردیم و این عبارت به خاطر بار معنایی گسترده ای که داشت تاثیر زیادی روی نتیجه کاربرجای گذاشت.

از ابتدای شکل گیری شورای فرهنگ و هنر انجمن اتیسم ایران از آنجاییکه اکثر اعضا را هنرمندان سفیر اتیسم از جمله اشکان خطیبی، شقایق دهقان، محراب قاسم خانی، لادن طباطبایی، رضا یزدانی و ... تشکیل می دادند سرمایه اصلی این حرکت اجتماعی حضور و حمایت چهره های سرشناس هنری و ورزشی بود.

بیش از 200 چهره هنری و ورزشی و سایر افراد تاثیر گذار با به اشتراک گذاری پست های کمپین #خانه_اتیسم در دو روز اول کمپین حرکتی ایجاد کردند که مافوق تصور ما بود.
پس از این مدت همراهی سایر چهره های موثر، برندها و مردم ما شاهد انتشار حدود 2000 پست مرتبط با #خانه_اتیسم بودیم.

این کمپین در دو موج اصلی و چند مرحله اطلاع رسانی عمومی در خصوص اتیسم و میزان کمک های جمع آوری شده طراحی و اجرا شد که در کلیه مراحل چهره ها و مردم در انتشار و بازنشر پست های مربوطه فعالانه همراه شدند.

اشاره داشتید شبکه های اجتماعی رسانه ی موثر در موفقیت این کمپین بودند، لطفا دراین مورد بیشتر توضیح دهید؟
درواقع باید گفت: گستردگی این کمپین به خاطر هماهنگی و همکاری با شخصیت های محبوب مردم و انتشار مطالب و عکس هایی که در گروه تولید محتوا طراحی شده بود در صفحات اینستاگرام این افراد، سیل گسترده ی مشارکت را ایجاد کرد.
به شکلی که طی دو روز اول حدود دو میلیون نفر مطالب و عکس ها را لایک کرده بودند که این در فضای مجازی ایران کم سابقه است و این آمار، منهای تعداد بازدیدهایی است که در طی مدت مذکور انجام شده بود.

کمپینی که اتیسم را خانه دار کرد


به نظر شما دلایل موفقیت طرح چه مواردی بوده؟
البته این کار یک طرح تیمی بود که مجموعه عواملی در آن دخیل بودند اما در مرحله نخست ایجاد شبکه ی ارتباطی گسترده و همچنین هماهنگی های برنامه محور در راستای اجرای طرح و انتشار محتوای تولید شده و شاید از همه مهمتر، صریح و شفاف مطرح شدن موضوع مشکل بخشی از اجتماع که کودکان مبتلا به اتیسم بودند، تاثیر مهمی داشت. مثلاً یکی از محورهای کاری این بود پیام ها بین ساعت نه تا ده شب که زمان اوج حضور مخاطبان در فضای مجازی است به اشتراک گذاشته شود.

از سوی دیگر سعی شد در مورد اتیسم به مخاطبان اطلاع رسانی کنیم، چراکه بسیاری از افراد نسبت به آن اطلاعات زیاد یا درستی نداشتند که این اقدام نیز تاثیر خوبی در انتقال پیام و بازخوردهای مخاطبان داشت.
لازم به ذکر است کلیه متن های مربوط به این کمپین با نظارت مستقیم تیم اصلی مدیریت کمپین و بویژه توسط نویسنده چیره دست محراب قاسم خانی تامین و منتشر می شد که استفاده از قلم صحیح و مناسب شبکه های اجتماعی در متن کپشن ها تاثیر چشم گیری در موفقیت کمپین داشت.

همچنین هدف ما این بود که در ذهن مخاطبان باقی بمانیم، مثل محک که همیشه در بین مردم حضوردارد اتیسم نیز دغدغه ی اجتماعی باشد که پیوسته به آن توجه میشود.به همین سبب کمپین در مرحله بعد افق بلند مدتی را نزد مخاطب در نظر داشته است.
البته باید روی این موضوع تاکید کرد که نقش شبکه های اجتماعی در انتقال پیام این کمپین حائز اهمیت بود، به شکلی که به طور اطمینان میتوان گفت: هیچ رسانه ای توان ایجاد چنین بازخوردی را دربین مخاطبان نداشت.
این درحالی است که بعد از موج بزرگی که از طریق این رسانه درمدت بسیار کوتاهی ایجاد شد رسانه هایی نظیر تلویزیون برای پوشش آن با انجمن تماس گرفتند و خواستند همکاری داشته باشند.
حتی درمجامع پزشکی و خبری نسبت به مطرح شدن مسائلی درخصوص اتیسم بحث هایی مطرح شد که همگی برگرفته از فعالیت گسترده وپوشش دهی شبکه های اجتماعی بود.

در پایان این کمپین در یک نشست خبری کلیه فعالیت ها و کمک های اهدایی در حضور اصحاب رسانه شفاف سازی شد و این کارتیمی با مدیریت پروژه اشکان خطیبی به جمع آوری مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان تنها در مدت 20 روز منجر شد.
علاوه بر تامین هزینه خرید #خانه_اتیسم، انتشار حدود 2000 پست اینستاگرامی، بارنشر پست ها در تلگرام و توییتر، همراهی برنامه های موفقی چون حالا خورشید، فرمول یک و...، حمایت تیم فوتبال پرسپولیس از اتیسم، اختصاص فروش یکی از محصولات شرکت مهرام، ارسال نامه هایی حاوی درخواستهای جامعه اتیسم به نهادها و سازمانها بالادستی توسط انجمن و ... تحت تاثیر مدیریت و طراحی درست و حضور بسیار موثر چهره های هنری و ورزشی از موفقیت های قابل ذکر کمپین #خانه_اتیسم است.

لازم به ذکراست اتیسم يک بيماري نيست بلکه يک اختلال رشد در عملکرد مغز است که در افراد مبتلا نشانه هایی را بروز میدهد: روابط اجتماعي ضعيف، مشکلاتي درارتباط کلامي و غيرکلامي، و نيز علایق و فعاليتهاي محدود. اين علائم در سه سال اول زندگي قابل تشخیص است و در سرتاسر زندگي ادامه می یابد. اگرچه داروي خاصي براي درمان اتیسم وجود ندارد، ولی شروع زودتر آموزش، ضروري است چرا که ممکن است موجب بهبودي رشد اجتماعي و کاهش رفتارهاي نامطلوب شود. و احتمال دارد افراد اوتیستیک بتوانند زندگي نرمالي داشته باشند.



کمپینی که اتیسم را خانه دار کرد

mbanews.ir - مريم غضنفري
سه شنبه 21 دی 1395

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کمپین های خودجوش اصلاح الگوی مصرف آب، قوی ...
  • لبخندی که شیلا و مشتریانش به کودکان کار ه ...
  • پرسونال برندها در dddgar
  • کمپین "اویلا" به نگرانی پالم پایان داد
  • فقر محتوا، چالش اصلی کمپین‌های صنعت بیمه
  • چی توز در تلگرام
  • کمپین مبارزه با نشر جعلیات در فضای مجازی
  • پیشتازی تبلیغات انتخاباتی در شبکه های اج ...
  • هنرمندان به کمک محیط زیست آمدند
  • من‌ هم هستم!
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر