» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
معرفی کتاب: وظایف و نقش ستاد و مدیران


ام بی ای نیوز: کتاب وظایف و نقش ستاد و مدیران برای سطوح مختلف ستادی و اجرایی سازمانها به تالیف محمد آهنچی در 300 صفحه و توسط انتشارات کلک سیمین منتشر شد.

این کتاب دارای یک دیباچه و پیشگفتار و مقدمه است و 17 فصل شامل: ایجاد الگوهای مختلف مدیریتی و وظایف و نقش مدیران عالی ستاد، وظایف خاص مدیریت اجتماعی، تحلیل رفتارها، سوابق رهبری مدرن و موثر، انگیزه ها و محرک ها، کاهش تنش ها و پیش بینی های آینده است.

مولف در دیباچه ی کتاب آورده است: اگرمدیران وظیفه ی خود را خوب بدانند و نقش خود را نیز به خوبی بازی کنند، همه چیز نیکو شود و آسایش و رفاه همگانی در پی دارد.
شاید این مطلب درست باشد اما هزاران تحصیلکرده داریم که در رشته ای دیگر تحصیل کرده اند و حالا به امر مدیریتی که با آن بیگانه اند میپردازند، یعنی به پدیده ای که قبلاً برای آن ساخته و پرداخته نشده اند.

در ادامه نویسنده در پیشگفتار اشاره کرده است که مدت مدیدی است که از زبان مسولان و مدیران کشور و نمایندگان مجلس و حتی رییس جمهوری و مطبوعات میشنویم و می خوانیم که تمام مشکلات کشور را درعدم شناخت و اجرای درست نقش و وظایف مدیریت میدانند.
همچنین در مقدمه کتاب نیز اشاره شده که در بحث مدیریت استراتژیک موضوعاتی مطرح است که شاید تاکنون بر بعضی از نویسندگان پوشیده مانده باشد.

در اینجا هدف این است که این نکات پوشیده را برملا کند و بویژه که مدیران بخش های مختلف نظیر: صنایع، کشاورزی و بازرگانی و حتی وزارتخانه ها و نهادهای مختلف بتوانند برای بالا بردن بهره وری، اولاً این نکات را بشناسند و اگرمفید است به آن عمل کنند.

درفصل اول کتاب میخوانیم: در هرسازمان و با هرترکیب، سطوح مدیریتی شامل مدیران عالی، مدیران میانی، سرپرست ها و مدیران اجرایی و کارکنان اجرایی عملیاتی قراردارد که هر کدام ازاین سطوح دارای وظایفی و مسولیت هایی هستند که دراین کتاب برای دو دسته ازسطوح مدیریتی و اداری شرح وظایفی اورده شده که میتواند به عنوان یک الگو و راهنمای وظیفه ای مد نظر قرارگیرد.

فصل دوم کتاب وظایف و نقش مدیران عالی سازمان را تعیین و اهداف کلی سازمان، تعیین نقش وماموریت و چشم انداز سازمان، تهیه استراتژی مناسب و تهیه و تدوین سیاست ها و خط مشی ها، تایید و تصویب اولویت ها و طرح ها، تایید برنامه ها و تخصیص منابع، سازماندهی و نظارت در امور دانسته است.

در فصل ششم کتاب تاکید میشود که مدیران عالی دستگاه ها نه تنها باید یک مدیر موثر و مدبرباشند ، بلکه یک استراتژیسین نیز باشند و این امر تنها با داشتن کلاس و شخصیت دانشگاهی و تخصصی حاصل نمیشود، مگر اینکه مدیران عملاً با این نوع دید از قضایا و اصول و ضوابط حاکم براین نوع نگرش آشنایی پیدا کنند و بر اثر تمرین های مکرر به سهولت بتوانند طرز فکر استراتژیکی را درسازمان مربوطه پیاده نمایند.

قصل هفتم کتاب به نحوه ی تجزیه و تحلیل فاکتورهای محیط در مدیریت صحیح پرداخته شده است، چرا که شناخت بسیاری از متغییرهای محیط کاری پیچیده و درک روابط و تعامل بین آنها تقریباً غیرعملی است. در تجزیه و تحلیل عوامل محیطی باید به چهار عنصر اصلی: ریز بینی یعنی نگاهی دقیق به جزئی ترین مسایل پیرامون محیطی، رد یابی تجسس و عملیات در روند شناخت و استفاده از مدیریت استراتژیک و پیش بینی جهت تغییرات درآینده و در نهایت ارزشیابی به منظور آکاهی یافتن از کاربرد تغییرات محیطی بر سازمان ضروری است.

در فصل هشتم نیز به موضوع مهم بهره وری سازمانی در نتیجه اعمال مدیریت صحیح سازمانی پرداخته شده است که هرچه وظایف و ماموریت های مدیریتی در یک سازمان از الگوهای مدیریت استراتژیک و علمی پیروی کند به همان میزان بهره وری درسازمان افزایش می یابد. بررسی نظام تصمیم گیری درحوزه ی مدیریت سازمان از دیگرموضوعاتی است که در فصل نهم به آن پرداخته شده است.

چرا که مشکلات اتخاذ تصمیم درمسائل دولتی که با جامعه یا محیط سر و کاردارد هر روز پیچیده تر و مشکل تر می شود.
در این فصل به مدل های جدید تصمیم گیری و راهکاری موثر در این خصوص پرداخته شده است. استفاده از روش هایی نظیر طوفان فکری، نتیجه گیری استراتژیک یا ابتکاری، فرآیندهای رسیدن به چنین تصمیم گیری هایی، از دیگر مباحث این فصل است.

توجه به تحلیل رفتاری در سازمان دهی و مدیریت اجرایی، انگیزه ی کارکنان در مقایسه با مدیران، مکتب مدیریت علمی، تجزیه و تحلیل محیط، تصمیم گیری استراتژیک و بهره وری از دیگر موضوعات این کتاب را شامل می شود.

معرفی کتاب: وظایف و نقش ستاد و مدیران

mbanews.ir - مريم غضنفري
دوشنبه 4 بهمن 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کتاب مدیریت استراتژیک بازاریابی منتشر شد
  • انتشار دو کتاب با موضوع بازاریابی و مدیری ...
  • کتاب: مدیریت استراتژیک؛ اصول و شیوه‌های ...
  • معرفی کتاب: مدیریت فروش و فروش حضوری
  • کتاب بازاریابی و زندگی با مدیریت منتشر شد
  • معرفی کتاب: اصول و مبانی مدیریت بازاریابی
  • بسته همراه مدیران؛ 13 کتاب، 13 درس
  • معرفی کتاب: قطب نمای مدیران فروش
  • کتاب: نمایشگاه‌های تجاری، اصول و شیوه‌ه ...
  • مدیریت استراتژیک بازاریابی
  •