» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
معرفی کتاب: 100 ایده برتر بازاریابی‎


ام بی ای نیوز: کتاب 100 ایده برتر بازاریابی به قلم جیم بلیت، توسط انتشارات بازاریابی منتشر شده است. خودم به شخصه، همیشه قبل از خواندن کتاب در مورد نویسنده آن تحقیق می‌کنم. (البته ناگفته نماند، این یک خطای ادراکی هست که اول بررسی میکنم ببینم طرف کی هست، بعد حرفش را گوش میکنم، یعنی یک جورهایی شخصیت نویسنده به حرفش اعتبار میدهد که مسلما غلط است ولی از آنجایی که زندگی کوتاه‌تر از این حرفاست، وقتم را برای خواندن چیزهایی که از خالق آن اثر خوشم نمیاد یا خط فکریش با من همسو نیست، نمیگذارم، حداقل در این برهه از زندگیم)

شاید برای شما هم جالب باشد که جیم بلیت، کسی که 100 ایده برتر بازاریابی را نوشته یا بهتر بخواهیم بگوییم، ایده‌پروی کرده، در حال حاضر در یکی از دانشگاه‌های انگلیس بازاریابی تدریس میکند. اینکه ایشان استاد دانشگاه هستند، بخش جذاب و جالب داستان نیست، گذشته این شخص خیلی هیجان انگیز هست؛
او در 16 سالگی درس و مدرسه و رها می کند و مشغول به کسب و کار میشود. تجربه‌های مختلف و زیادی به دست می آورد، مثلا در آرایشگاه زنانه کار کرده و از آنجایی که خانم‌ها علاقه زیادی به صحبت کردن دارند، توانسته چیزهای خیلی زیادی از مخاطب‌های خانم بفهمد. مدتی را به عنوان راننده کامیون در جاده‌ها سپری کرده و مسلما زمان زیادی را به تنهایی گذرانده است. مدتی به عنوان افسر نیروی دریایی خدمت کرده و البته تجربه عضویت در یک گروه راک را نباید نادیده گرفت. اینها همگی تجربه‌هایی هستند که شاید بی‌ربط به نظر بیایند ولی مسلما کمک زیادی به جیم بلیت کرده که الان جز بهترین مشاورهای حوزه بازاریابی هست.

این کتاب شاید بهترین کتاب در زمینه بازاریابی نباشد ولی شامل ایده‌های خیلی خوبی هست که میتواند در کسب‌و‌کارهای مختلف کارآمد باشد، نا‌گفته نماند که ویژگی جالب این ایده‌ها این هست که عملی هستند و بعد از توضیح ایده، چند مثال عملی که شرکت های مختلف انجام داده اند هم بیان شده است. اینکه نام شرکتهایی که این ایده‌ها را اجرا کردند، گفته شده می تواند حداقل در این زمینه مفید باشد که هر بازاریاب و یا کارآفرین با مقایسه شرکت خودش با آن شرکت تناسب ایده را برای اجرا کردن ارزیابی کند. برای عزیزانی که هنوز در خرید این کتاب مردد هستند بخش‌هایی را در زیر آوردم، امیدوارم بتواند به آنها در این تصمیم گیری کمک کند:

ایده پنجاه و سوم: تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگه دارید

از مارک تواین نقل شده‌است که فرد عاقل کسی است که تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگه دارد و مراقب آن سبد باشد.
این نقل قول می‌تواند توصیه‌‌ی خوبی برای شرکتهای کوچک باشد. اگر آنها بخواهند همه‌ی افراد را راضی نگه دارند با شکست مواجه خواهند شد؛ زیرا شرکتهای بزرگتر این کار را به راحتی انجام می‌دهند.
متخصص شدن به معنای به حداقل رساندن رقابت است. شرکتهای بزرگ در این امر دچار مشکل هستند. دلیل عدم توانایی آنها در متخصص شدن این نیست که دچار کمبود منابع هستند، بلکه این است که نمی‌توانند پیام برند یکسانی را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. از سوی دیگر هیچ کس باور نمی‌کند که آنها در همه چیز متخصص باشند.

ایده هفتاد و نهم : کوچک فکر کنید

بسیاری از خرده فروشان دوست دارند بزرگ شوند. فروشگاه‌های بزرگ به نحو کارآمدتری اداره می‌شوند، کارکنان کمتری دارند و می‌توانند محصولات متنوع تری ارائه دهند. محصولات در حجم بیشتری خریداری می‌شوند و این به نوبه خود فرآیند خرید را کارآمد‌تر میکند. علاوه بر این فروشگاه‌های بزرگ بهتر می‌توانند مشتریان را تحت تاثیر قرار بدهند. با این حال، مانند سایر ابعاد بازاریابی، می‌توان بر خلاف جریان آب شنا کرد و کاری خلاف انتظارات مردم انجام داد و از نتایج مثبت آن بهره مند شد. در بسیاری از مراکز عمومی، فضاهای کوچک وجود دارد. در پایانه‌های اتوبوس و ایستگاه‌های مترو معمولا فضاهایی به اندازه یک کیوسک وجود دارد و حتی در خیابان‌های لوکس نیز فروشگاه‌های کوچکی به چشم می‌خورد. در برخی از شهرها، ردیفهایی از واحدهای کوچک مشاهده می‌شود و در فروشگاههای بزرگ نیز معمولا فضاهای کوچک زیرپله‌ای موجود است. اجاره‌ی این فضاها غالبا ارزان است.

در سالهای دهه‌ی 1980 چند شرکت به فکر استفاده از چنین فضاهایی برای فروش محصولات خود افتادند. یکی از موفق‌ترین آنها شرکت تای‌رک بود. این شرکت در زمینه کراوات که محصولی کوچک و باارزش است تخصص داشت و فروشگاه خود را در سال 1981 افتتاح کرد. انجام کاری که بقیه انجام نمی‌دهند یکی از پایه‌های استراتژی بازاریابی است.

معرفی کتاب: 100 ایده برتر بازاریابی‎


ایده بیست و هشتم: برای هدایای خود قیمت تعیین کنید

یکی از خصوصیات انسان این است که برای چیز‌هایی که به رایگان دریافت می‌کند ارزش چندانی قائل نمی‌شود. همه‌ی ما مثال معروفی را شنیده‌ایم که مردی در خیابان اسکناس‌های 5پوندی را به رایگان به مردم می‌داد. جالب این بود که هیچ‌کس از اسکانس‌ها را از وی نمی‌گرفت زیرا تصور می‌کردند که این اسکناس‌ها تقلبی است.
بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها خبرنامه و مجلات خود را به رایگان میان کارکنان و مشتریان خود توزیع می‌کنند در حالی که خود می‌دانند احتمالا این مجلات نهایتا دور ریخته می‌شوند. از طرف دیگر، هیچ کس برای مجلات و خبر‌نامه‌های سازمانی پولی پرداخت نمی‌کند.
مجله دمارکتر متعلق به موسسه بازاریابی چارترد است. این مجله به طور رایگان در اختیار تمامی اعضا قرار می‌گیرد. اگرچه افرادی که عضو این موسسه نیستند، می‌توانند مشترک این مجله شوند اما تقریبا تمامی خوانندگان این نشریه آن را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. با وجود این، بر روی جلد این نشریه قیمت 10 پوند چاپ شده است که حتی میتواند کسی که عضو این مجموعه نیست را از خرید آن منصرف کند. تعیین قیمت برای این مجله رایگان با دو هدف صورت می‌گیرد:

اول اینکه به خوانندگان القا می‌کند بر خلاف غالب نشریاتی که رایگان توزیع می‌شود، این مجله دارای کیفیت است که رایگان ‌نمی‌باشد. دوم اینکه این نکته را به آنها گوشزد می‌کند که آنچه به آنها داده شده دارای ارزش واقعی است، نه کالایی بی‌ارزش که می‌توانند به راحتی آن را دور بیندازند.
این کتاب توسط حسین وظیفه دوست و پرویز درگی ترجمه شده است. ترجمه متن، روان هست و میتواند برای خواننده ارزش افزوده خوبی به همراه داشته باشد.
پی‌نوشت: در انتهای ایده هفتاد و نهم بیان شده است که انجام کاری که بقیه انجام نمی‌دهند یکی از پایه‌های استراتژی بازاریابی است که بنظرم بهتر است اینگونه نوشته شود که "انجام کاری که بقیه نتوانند انجام دهند یکی از پایه‌های استراتژی بازاریابی است."

معرفی کتاب: 100 ایده برتر بازاریابی‎

mbanews.ir- محمد طبيب زاده
جمعه 15 بهمن 1395

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • معرفی کتاب: نبایدهای کسب و کارهای کوچک و ک ...
  • مقاله: روش هایی برای بازاریابی کتاب برای ...
  • کتاب: بازاریابی به مثابه‌ استراتژی منتشر ...
  • کتاب: بازاریابی از صفر تا صد
  • کتاب: ایده‌های خلاقانهی فروش بیمه
  • معرفی کتاب: 100 ایده برتر در فروش، فروش مبت ...
  • کتاب: نسخه‌ سوم بازاریابی
  • کتاب: حس برند
  • در پنج گام از بازاریاب به سمبل بازاریابی ...
  • معرفی کتاب: طراحی کمپین تبلیغاتی در راستا ...
  •