» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
بلک‌فرایدی، کابوسی شیرین


ام بی ای نیوز: چهارمین پنج‌شنبه ماه نوامبر در کشور آمریکا روز شکرگزاری نام دارد و تعطیل رسمی است؛ یعنی زمانی‌حدوداً یک ماه مانده به آغاز سال نو، که خود انگیزه‌ای بسیار قوی برای خرید است. از سوی دیگر، در این کشور، شنبه و یکشنبه، تعطیلات پایان هفته است. آن‌چه می‌ماند، یک روز کاری جمعه است بین سه روز تعطیل که یک ماه با شروع سال نو فاصله دارد. یعنی شروع فصل خرید سال نو، با «جمعه‌ای سیاه».
در طول تاریخ، اغلب کلمه «سیاه» بعد از نام روزهایی آمده که در آن‌ها مصیبتی رخ داده. اما آنطور که ویکی‌پدیا می‌نویسد، در نوامبر ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲، ژورنال مدیریت و نگهداری کارخانه، برای اولین بار جمعه بین تعطیلات نوامبر را «جمعه سیاه» نامید، که البته به مسأله مرخصی گرفتن کارمندان و کارگران برای داشتن یک تعطیلات چهارروزه اشاره داشت؛ با این وجود این تعبیر چندان فراگیر نشد. در همان زمان‌ها، پلیس در فیلادلفیا و راچستر، عبارات «جمعه سیاه» و «شنبه سیاه» را در اشاره به شلوغی و ترافیک خیابان‌ها در شروع فصل خرید به کار برد. در سال ۱۹۷۵ نیویورک تایمز هم از همین عبارت استفاده کرد و از «جمعه سیاه» به عنوان شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین روز سال در فیلادلفیا یاد کرد. تا به آن زمان، این جمعه استراتژیک، یعنی شروع فصل خرید سال نو که پرسودترین زمان برای خرده‌فروشان است، همواره با مفاهیمی منفی همراه بود، درست همانطور که از نام «جمعه سیاه» انتظار می‌رود؛ حتی تلاش تاجران و مسؤولین شهری فیلادلفیا در سال ۱۹۶۱ برای بهتر کردن اوضاع و تغییر نام این روز به «جمعه بزرگ» هم حاصل چندانی نداشت.

سرانجام در اوایل دهه ۸۰ میلادی، نگرش تازه‌ای مطرح شد. اگر نمی‌شد مفاهیم منفی پیوند خورده با نام «جمعه سیاه» را از طریق تغییر نام حذف کرد، شاید با پیوند زدن مفاهیمی دیگر، می‌شد به این هدف رسید. در حسابداری سنتی و دفتری، برای رسم نمودارها از دو رنگ قرمز و سیاه استفاده می‌شود. رنگ قرمز نشانه ضرر است و رنگ سیاه نشانه سود. فصل خرید سال نو، زمانی است که خرده‌فروشان از فضای قرمز بیرون آمده و سود سالیانه‌شان را دریافت می‌کردند. این نگرش، معنای تازه‌ای به جمعه سیاه بخشید. جمعه‌ای شلوغ و پرهیاهو، تبدیل به جمعه‌ای سودآور شد. سودی که خریداران هم از طریق تخفیف‌های حیرت‌انگیز می‌توانستند در آن سهیم باشند. تخفیف‌هایی قابل توجه روی تمام کالاها.

با وجود تمام این‌ها، «جمعه سیاه» اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ بود که توانست عنوان شلوغ‌ترین روز خرید سال در آمریکا را کسب کند و تا سال‌ها بعد نیز این عنوان را برای خود نگاه داشت. ساعت باز شدن فروشگاه‌ها در این روز، تا پنج و شش صبح هم عقب کشیده شد و صف‌های طولانی و حتی کمپ زدن در جلوی فروشگاه‌ها تبدیل به امری عادی شد؛ اما نه این‌ها و نه خطرات ناشی از ازدحام یا مواردی از خشونت جمعی، بر «جمعه سیاه» تأثیری منفی نگذاشت و مبلغ خرید آمریکایی‌ها در این روز، سال به سال بیشتر شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۴، این رقم با کاهشی ۱۱ درصدی مواجه شد. ترند خرید تغییر کرده بود. فروشگاه‌های آنلاین روز به روز محبوب‌تر می‌شدند و مناسبت‌هایی مثل «سایبر ماندی» یا «دوشنبه مجازی» اهمیت بیشتری پیدا می‌کردند. مدل درآمدی کسب و کارهای آنلاین متفاوت بود و مانند خرده‌فروشان سنتی، عمده سودشان در فصل خرید سال نو خلاصه نمی‌شد. از نظر اجرایی نیز، «جمعه سیاه» مشکلات فراوانی را برای فروشندگان آنلاین به وجود می‌آورد. تعداد مخاطبان این فروشگاه‌های بسیار بیشتر از فروشگاه‌های فیزیکی است و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار راحت‌تر است، بنابراین ترافیک و فشار سرور برای آن‌ها چندین برابر حداکثر جمعیتی است که می‌توانند به یک فروشگاه فیزیکی هجوم ببرند. ترافیک ثبت و ارسال سفارش‌ها، فشار به بخش پشتیبانی، هزینه‌های تبلیغات و... هم از دیگر عوامل بازدارنده برای فروشگاه‌های آنلاین هستند. بنابراین این برای این فروشگاه‌ها منطقی‌تر بود که تخفیف‌های خود را در طول ماه نوامبر و دسامبر پخش کنند. همین مسأله باعث شد رفته رفته از اهمیت جمعه سیاه کاسته شود. البته در آمریکا؛ چون در همان زمان کشورهای درحال توسعه درحال روی آوردن به این جشن خرید بزرگ بودند.

بلک‌فرایدی، کابوسی شیرین


جشنواره‌های خرید، از جمله اقدامات ارتباطی تأثیرگذار فروشگاه‌های بزرگ هستند. حراج‌ها و رویدادهای تخفیف‌محور، معمولاً برای خرده‌فروشان نتیجه‌بخش هستند، چون با درگیر کردن خیل عظیمی از مخاطبان بالفعل و بالقوه، علاوه بر افزایش فروش، در حوزه برندینگ نیز مؤثر واقع می‌شوند. اما نتیجه‌بخشی به تنهایی کافی نیست، این رویدادها باید سودآور هم باشند. شاید راه حل دیگر فروشگاه‌های آنلاین، پخش کردن تخفیف‌های شگفت‌انگیز خود در طول سال باشد. اقدامی که البته اندکی از تب خرید ناشی از رویدادهای بزرگ می‌کاهد و عده کمتری را درگیر خود می‌کند، اما با تبلیغات صحیح و هدفمند، جایگاه‌سازی مؤثر، راه‌اندازی باشگاه مشتریان، استفاده از ظرفیت‌های Push Notificationها و خبرنامه‌ها و شخصی‌سازی پیشنهادها از طریق داده‌کاوی و آنالیز، می‌توان از آن یک فرصت ساخت.

بلک‌فرایدی، کابوسی شیرین

mbanews.ir-بهروز پهلواني
شنبه 18 آذر 1396

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • استفاده از خدمات لایو فیس‌بوک برای حراج ...
  • اپل در جمعه سیاه، رو سفید شد
  • تخفیف‌های محصولات دیجیتالی در جمعه سیاه
  • جنگ خریداران در فروشگاه های بریتانیا
  • BMW در جمعه سیاه امسال چه کرد
  • خرده فروشان بزرگ در تعطیلات چگونه بازاری ...
  • آمازون، پیشنهادهای ویژه‌ی تعطیلاتش را ر ...
  • انبار بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان
  • خرده فروشان بزرگ چگونه در تعطیلات بازاری ...
  • 7 آمار جالب در مورد دیجیتال مارکتینگ
  •