» تغییر سبک زندگی با استارت آپ "دکتر بادی"
» سرویس رایگان، فرش قرمز "شهرفرش" برای مشتریان
» لیوان های استارباکس ابزار تزئین درخت کریسمس
» یلدانه های تبلیغاتی
» بهترین کمپین های تعاملی خاورمیانه در سال 2016
» هدفمند ترین برندهای سال 2017
» Peugeot؛ کمپین حس‌های متقاطع
» تونس از زاویه‌ی دید لنزهای دوگانه‌ی Huawei P9
» ARLIAN؛ آبی که بطری اش تشنه تان میکند
» دیوار موسیقی 7UP

» کمپپین شیلا ”بنشان به لبش لبخند” برای حمایت از کودکان کار
» محصولات 2016 هوآوی: میت 8، یک تبلت و یک ساعت هوشمند
» غول‌ها جایزه می‌دهند!
» چالش سال 2016 مارک زاکربرگ: ساخت یک پیش خدمت هوش مصنوعی
» محصولات ضدلک Scotchgard
» نصب CarPlay اپل روی تمام خودروهای شرکت فورد
» 9 فرمان جدید گوگل برای Google Now
» لوازم خانگی Miele
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو
» منتشر شد: کتاب “تکنیکهای بازاریابی در بازار ایران”

 

 
هنر مدیریت بحران (قسمت دوم)


ام بی ای نیوز: در سال ۲۰۱۶ Samsung با بحران بزرگی روبه‌رو شد، بحرانی که ممکن بود شرکت‌های دیگر را به ورشکستگی بکشاند. خبر کوتاه بود: Galaxy Note 7 آتش می‌گرفت. شرکت مطابق یک برنامه‌ی تعویض، به سرعت تمام گوشی‌های معیوب موجود در بازار را با نمونه‌ی دیگری از همین سری جایگزین کرد. اما گوشی‌های جدید نیز، همین مشکل را داشتند. و مصیبت ادامه داشت: Galaxy Note 7 اجازه‌ی ورود به هواپیما را نداشت و این خبر هم به فاجعه‌ی موجود دامن می‌زد. Samsung باید بیش از ۲ میلیون گوشی را جمع و تولید این مدل را متوقف می‌کرد. به نقل از نشریه‌ی Forbes این جمع‌آوری ۵.۳ میلیارد دلار هزینه برای برند به دنبال داشته است.

مدتی طول کشید تا Samsung به دلیل این اتفاق پی ببرد. شرکت فرایند بررسی و تست تازه‌ای را شروع کرد و ۷۰۰ محقق را برای کشف علت انفجار و آتش گرفتن Galaxy Note 7 استخدام کرد. یک گروه مشاوره‌ی باتری نیز تشکیل داد و یک سیستم امنیت باتری هشت بخشی طراحی کرد. البته ما بر این باوریم که مصرف‌کنده‌ی نهایی از این اقدامات خبری نداشت. مردم بار دیگر به برند اعتماد کردند، زیرا آن‌ها گوشی‌های هوشمند Samsung را دوست داشتند. در واقع اعتبار و اعتمادی که مردم به برند داشتند، تا حد زیادی نجات‌بخش بوده است.
در سپتامبر ۲۰۱۷ برند Galaxy Note 8 را معرفی کرد که توانست رکورد فروش گوشی‌های هوشمند Samsung را بزند.

هنر مدیریت بحران (قسمت دوم)


Uber
برندهای کمی هستند که مثل Uber فاجعه گریبان‌شان را گرفته باشد. شرکت متهم بود که فرهنگ میهن‌پرستی متعصبانه را ترویج می‌کند و محیط کارش سمی است. بقیه‌ی اتهامات این بود که برند نظارتی بر راننده‌هایش ندارد؛ که تعداد تجاوزها و حملات جنسی بر این باور صحه می‌گذاشت.

بالا گرفتن این حرف و حدیث‌ها نتیجه‌ی خوبی برای مدیریت Uber نداشت. در آغاز ژوئن ۲۰۱۷، ۲۰ نفر در جریان تحقیقات و اتهامات سوءاستفاده‌ی جنسی اخراج شدند. دو هفته بعد ترویس کالانیک، یکی از بنیان‌گذاران Uber، به خاطر فشار سرمایه‌گذاران شرکت را ترک کرد.
اما در همین زمان در لندن، جایی که Uber مجوزش را از دست داده بود، بیش از ۶۰۰ هزار نفر بیانیه‌ای تنظیم کردند و مطابق آن اظهار داشتند که محصول Uber زندگی آن‌ها را تغییر داده است، پس می‌توانند کم و کاستی‌های برند را نادیده بگیرند.

هنر مدیریت بحران (قسمت دوم)


برخی ممکن است بگویند علت پیروزی این برندها در بحران‌ها، استفاده‌ی به موقع و به جا از قدرت روابط عمومی بوده است. به نظر ما هم این مساله تا حدی درست است، با این حال دو دلیل دیگر نیز برای موفقیت در این فجایع وجود دارد.
بیش‌تر وقت‌ها در مورد حجم اشاعه‌ی اخبار بد، اغراق می‌شود. هر بازاریابی به خوبی می‌داند چه قدر زمان و چه قدر پول برای اطلاع‌رسانی در مورد یک موضوع جدید لازم دارد (محصول جدید، برند جدید و ...) و همین مساله در مورد اخبار بد نیز صادق است، حتی اگر بپذیریم خبرهای بد زودتر پخش می‌شوند.

واقعیت این است که مشتریان اغلب می‌توانند برند را ببخشند؛ مخصوصا زمانی که محصول یا خدمت از آن‌ها دور نیست (یا به اصطلاح پرت نیست). اگر شرکت محصول یا خدمت خارق‌العاده‌ای را با قیمت خوب عرضه کند و گروه قابل توجهی از مشتریان وفادار داشته باشد، مردم به راحتی چشم‌های خود را به این مشکلات می‌بندند و دلیل منطقی و قانع‌کنند‌ه‌ای برای حمایت از برندشان پیدا می‌کنند، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند عادت‌هایشان را تغییر دهند.
شاید باورش سخت باشد، اما پرت بودن محصول یا خدمت (مثل Nokia یا Kodak) می‌تواند اثری مخرب‌تر از بحران‌های گفته‌شده داشته باشد.

هنر مدیریت بحران (قسمت دوم)

مترجم: نازنين کي نژاد
www.brandstruck.co
سه شنبه 19 دی 1396

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • اعلام دلیل انفجارهای Note 7 سامسونگ
  • بازیافت 157 تن فلز و طلا از Galaxy Note 7
  • ۱۰ قابلیت پنهانی در Galaxy Note 4
  • گلکسی خمیده سامسونگ ماه آینده می‌آید
  • فروش گوشی‌های Galaxy S سامسونگ از 100 میلیون د ...
  • هنر مدیریت بحران (قسمت اول)
  • تکنولوژیست های خلاق، مخاطب کمپین جدید سا ...
  • Galaxy S III سامسونگ دو هفته دیگر رسما معرفی می ...
  • یک ماه تا رونمایی از گوشی Galaxy S7 edge مشکی بر ...
  • رونمایی سامسونگ از تلفن هوشمند دو سیم‌ ک ...
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر