» معرفی: کتاب اصول بازاریابی و کالاها و خدمات به زبان ساده
» لطفا پس از مصرف مواد مخدر رانندگی نکنید
» التون جان ستاره آگهی تبلیغاتی جدید اسنیکرز
» چند درصد ایرانی هستی؟
» معرفی کتاب: انقلاب شبکه‌های اجتماعی
» ابزار تبلیغاتی جدید Ikea به مناسبت روز جهانی شکلات
» قراری برای حفظ زیبایی های شهر
» اولین ها در آگهی مرسدس بنز: اولین خودرو، اولین زن قدرتمند
» رونق و توسعه گردشگری بدون اتکا به بودجه دولتی در شهر گردشگر
» پانزده دسته شغلی بازاریابی و فروش در دومین آزمون استخدام بخش خصوصی

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
کورپوریت ویدئوی پاکشو، شروع گفتگویی خوب


ام بی ای نیوز: چندی ‌ست کورپوریت ویدئوی شرکت صنعتی پاکشو سروصدای زیادی را در عرصه تبلیغات کشور به پا کرده است. سروصدایی که با بازخوردهای متفاوتی از طرف مخاطبان و متخصصان صنعت تبلیغات کشور همراه بوده است. این ویدیو نامزد جشنواره جهانی نیویورک شده و همین موضوع برای همگان جالب توجه بوده است. ام بی ای نیوز بر آن شده به منظور دریافت اطلاعات دقیق تر گفتگویی را با یکی از اعضای گروه تولید این ویدیو داشته است. پژمان فخاریان، کارگردان ویدیوی شرکتی مورد نظر، به نمایندگی از گروه و شرکت پاکشو به سئوالات مختلفی پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

کورپوریت ویدئوی پاکشو، شروع گفتگویی خوب


برای شروع درباره ویدیوهای شرکتی توضیح دهید؟
کورپوریت ویدئوها، اهمیت بسیاری برای برندها دارند. این ویدیوها نقش معرف‌ برندها را بازی می‌کنند. معرف‌هایی که در چند دقیقه، روند حرکتی برندها را از ابتدا تا انتها برای مخاطبان بازگو می‌کنند. کورپوریت ویدئوها معمولا جنبه تبلیغاتی نداشته و در راستای عملکرد مارکتینگ ،برندینگ و روابط عمومی شرکت‌ها قرار می‌گیرند. حال به دلیل اهمیت این ویدئوها، جشنواره‌های مختلفی به بررسی آنها می‌پردازند. اما تعدادی از این جشنواره‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. برای مثال جشنواره نیویورک و کلیو در آمریکا که در طبقه‌بندی خود توجه ویژه ای به کورپوریت ویدئوها دارند. همین موضوع باعث شد، گروه ما برای شروع ویدیوی پاکشو را به جشنواره نیویورک ارسال و در ادامه جشنواره‌های دیگر را نیز در نظر بگیرد.

کورپوریت ویدئوی پاکشو، شروع گفتگویی خوب


برایمان از شروع مراحل ایده‌پردازی کورپوریت ویدئوی پاکشو بگوید؟
دکتر امید روستا مدیرتبلیغات شرکت صنعتی پاکشو با سفارش ساخت کورپوریت ویدئوی پاکشو به سراغ من آمد و من پیش از این ۴ فیلم شرکتی ساخته بودم. هدف ایشان از ساخت این ویدیو بازتاب چهره‌ی متفاوتی از شرکت پاکشو بود. البته باید بگویم: پاکشو از جمله شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تیزرهای تبلیغاتی است و مخاطبان از این لحاظ به خوبی آن را می‌شناسند. اما کورپوریت ویدئو، مخاطبان متفاوت تری به نسبت تیزرهای تبلیغاتی دارد و جای آن بشدت در شرکت پاکشو حس می‌شد. با حس این نیاز ایده‌ی ساخت ویدئوی شرکتی پاکشو آغاز شد. با برآورد بودجه‌ای که در صنعت تبلیغات کشور در حد متوسط است، کار شروع شد. براساس استراتژی پاکشو بریفی برای این ویدئوی تهیه شد. با توجه به بریف تهیه شده نویسنده فیلمنامه SOFIA DE FAY انتخاب شد. SOFIA DE FAY یکی از متخصصین تهیه فیلم‌های شرکتی در دنیاست و در این زمینه سابقه و تجربه ساخت کورپوریت ویدئوهای برندهای مختلف را دارد. سوفیا، ساکن آفریقا جنوبی ست و مدتی در دبی فعالیت و با خاورمیانه و ایران آشنایی خوبی داشت. بریف ترجمه و برای ایشان ارسال شد. بعد از مدتی فیلمنامه مورد نظر برای ما ارسال شد. فیلمنامه مورد نظر آنقدر جذاب بود که گروه انرژی بیشتری برای ساخت ویدیو پیدا کرد.

البته در این میان گفتگوهای مجازی نیز میان ما، سوفیا و مدیر تبلیغات پاکشو شکل گرفت تا تمام زوایای فیلمنامه مطابق با فرهنگ داخلی ایران تدوین شود. پلان‌هایی که با فرهنگ ما مطابق نداشت را من بازنویسی و لوکالیزه کردم. نهایتا فیلمنامه از فیلتر ما عبور کرد تا یک ویدیوی بومی برای یک برند بومی ایرانی ساخته شود. ویدیوی که مطابق با استانداردهای جهانی باشد. پاکشو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی شرکت گلرنگ است که به همت دکتر مهدی فضلی (دارنده نشان امین الضرب) سالها فعالیت خوبی را در بازار ایران داشته است. این مجموعه یکی از بزرگترین هلدینگ‌های داخلی کشور است که بعد از فراز و نشیب‌های بسیار سبد کالایی کاملی را به مصرف کنندگان ایرانی عرضه کرده است. بنابراین باید ویدیویی در شان این مجموعه بزرگ ساخته می‌شد که بخشی از فعالیت آن را به نمایش در می‌آورد.

کورپوریت ویدئوی پاکشو، شروع گفتگویی خوب


چه بخش‌هایی از شرکت پاکشو در این ویدیو بزرگنمایی شده است؟
صادرات یکی از بخش‌های مهمی بود که در ویدیو به آن توجه شده است. شرکت پاکشو، محصولات متنوعی را به کشورهای مختلف صادر می‌کند که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. بخش دیگر، موضوع حضور فعال پاکشو در بورس بود. اما مهم‌ترین از این موارد، توجه ویژه به فلسفه شرکت و تصویر برند پاکشو بود. فلسفه‌ای که با تصاویر حسی به مخاطبان نشان داده شده است. در ویدیوی شرکتی باید هم به بعُد تصویر برند و هم به بعُد روابط عمومی و ارتباط بیرونی شرکت توجه شود. در نتیجه در فیلمنامه به این بخش‌ها اهمیت بسزایی داده شده است.

گروه مخاطبان ویدیوی شرکت پاکشو چه کسانی هستند؟
مخاطبان کورپوریت ویدئوها در گروه B2B قرار می‌گیرند. گروهی که ادبیات خاص خود داشته و باید با زبان خودشان صحبت کنید. در حین تهیه بریف، زمان زیادی صرف ایجاد زبان مشترک با این گروه خاص شده است. زبان مشترکی که بتوانیم از طریق آن پیام را با بیشترین تاثیرگذاری منتقل کنیم. بنابراین برای بخش این ویدیو دقت زیادی شده است. برای مثال نزدیک به دوماه پیش تولید آن طول کشیده است. در نظر داشته باشید، تابحال چنین ویدیوی در ایران ساخته نشده است. البته در کشورمان بارها فیلم صنعتی و یا همان رپورتاژآگهی ساخته و در این زمینه سابقه‌ی طولانی وجود دارد. اما کورپوریت ویدئوها با فیلم‌های صنعتی فرق داشته و انواع مختلفی به مانند کورپوریت برند، کورپوریت هیستوری و... وجود دارند. این طبقه بندی زمانی استاندارد می‌شود که بخواهید در یک جشنواره معتبر حضور داشته باشید. جشنواره‌های جهانی به راحتی هر ویدیوی را برای حضور نمی‌پذیرند و از ارسال کننده سئوالات مختلفی را درباره استراتژی، شیوه شروع، هدف، گروه مخاطبان، شیوه رسیدن به راهکار، بازخوردها و... پرسیده می‌شود. باید ارسال کننده با سند و مدرک کامل به سئوالات مورد نظر پاسخ دهند. با این شیوه محتوای ویدیو مورد سنجش قرار می‌گیرد. گروه ما تمام این مراحل و جشنواره‌ها را مورد بررسی دقیق قرار داد. برای داوران چنین جشنواره‌هایی معمولا محتوا و ساختار به یک میزان اهمیت دارند.

درباره ساخت ویدیو برایمان توضیح دهید؟
52 بازیگر در کورپوریت ویدیوی پاکشو حضور داشته است. اکثر این بازیگران تابحال تجربه بازی در هیچ آگهی تبلیغاتی را نداشته اند. این فاکتور از اهمیت بسزایی برای ما برخوردار بود. همین عملکرد ریسک کار را بالاتر برد. بازبینی لوکیشن‌ها و طراحی لباس از موارد پر اهمیت دیگر برای ساخت این ویدیو بود. نزدیک به صد ساعت گفتگو برای پیش تولید این ویدیو شده است. با تمام محدویت‌های مختلف، سعی شد از لوازم فیلمبرداری خوبی برای ویدیو استفاده شود. گاهی محدودیت‌ها باعث از دست رفتن روحیه تیمی می‌شد اما گروه به امید ارائه یه ویدیوی خوب همچنان پیش می‌رفت. در نهایت فیلم ساخته شد و به مرحله پس از تولید رسید. این مرحله نیز باید استاندارد صورت می‌گرفت. در این مرحله از بهترین‌ افراد حوزه استفاده کردیم.

ساخت موسیقی و گویندگی این آگهی چه روندی را طی کرده است؟
موسیقی و صداگذاری این ویدیو در خارج از ایران انجام شده است. تلاشمان اجرای کار به صورت استاندارد بود. همچنین علاوه براین موارد گویندگی متن نیز در خارج از کشور صورت گرفته است. تمامی این موارد آنلاین صورت گرفته و ساعتها زمان برای هماهنگی و به نتیجه رسیدن صرف شده است. گوینده متن از شهرت بالایی در این حوزه برخوردار است. برای ارتباط با ایشان ابتدا فیلمنامه را ارسال کردیم. چون گفته بود که در صورت برقراری ارتباط با فیلم نامه همکاری خواهد کرد. بعد از مشاهده مشتاقانه با گروه همکاری خود را شروع کرد. اعضای تهیه این فیلم ترکیبی از داخل و خارج از کشور بود اما سعی خواهیم کرد، در پروژه های بعدی به دلیل محدودیت‌ها و نوع فرهنگ از داخل ایران استفاده کنیم. هدفمان ساخت یک کورپوریت ویدیوی کاملا ایرانی و مطابق با فرهنگ کشورمان بود. به همین دلیل به هیچ وجه از بازیگران غیرایرانی استفاده نکردیم. بازیگرانی که حال و هوای فرهنگ ایرانی را به مخاطبان منتقل کنند. بازیگران از جنس مردم عادی هستند و همین موضوع باعث شد که این ویدیو مورد توجه مخاطبان عادی هم قرار بگیرد. مخاطبان عادی که بعد از دیدن ویدیو با آن همزاد پنداری کردند.

بازخوردها نسبت به ویدیو چگونه بوده و آیا اطلاعی نسبت به رقبای خود در مرحله نهایی دارید؟
بازخوردهای مخاطبان برایمان مهم بود. این بازخوردها دسته‌بندی شده و به دقت بررسی می‌شود. علاوه برمخاطبان، ویدیو مورد توجه متخصصان این حوزه نیز قرار گرفته است و نمره قابل قبولی به آن داشته شده است. چنین بازخوردها، اعتماد بنفس حضور در جشنواره‌های بین المللی را به گروه داد. جشنواره ‌هایی که برندهای معتبری در آنها حضور دارند. برندهایی که از تبلیغات کشورمان چند صدسال جلوتر هستند. با تمام این توصیفات در جشنواره نیویورک شرکت و زمان اعلام نتیجه، گروه از عملکرد خود مطمئن شد. باور کاندید شدن میان ۷۰ شرکت کننده از ۵۰ کشور دنیا برایمان سخت بود. این اتفاق مشخص کرد که فیلم ما از استاندارد درستی برخوردار است. درباره مابقی نامزدها فعلا اطلاع نداریم. اما برندهایی به مانند ولوو، نشنال جئوگرافیک، وودافون و... برنده های سال ۲۰۱۷ هستند که احتمالا امسال نیز در جشنواره حضور دارند. در نظر داشته باشید که چنین برندهایی با امکانات بالا در این جشنواره حضور داشتند و سال‌هاست تبلیغات فوق العاده‌ای را ارائه کرده اند. عملکرد ویدیوی پاکشو نشان داد که دیگر برندها و آگهی‌های تبلیغات باید به سمت جهانی شدن پیش بروند. برای جهانی شدن باید دانش این علم در کشورمان بالاتر رفته و روز به روز در حال تعامل با برندهای خارجی باشیم. تبلیغات به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با صنعت هر کشوری دارد، باید همگام با بازار پیشرفت کند. بنابراین تبلیغات به رشد اقتصادی و افزایش کیفیت محصولات بازار کمک بسزایی می‌کند.

درباره ترکیب ایرانی و غیر ایرانی تیم اجرایی این ویدیو گفتید، آیا حین همکاری با مشکلی روبرو شدید؟
وقتی با تیم حرفه‌ای همکار باشید، مطمئنا در روندکار با مشکلی غیرقابل حلی مواجه نخواهید شد. البته در این میان همکاری ابراهیم میرمالک که تدوینگر فیلم هم هست بسیار تاثیرگذار بود. ایشان با برقراری ارتباط درست؛ گروه را همراهی و نظم مورد نظر را ایجاد کرد. میرمالک در زمینه ویدیوهای شرکتی سابقه موفقی دارد. نویسنده به گروه متن تخصصی و خوبی را ارائه کرد. وقتی متن خوبی داشته باشید، مابقی مسیر برایتان هموار خواهد شد. متن خوب باعث همکاری گوینده با گروه شد. در نتیجه پل ارتباطی خوب باعث شد با گروه خارجی به زبانی مشترک برسیم. زبان مشترکی که آنلاین شکل گرفت و بسیاری از جلسات در کافه برگزار شد. نتیجه خوب این ویدیو فقط برای گروه و پاکشو نیست بلکه از نتایج آن صنعت تبلیغات و بازار ایران نیز بهره برداری خواهند کرد.

چرا تابحال چنین ویدیویی در ایران ساخته نشده است؟
چون تابحال برندها احساس نیازی و شناختی در این باره نداشته اند. از طرفی زبان مشترکی نیز وجود نداشته و در تبلیغات ایران به محتوا اهمیت چندانی داده نشده است. محتوا در این ویدیو الویت داشته و به آن توجه زیادی شده است.مقدمات این ویدیو نزدیک به دو سال طول کشیده است، یعنی ساخت ویدیو نیاز به صبوری و صرف وقت دارد.همانطور که گفته شد، چنین فیلم‌هایی باعث ارتباط بهتر برندها با دنیا می‌شود. امیدوارم در آینده تخصص ساخت چنین فیلم هایی گسترش یابد و توسط همکاران بیشتری ساخته شود و بتوانیم حضور فعال تری در حوزه تبلیغات حرفه‌ای و جشنواره‌ها داشته باشیم.



کورپوریت ویدئوی پاکشو، شروع گفتگویی خوب

mbanews.ir-نرگس فرجي
دوشنبه 7 اسفند 1396

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کورپوریت ویدئوی شرکت صنعتی پاکشو جزء فین ...
  • آگهی های خوب، نتیجه اعتماد سفارش دهنده ب ...
  • سفری به معرکه با کمپین انگار وسط جشنواره ...
  • ویدیو چه‌طور می‌تواند به کسب و کار شما ک ...
  • مراسم لانچ محصولات اسپیف در پاکشو برگزار ...
  • استقبال شرکت‌ها از ساخت ماکت‌های حجمی د ...
  • خلاقیت با درهای باز در گلرنگ
  • مزمز: "سیگار نکش، پسته بخور"
  • دستان قابل احترام در آگهی تبلیغاتی اوه
  • برقراری ارتباط عاطفی با مشتری؛ رمز ماندگ ...
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر