ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی » اخبار دنیای بازاریابی،کسب و کار،تبلیغات و تحقیقات بازاریابی

» درخواست‌های غیرواقعی؛ نبرد طنازانه‌ی طراح گرافیک و کارفرما
» شغل دیگری که به تدریج روبات‌ها از انسان می‌ربایند
» برند شهری اصفهان رونمایی شد
» Oreo استاد احضار کودک درون
» ایکیا و چتر پوتین در جام‌جهانی ۲۰۱۸
» روابط عمومی ها در برابر مخاطبانشان پاسخگو باشند
» دونات های Dunkin با تم دریایی مژده تابستان راحت را می دهند
» نکات و استراتژی های تبلیغات تابستانی (قسمت اول)
» رنو در مسیرنو
» ورساچه طولانی ترین تصویر تبلیغاتی جهان را ساخت

» چرا احسان علیخانی منکر تبلیغ غیرقانونی ثامن الحجج شد؟!
» ابهام در واگذاری تبلیغات میلیاردی لیگ
» ماجرای تبلیغات داروهای ترک سیگار ماهواره‌ای
» نبود تبلیغات و بازاریابی حرفه‌ای عامل رکود صنایع دستی در ایران
» تبلیغات «اکران آینده» از سالن های سینما حذف نشده است
» واتس اپ برای کاهش خشونت‌‌‌ فوروارد کردن پیام‌‌ را محدود می‌کند
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی


ام بی ای نیوز: آیا انسان‌ها همیشه اجتماعی‌اند یا این که در تعامل با دیگران است که اجتماعی قلمداد می‌شوند؟ براساس یک نظریه‌‌‌ی جامعه‌شناسی، مفاهیم متفاوتی برای فعالیت اجتماعی وجود دارد. برخی بر این باورند که تمام رسانه‌ها اجتماعی‌اند زیرا بخشی از جامعه هستند و جنبه‌های جامعه در تمام ساخته‌های تکنولوژیک وجود دارد. به این معنی که اگر تنها مقابل کامپیوتر خانه‌تان بنشینید و مطلبی را در آن تایپ کنید و به اینترنت وصل نباشید، هم تمام فعالیت‌های شما اجتماعی است: زیرا تمام ایده‌هایی که به آن فکر می‌کنید و می‌نویسید به ایده‌های افراد دیگر جامعه و رویدادهای آن مرتبط می‌شود.

ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی


اما بنا به برخی تعاریف دیگر، تمام رسانه‌ها اجتماعی نیستند و تنها آن‌هایی که براساس ارتباطات بین انسان‌ها فعالیت می‌کنند، رسانه‌های اجتماعی‌اند. ارتباطات، فرایندی دوطرفه بین دست‌کم دو انسان است که در آن کلمات و نمادهایی رد و بدل می‌شود و تعاملات براساس این نمادها و کلمات معنی پیدا می‌کند. بر اساس این تعریف وقتی مطلبی را برای خودتان می‌نویسید دیگر یک کار اجتماعی انجام نداده‌اید اما ارسال ای‌میل یا چت در فیس‌بوک فعالیتی اجتماعی است.
واقعیت این است که ما نمی‌توانیم بدون ارتباطات زنده بمانیم، همان‌طور که نمی‌توانیم بدون آب و غذا سر کنیم. ارتباطات به شکل روتین در زندگی روزمره وجود دارند و ظهور شبکه‌های اجتماعی سر و شکل تازه‌ای به آن‌ها داده است.

ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی


در هم شکسته‌شدن انحصار رسانه
در کنار الگوی همه‌گیرِ رسانه‌های عمومی، مثل تلویزیون و روزنامه، که در آن یک نفر متکلم وحده بود و مردم، مخاطبان دریافت‌کننده‌ی اطلاعات بودند، رسانه‌های اجتماعی با فرهنگ مشارکت (Participatory Culture) متولد شدند و به تدریج به مردم نشان دادند که تریبون در دست همگان است و زندگی روزمره موضوعی است که می‌شود که از پشت گوشی‌های تلفن و پله‌های جلوی در به شبکه‌های اجتماعی برد و هیچ وقت هم کهنه نشود. بنا به این تعریف، مخاطبان برنامه‌های دیروز، امروز خودشان می‌توانستند فرهنگ را تولید و منتشر کنند.

سلفی
از بین تمام جذابیت‌هایی که رسانه‌های اجتماعی به زندگی‌های ما آوردند، سلفی معجزه‌ای بود که هنوز هم مثل روز اول جذاب است. انگار آدم‌ها هر قدر هم از خودشان سلفی بگیرند، باز هم ولعش را دارند و هیچ‌وقت از خودشان خسته نمی‌شوند.

ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی


چرا؟
شاید نتوانم به تمام دلایل اشاره کنم، چون تفاوت زیادی بین آدم‌ها وجود دارد و ممکن است هر فرد دلیلی متفاوت از بقیه داشته باشد. اما برخی دلایل مشترک بین آدم‌ها عبارتند از:

یک- همه‌ی ما می‌خواهیم دوست داشته شویم. وقتی سلفی‌مان را برای تمام دنیا پست می‌کنیم مدام سراغ تعداد لایک‌ها می‌رویم و می‌شمریم‌شان. صفحه را به اصطلاح ریفرش می‌کنیم و باز ریفرش می‌کنیم و منتظر می‌مانیم؛ چون هر لایک و هر کامنت به ما می‌گوید که بیش‌تر دوست داشته شده‌ایم.
دو- همه‌ی ما دل‌مان می‌خواهد پذیرفته شویم. این لایک‌ها و نظرات به ما حس پذیرفته‌شدن می‌دهد و به خودمان می‌گوییم که حتما به نظر تمام این آدم‌هایی که ما را لایک کرده‌اند، ما بانمک و خوش‌تیپ بوده‌ایم.
سه- همه‌ي ما دل‌مان می‌خواهد اهمیت داشته باشیم. سلفی‌های آدم‌ها آن‌ها را در سفر، دورهمی با دوستان‌ و تفریحات دیگر نشان می‌دهد. بعد از دیدن این‌هاست که به خودمان می‌گوییم «چه زندگی هیجان‌انگیزی» و دل‌مان می‌خواهد سلفی‌هایمان را منتشر کنیم و نشان دهیم که ما هم زندگی پرهیجان و جالبی داریم. ما می‌خواهیم اهمیت داشته باشیم و به حساب بیاییم و مردم در مورد ما خوب و بااحترام فکر کنند (حال به این کاری نداریم که اصلا احترام چطور معیارش به این چیزها کشیده شد)
چهار- همه‌ي ما به دنبال ارتباطیم. ما دل‌مان می‌خواهد با هم ارتباط داشته باشیم و شبکه‌های اجتماعی با صرف هزینه‌ی کم این امکان را فراهم می‌کند و به ما می‌گوید که «خیالت راحت باشد، تو حواست به همه‌ی دوستانت است و ارتباط‌هایت را به خوبی حفظ کرده‌ای»

ما سلفی‌بگیرانیم؛ دست‌پرورده‌های شبکه‌های اجتماعی

mbanews- نازنين کي نژاد
جمعه 19 خرداد 1397

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • مردان بیشتر از زنان سلفی دوست دارند
  • چرا ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی مهم هستن ...
  • پوست‌اندازی شبکه‌های اجتماعی
  • داب اسمش و شبکه‌های اجتماعی؛ راهی به جاو ...
  • ترندهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۸ (قس ...
  • رسانه ظریف در شبکه‌های اجتماعی
  • بطری‌ کوکاکولا سلفی می‌گیرد
  • کمپین جدید کوکاکولا: مقابله کوکاکولا با ن ...
  • چگونه لینکداین چشم انداز ارتباطات یکپارچ ...
  • باید و نباید ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر