» معرفی: کتاب اصول بازاریابی و کالاها و خدمات به زبان ساده
» لطفا پس از مصرف مواد مخدر رانندگی نکنید
» التون جان ستاره آگهی تبلیغاتی جدید اسنیکرز
» چند درصد ایرانی هستی؟
» معرفی کتاب: انقلاب شبکه‌های اجتماعی
» ابزار تبلیغاتی جدید Ikea به مناسبت روز جهانی شکلات
» قراری برای حفظ زیبایی های شهر
» اولین ها در آگهی مرسدس بنز: اولین خودرو، اولین زن قدرتمند
» رونق و توسعه گردشگری بدون اتکا به بودجه دولتی در شهر گردشگر
» پانزده دسته شغلی بازاریابی و فروش در دومین آزمون استخدام بخش خصوصی

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
شبکه های اجتماعی، رسانه ای به وسعت  یک جهان


ام بی ای نیوز: شبکه های اجتماعی امروزه از قدرت بلامنازعی برخوردارند که به راحتی معادلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورها را تحت تاثیر وتغییرات عملکرد ساختارگرایانه ی خود قرارداده اند تا جایی که به رسانه ی سرسخت عصر ارتباطات تبدیل شده اند.
تکنولوژی موبایل امکان ایجاد ارتباطات بی واسطه و تعاملی را فراهم کرده است و به گفته ی کارشناسان بیش از جمعیت جهان تا کنون سیمکارت بین مخاطبان این رسانه درهمه دنیا توزیع شده است.
درواقع شبکه های اجتماعی رسانه هایی نوین ارتباطی هستند که دارای ویژگی هایی متمایز با سایر رسانه های قدیمی است. دکتر داود زارعیان مدیر کل ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران، دراین زمینه معتقد است: رسانه های نوین ارتباطی به دلیل ویژگی هایی که آنها را متمایز ساخته است کارکردهایی را در جهان امروز برعهده گرفتند که شکل و نوع رفتار مخاطبان را نیز تحت تاثیر قرار داده و کنش و واکنش های متفاوت تری را دراین حوزه منجرشده است.
ویژگی فراگیری که به واسطه آن تکنولوژی موبایل در اختیار همه مردم جهان در تمام نقاط دنیا قرارگرفته است و هرکس در هرجایی باشد میتواند درحریم شخصی خود از اخبار و رویدادهای مختلف جهان مطلع شود. همچنین مزیت تعاملی بودن این رسانه ها امکان دریافت و بازخورد در لحظه را به مخاطب بخشیده که در هیچ رسانه ای تاکنون چنین امکانی برای مخاطب وجود نداشته است.

همچنین به ویژگی دیگر آن که چند رسانه ای بودن است میتوان اشاه کرد، وی درادامه می افزاید: تاکنون مخاطبان با وجه قالب یک رسانه در ارتباط بودند به عنوان نمونه در رسانه تلویزیون تصویر و در رادیو صدا و در مطبوعات متن و... اما درشبکه های اجتماعی همگی اینها درخدمت مخاطبان قرار دارند تا پیامها ارسال و دریافت شود، که جمع شدن همه این ویژگی ها در یک رسانه قدرت شبکه های اجتماعی را به شکل موثری نسبت به رسانه هاس سنتی و قدیمی تر افزایش داده است.
او از ظرفیت بالای رسانه های اجتماعی به عنوان ویژگی چهارم یاد کرده و می افزاید: دسترسی سایر رسانه ها درصفحات و تعداد و زمان ومکان مشخص محدود است اما شبکه های اجتماعی محدودیت های زمان و مکان و مرزها را درنوردیده و با قابلیتهایی که در اثر گسترش تکنولوژی پیدا کرده اند قدرتشان رو به تزاید است.

اما موضوع مهم نحوه و چگونگی استفاده از چنین رسانه هایی است که می توان گفت: رابطه ی بین قدرت شبکه های اجتماعی در کشورها رابطه ی مستقیمی با نظام رسانه ای آنها دارد.
در واقع در همه کشورهای که نظام رسانه ای آنها دولتی است قدرت و نفوذ شبکه های اجتماعی بالاتر است و کشورهای توسعه یافته به دلیل دارد بودن نظام رسانه ای غیردولتی قدرت شبکه های اجتماعی در جوامع آنها نسبت به کشورهایی که نظام رسانه ای دولتی و دارند کمتر است.
این موضوع حتی در حوزه ی تبلیغات در کشورهای در حال توسعه کاملاً محسوس است، به شکلی که کمپین های شکل گرفته درفضای مجازی با چنان قدرت و نفوذی لایه های مختلف اجتماع را تحت تاثیر قرار می دهند که صاحبان تبلیغ برای حضور دراین فضا با یکدیگر به رقابت می پردازند.
کمپین های مردمی تاثیرگذار نتیجه بخش بوده با ایجاد اتحاد و عزم ملی و حتی بین المللی معادلات تجاری و اقتصادی و سیاسی بزرگی را رقم زده یا حتی تغییر می دهند.

عبدی کارشناس رسانه دراین رابطه می گوید: در واقع درجهان امروز رسانه ها فضای شخصی خصوصی را نیز تحت تاثیر قدرت خود قرارداده اند و هیچ موضوعی در هیچ جایی از چشم و گوش مخاطبان شبکه های اجتماعی دور نمی ماند، زندگی خصوصی ترامپ رییس جمهور امریکا در دنیا میان کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، صحبتهای بازیکنان مطرح تیم های ملی کشورها ی حاضر در جام جهانی موج تقابل در کشور تیم مقابل ایجاد میکند و درکل باید گفت که کل قدرتی مافوق قدرتهای رسانه های قبل در جهان حکمفرمایی میکند و هنر استفاده از این رسانه حرف نخست دنیای تبلیغات و صنعت بزرگی است که با این نام فعالیت می کند.

شبکه های اجتماعی، رسانه ای به وسعت  یک جهان

mbanews.ir - مريم غضنفري
یکشنبه 10 تیر 1397

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • کمپین مبارزه با نشر جعلیات در فضای مجازی
  • کدام‌یک از رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌ ...
  • جگوار و حضور در رسانه های اجتماعی
  • استفاده از شبکه های اجتماعی، ماموریت مهم ...
  • نقش رسانه‌های اجتماعی در افزایش فروش
  • کمپین جدید کوکاکولا: مقابله کوکاکولا با ن ...
  • رسانه ظریف در شبکه‌های اجتماعی
  • ویژگی های متداول عکس های مسافران در رسانه ...
  • سه عنصر کلیدی در یک کمپین رسانه اجتماعی
  • پیشتازی تبلیغات انتخاباتی در شبکه های اج ...
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر