» معرفی: کتاب اصول بازاریابی و کالاها و خدمات به زبان ساده
» لطفا پس از مصرف مواد مخدر رانندگی نکنید
» التون جان ستاره آگهی تبلیغاتی جدید اسنیکرز
» چند درصد ایرانی هستی؟
» معرفی کتاب: انقلاب شبکه‌های اجتماعی
» ابزار تبلیغاتی جدید Ikea به مناسبت روز جهانی شکلات
» قراری برای حفظ زیبایی های شهر
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» اولین ها در آگهی مرسدس بنز: اولین خودرو، اولین زن قدرتمند
» رونق و توسعه گردشگری بدون اتکا به بودجه دولتی در شهر گردشگر

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
مقایسه استفاده ایرانیان و کشورهای مختلف از خدمات بیمه و بانک

ام بی ای نیوز: بحران اقتصادی، سراسر جهان را فراگرفته و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر روز خبری از شرایط مالی ایران منتشر و نگرانی‌هایی را در پی خود ایجاد می‌کند. اما در این میان جالب است بدانید: ایرانیان به نسبت سایر کشورها چگونه از خدمات بیمه و بانکی کشورشان بهره برداری و استفاده می‌کنند. در این گزارش به این موضوع مهم پرداخته شده که در ادامه می‌خوانید.
به گزارش شرکت پژوهش بازار و رسانه‌ امروز EMRC) ۶۲ ) درصد ایرانیان ساکن مناطق شهری، از کارت‌های بانکی پول برداشت می‌کنند. این درصد در آلمان به ۹۱، در ایالات متحده آمریکا به ۸۱ و در مکزیک به ۳ درصد می‌رسد.
نکته مهم این است: علی رغم استفاده‌ی گسترده از کارتهای برداشت پول، درصد کمی از شهروندان ایرانیان کارت اعتباری دارند. آمارها نشان می‌دهد، فقط ۵ درصد ایرانیان دارای کارت اعتباری متصل به بانک‌های بین المللی هستند. این میزان در کشور چین به ۹۵ درصد و در کشورهای اندونزی، تایلند، ویتنام به ۱ درصد می‌رسد.
در راستای همین گزارش آمده: حدود ۷۰% شهروندان ایرانی دارای کارتهای بانکی؛ یک یا دو کارت بانکی دارند. این درصد‌ در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال در کشور ایالات متحده آمریکا ۶۲% یک یا دو کارت بانکی و ۳۸ درصد مابقی دارای سه کارت بانکی یا بیشتر هستند. در صدر جدول این دسته بندی کشورهای ایتالیا، پرتغال، آرژانتین با بالاترین میزان پاسخگویان به یک کارت بانکی قرار دارند.
آمارها در این بخش نوسان جالبی را نشان می‌دهند. نوسانی که بانک‌های کشورمان باید بر آن متمرکز و برحسب آن شروع به خدمت رسانی به مخاطبانشان کنند.

۲۸ درصد ایرانی‌ها بدون فکر پول خرج می‌کنند


نگاه ایرانیان به بهره برداری از خدمات مالی
این گزارش فقط به درصدهای عنوان شده خلاصه نشده و در آن داده‌های پرسشنامه‌ای که توسط ساکنان مناطق شهری بالای ۱۵ سال تکمیل شده نیز آمده است. در گزارش مورد نظر آمده: ۳۹ درصد ایرانیان متعقدند که " در حساب و کتاب مالی ماهر هستند". این حالی‌ست که ۶۴ درصد ساکنان مناطق شهری ایالات متحده آمریکا و در کشور چین فقط ۱۱ درصد چنین تصوری از خود داشته اند.
در همین راستا، ۲۸ درصد ایرانیان معتقدند "معمولا بدون فکر پول خرج می کنند". عربستان با ۳۲ درصد از افراد در صدر جدول و ایتالیا با تنها ۲ درصد افراد در پایین جدول این دسته بندی قرار دارند. ایران جزء ۵ کشور بالای جدول این دسته بندی قرار دارد، این موضوع نشان می‌دهد که ایرانیان باید نسبت به شیوه هزینه کرد خود بازنگری کنند.
اما جالب است بدانید: ۶۰ ایرانیان "از اینکه زیر بار قرض بروند، حس خوبی ندارند". این میزان در ایالات متحده آمریکا ۸۸ درصد و در کشور چین ۱۹ درصد بوده است. نگرش ایرانیان در خصوص کسب درآمد نیز جالب است.
۴۰% از شهروندان ایرانی فکر می کنند "اینکه وقت شان را صرف چه کاری می کنند، مهمتر از پولی است که از آن به دست می آورند". این میزان پایین تر از متوسط جهانی است. این نگرش در کشورهای دیگر متفاوت است و بین ۶۶ درصد در ایالات متحده آمریکا و ۱۶ درصد در کشور فنلاند متغیر است.
نگاه ایرانیان به خدمات بیمه‌
بهره برداری از خدمات بیمه و تعداد افراد استفاده کننده‌ی از آن رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی کشورها دارد. ۱۶ درصد ایرانیان از خدمات بیمه خصوصی استفاده می‌کنند. (در ایران این آمار شامل افرد تحت پوشش بیمه درمان سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و خدمات درمانی نیست) درصد استفاده از پوشش خدمات بیمه خصوصی در کشورهای مختلف متفاوت است، کشورهای اسلوونی، اسلواکی، کرواسی، ایالات متحده آمریکا و فرانسه با پوشش ۸۰% این نوع بیمه در صدر جدول هستند. مجارستان و ویتنام با ۳% پوشش خدمات بیمه خصوصی در پایین جدول قراردارند.

۲۸ درصد ایرانی‌ها بدون فکر پول خرج می‌کنند


فقط ۱۰ درصد ایرانیان دارای بیمه عمر هستند
نفوذ و گستردگی ارائه و استفاده از بیمه های عمر، خودرو و منزل در کشورهای مختلف متاثر از عوامل متعددی مانند ثبات شرایط سیاسی، اقتصای و اجتماعی حاکم بوده و نشات گرفته از نوع نگاه افراد ساکن کشورهای مختلف به آینده است.
در گزارش EMRC آمده فقط ۱۰ درصد ایرانیان دارای بیمه عمر هستند. نفوذ این نوع بیمه در کشور سوئد ۷۶ درصد و در کشور اندونزی به ۲ درصد می‌رسد.
نگاه تحقیقاتی به موضوع بیمه فقط به موارد ذکر شده محدود نشده و در این گزارش آمده: ۲۸ درصد دارندگان خودرو در ایران نسبت به بیمه آن اقدام کرده‌اند. (در ایران، شامل بیمه شخص ثالث، حوادث سرنشین و بدنه خودرو است) ایران در این شاخص بین آفریقای جنوبی با ۲۳% و برزیل با ۳۰% نفوذ بیمه خودرو قرار دارد. در صدر جدول کشورهای آلمان، کانادا و اسپانیا تقریبا تمامی دارندگان خودرو (بیشتر از ۹۷%) از بیمه خودرو استفاده می کنند. کمترین میزان استفاده از بیمه خودرو در کشورهای روسیه و تایلند بوده که کمتر از ۱۰% از دارندگان از بیمه خودرو استفاده کرده اند.
فقط بیمه خودرو با تمام ضوابط و سخت گیری ها از نگاه ایرانیان مهجور نمانده و بیمه ساختمان نیز موضوع پراهمیتی برای آنها محسوب نمی‌شود.
۳ درصد ایرانیان مالک منزل شخصی نسبت به بیمه ساختمان و منزل خود اقدام کرده‌اند. در این شاخص ایران در پایین جدول و در بین سنگاپور و سریلانکا قرار دارد. فرانسه و سوئد در این شاخص با بیش از ۹۰% بیمه منزل در مالکین در صدر جدول قرار دارند.
با مقایسه درصد‌های آمده در این گزارش می‌توان نگاه ایرانیان و سبک زندگی آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. تحلیلی که به شناخت بیشتر مخاطبان منجر و به مانند چراغ راهنمایی برای حرکت مسئولان تصمیم گیرنده و فعالان حوزه بیمه و بانک عمل خواهد کرد.
 لازم به ذکر است: اطلاعات و داده‌های ارائه شده در این گزارش دقیق و برگرفته از گزارشات جهانی و در آن ۴۷ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. بخش ایران این گزارش توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفته است.


۲۸ درصد ایرانی‌ها بدون فکر پول خرج می‌کنند

mbanews.ir-نرگس فرجي
سه شنبه 30 مرداد 1397

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • بیمه حمل و نقل در ایران متقاضی ندارد
  • سطح پوشش خدمات بیمه ای کاهش یافت
  • ایران رتبه اول استفاده ازکارت های بانکی ر ...
  • بیمه سامان در جشنواره مواد غذایی
  • نخستین فراخوان عکاسی بیمه سـامـان
  • تعرفه تبلیغات بیمه کاهش یابد
  • 18 درصد شهروندان از هیچ خدمات بانکی استفاد ...
  • «خدمات بیمه‌ای کوثر» را از فروشگاه‌های ...
  • تسهیلات جدید بانک توسعه اسلامی به صادرکن ...
  • بیمه‌های خارجی با برنامه بیایند
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر