» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
یارانه های دولتی در ژاپن ویژگی ثابت اقتصاد کشور (قسمت اول)


ام بی ای نیوز: از زمان خروج ژاپن از سیستم فئودال در سال 1860 میلادی، یارانه های دولت تبدیل به ویژگی ثابت عادت های رفتاری مردم این کشور شده اند. تاریخچه صنعتی ژاپن به طور انحصاری بر خلاف سایر کشور ها است که سیاست "عدم دخالت دولت در امور اقتصادی" ویژگی آن ها محسوب نمی شود. فورا پس از احیا در فاصله بین سال های 1867 تا 1868 میلادی، دولت خود وظیفه صنعتی سازی کشور را بر عهده گرفت و متوجه شد که در مسیر نیل به این هدف، باید سرمایه داران و کارگران کارخانه ها را به ملتی از شوالیه ها و نگهبانان تبدیل کرد.

از همان ابتدا، بنابراین دولت نقش مهمی را در توسعه اقتصادی ژاپن ایفا کرده است. در نتیجه مردم ژاپن برای دستیابی به مقام و جایگاهی بی شباهت به دیگر کشور های سرمایه دار، به دولت وابسته شده اند. تقریبا هر صنعت جدیدی، تا وقتی که تبلیغ کنندگانش را برخی دوستان سیاسی تشکیل می دادند، می توانست یقین داشته باشد که از پرداخت مالیات معاف است، حتی اگر امکان دریافت هیچ شکل مستقیمی از یارانه وجود نداشت.

در صنایع مدرن شروع کننده، قصد دولت تبدیل آن ها به نهاد هایی با مدیریت و مالکیت خصوصی در اسرع وقت با حفظ معیار کنترل بود. در برخی موارد این کار انجام شد اما نمی توان آن را به همه تعمیم داد. دولت نه فقط روند تولید فولاد، پارچه پشمی و دیگر مواد را ادامه داد بلکه تجارت نمک، تنباکو، کافور و جینسینگ را نیز به عنوان کالا های انحصاری دولتی از پیش حفظ کرده است. برای بقیه، سیاست غربی شدن یک سری شرکت های بسیار بزرگ را به وجود آورده است که با وجود اندازه آن ها، همچنان به دولت برای بقا چشم امید دوخته اند. در واقع، فهرستی از منافع دریافت کننده کمک به یک شکل یا شکل دیگر تقریبا همه حوزه های زندگی اقتصادی ژاپن را پوشش می دهد. بانکداری، صنعت، کشاورزی، کار، کشتیرانی و کشتی سازی، تجارت خارجی، ساخت و ساز و تجارت داخلی همگی در حال دریافت کمک هستند. تقریبا هر فعالیت مهم یا وعده داده شده ای مصرانه تقاضای دریافت آن را مطرح نمی کند.

بنابر گزارش های دریافتی، جدا از یارانه های مربوط به صنعت ابریشم لازم و ضروری، مهم ترین یارانه ها در سال 1930 میلادی دریافت شدند که به کشتیرانی اختصاص یافتند. برنامه هایی امسال در جریان هستند که به وام های کم بهره، تاخیر در بازپرداخت های وام و سایر کمک های مالی به صنعت کشتیرانی به طور کلی و به کشتی سازی به طور خاص نگاه می کنند.

دلیلی برای جستجو نیست. به عنوان یک وارد کننده اجباری مواد غذایی و مواد خام و به عنوان یک صادر کننده کالا های تولیدی، ژاپن باید تضمین کند که به حمل و نقل اهمیت می دهد. در اوایل عصر صنعتی خود، او با توسعه سلاح ها برای آموزش ملوانان و کشتی سازی تجارت دریایی را راه انداخت. تا سال 1894 میلادی پبشرفا قابل توجهی صورت گرفته است. درگیری با چشن همان سال برنامه دریایی ژاپن را بیش از گذشته تحریک کرد. فوانین در سال 1896 میلادی، دو نوع سلاح، یکی برای کشتی سازی و یکی برای ناوبری را ارائه دادند. پنج راهکار یارانه ای مشخص شدند و صاحبان کشتی های ژاپنی با زیر پانزده سال سن، مساعدت های فوق العاده ای را دریافت کردند.

در حالی کشتی سازی به سرعت یک واکنش خوب از خود نشان داد که واردات کشتی های خارجی نیز افزایش یافت اما تولید بیش از حد کشتی با وجود نقش یارانه ها در کاهش میزان خسارت های جدی وارده بر شرکت های کشتیرانی، به اجبار کاهش نرخ ها را در پی داشت. دولت نیز این بار را احساس کرد و در سال 1899 میلادی از طریق افزایش برخی یارانه های خاص، بقیه را کاهش داد. جنگ روسیه و ژاپن، که ژاپن را به جایگاه نخست رساند، با یک تلنگر به اجرای برنامه یارانه ای پرداخت. اجازه در نظر گرفتن تخفیف در رابطه با واردات مواد و مصالح مورد نیاز در زمینه کشتی سازی و کمک اضافی برای انجام این کار با تصویب قانون تعرفه سال 1911 میلادی داده شد که عوارض گمرکی واردات کشتی را بالا برد.

یارانه های دولتی در ژاپن ویژگی ثابت اقتصاد کشور (قسمت اول)

مترجم: مرضیه فروتن
www.foreignaffairs.com

شنبه 28 مهر 1397

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • یارانه های دولتی در ژاپن ویژگی ثابت اقتصا ...
  • صادرات بی واسطه برای محصولات فساد پذیر ا ...
  • اختصاص یارانه های حمل کالا به صادرات میوه ...
  • در چهار ماه نخست امسال محقق شد:رشد 3 درصدی ...
  • احتمال افزایش 10 درصدی سهم تولید از یارانه ...
  • تور مجازی گوگل برای بزرگترین کشتی تفریحی ...
  • تنظیم بازار و مدیریت واردات، شرط اجرای مو ...
  • تعطیلی کارخانه های ژاپنی در چین
  • نقد تبلیغات؛ یارانه نگیر، پادشاهی کن!
  • افزایش مصرف نان صنعتی تا 40 درصد
  •