» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
داستان یک برند؛ لگو (قسمت اول)


ام بی ای نیوز: به نظرتان چند قطعه‌ی لگو در دنیا وجود دارد؟ میلیون‌ها؟ میلیاردها؟ یا شاید صدها میلیارد؟ براساس آمار لگو، در حال حاضر به ازای هر فرد، ۸۶ لگو در دنیا وجود دارد؛ چیزی حدود ۶۰۰ میلیارد قطعه لگو از سال ۱۹۵۸ ساخته شده است. در سال ۱۹۹۹ مجله‌ی فورچون، برند را «محصول قرن» خواند و حالا این محصول قرن یکی از قوی‌ترین برندهای دنیاست.

آن‌چه محبوبیت لگو را در طول این همه سال موجب شده، این است که قطعه‌های لگو (یا آجرها) دقیقا همان طراحی سال ۱۹۵۸ را دنبال می‌کنند و این مطلب هم تاکیدی است بر کیفیت محصولات و هم قدرت برنامه‌ی بازاریابی لگو را نشان می‌دهد. کلید موفقیت لگو مداومت در شکل و شمایل و حس برند است که با توانایی شرکت در پذیرش تغییرات در طول زمان و گسترش بازارش همراه شده است.

این شرکت در تاریخ فعالیتش نه تنها در تبلیغات سنتی و رایج برای جذب مخاطبان هدفش (پسران جوان) موفق بوده بلکه توانسته در طول این سال‌ها اجتماع‌های فعالی از طرفداران، صفحه‌های جذاب و تعاملی همراه با بازی‌های مختلف در وب‌سایت‌ها بسازد و دامنه‌ی مخاطبانش را به بزرگ‌سالان و دختران جوان گسترش دهد.

داستان یک برند؛ لگو (قسمت اول)


گروه لگو اوایل سال ۱۹۳۰ در دانمارک توسط مردی به نام اوله کرک کریستینسن شکل گرفت؛ دهمین پسر از یک خانواده‌ی فقیر دانمارکی. این کسب‌و‌کار از آن زمان شکل خانوادگی‌اش را حفظ کرده. مثل هر شرکت بین‌المللی، لگو شروع متواضعانه‌ و محدودی داشت. برندی که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین سازند‌ه‌ی اسباب‌بازی در دنیا می‌شناسیم، کارش را در یک کارگاه نجاری با تعداد کمی کارمند شروع کرد و توانست جنگ جهانی دوم را پشت سر بگذارد. اوله توانست در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی اسباب‌بازی‌های چوبی متنوعی تولید کند اما آنها در وضعیت فقر و جنگ نتوانستند فروش خوبی داشته باشند.
اطلاعات چندانی در مورد اقدامات بازاریابی دهه‌های اول تاسیس برند ثبت نشده است. اوله ماشین تزریق پلاستیکی خرید و تولید اسباب‌بازی‌های پلاستیکی را آغاز کرد؛ مانند تراکتور فرگوسن که توانست ۷۵۰۰۰ عدد از آن را بفروشد.

سپس لگو شروع به ساخت آجرهای اسباب‌بازی قفل‌شونده کرد؛ چیزی که به خاطرش مشهور شد. البته این ایده به خودشان تعلق نداشت، در سال ۱۹۴۷، مردی به نام هیلاری فیشر پِیج که در شرکتی در لندن کار می‌کرد، طراحی‌ها و نمونه‌هایش را از ایده‌ی آجرهای قفل‌شونده برای لگو فرستاد. اوله تردید داشت و از این طرح استقبال نکرد.
اما او حتما تصمیمش را عوض کرده، زیرا در سال ۱۹۴۹ این آجرهای پلاستیکی را تولید کرد که خیلی شبیه به مدل پیج بودند.

داستان یک برند؛ لگو (قسمت اول)


در سال ۱۹۵۰ لگو به بازار معرفی شده بود، اما برای افزایش فروش به یک برنامه‌ی بازاریابی نیاز داشت تا بتواند مردم را به خرید آجرهایش وادار کند.
پسر اوله در سال ۱۹۵۴ مدیر بازاریابی این شرکت شد. اواسط دهه‌ی ۵۰ بود که او به پتانسیل به‌کار‌بردن آجرهای لگو به عنوان «یک سیستم بازی خلاق» پی برد. او می‌خواست به بسط این ایده بپردازد که کودکان می‌توانند با این آجرها هر آن‌چه را که آروزیش دارند، بسازند و تخیل و خلاقیت‌شان رشد کند.
لگو به استقبال این ایده رفت و ابتدا تغییراتی در آجرها به وجود آوردند تا استحکام‌شان بیشتر شود. به این ترتیب مدل آجرهای کنونی برند در سال ۱۹۵۸ تولید شد. تا سال ۱۹۶۷ لگو ۲۱۸ عنصر مختلف تولید می‌کرد و بدون در نظر گرفتن تنوع رنگی، این برند هر سال بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون مجموعه لگو می‌فروخت.

اولین گام‌ها برای فاصله‌گرفتن از تولید اسباب‌بازی و تولید تخصصی آجرها انجام شده بود. یکی از ابتدایی‌ترین برنامه‌های بازاریابی لگو گشایش اولین لگولند در دانمارک بود که در اولین فصل گشایش، ۶۲۵۰۰۰ بازدید داشت.
در سال ۱۹۶۸ راوی ویدیوی تولیدی لگو این جملات را می‌گفت: «وقتی می‌توانید در این بهشتی که تا زانوهایتان ارتفاع دارد، بگردید و نبرد جنگجوهای کوچک را زیر دیوارهای قلعه‌ها ببینید، دیگر چه نیازی به واقعیت است؟



در دهه‌ی ۸۰ بود که برند اعلام کرد ۷۰٪ خانواده‌های غرب اروپا با کودکان زیر ۱۴ سال، آجرهای لگو را در خانه داشته‌اند.
در طول ۲۰ سال بعد، لگو پروژه‌های بازاریابی مختلفی را اجرا کرد؛ انتشار مجله‌ی کودکان «کلیک‌های لگو»، خلق مجموعه‌ کتاب‌های کودکان با همکاری گروه دانمارکی اگمونت و برخی تغییرات در دیزاین.

و آخرین موفقیت برند در قرن بیستم، همان لقب «محصول قرن» بود.
اما در سال ۱۹۹۹ شرکت نیاز به تغییر را حس کرد.

داستان یک برند؛ لگو (قسمت اول)

مترجم: نازنين کي نژاد
www.blog.hubspot.com
دوشنبه 30 مهر 1397

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • وقتی پرفروش‌‌ترین اسباب‌بازی و پربینند ...
  • LEGO هشتاد ساله می شود
  • جشنواره‌ی اسباب‌بازی در فرهنگسرای رویش
  • موفق‌ترین برندهای اسباب بازی های دنیا
  • چگونه نوآوری براي شرکت لگو دردسرساز شد
  • موفق‌ترین برندهای اسباب بازی های دنیا
  • تابلویی با آجرهای چوبی
  • مشهور‌ترین اسباب بازی فروشی اروپا به فرو ...
  • معرفی تبلت کودکان در نمایشگاه اسباب‌باز ...
  • یک قاب سرگرم کننده برای آیپاد
  •