» هدف شبکه جم از تخریب برند سمیه چیست؟
» مدیریت هزینه‌ها مهترین فاکتور رهایی از بحران اقتصادی
» تشویق به جای تعدیل نیروهای انسانی
» همراهی برند طبیعت با مخاطبان در شرایط سخت بازار
» بهینه سازی سیستم‌های درونی، ضامن بقا در شرایط سخت بازار
» اولویت برتر قبل از قیمت، کیفیت است
» بازگشایی مدارس با "زنگ رفاه"
» آیا در دوران رکود اقتصادی به تبلیغات نیاز داریم؟
» کفش های نایک خود را نسوزانید، آن ها را اهدا کنید
» هواوی خطاب به خریداران گوشی آیفون: آبمیوه بخورید، طول می کشد

» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

عضویت در خبرنامه

 
بازار فروش کالا در خاورمیانه و آفریقا در سال 2010 یک جهش بزرگ از خود نشان داد ه وبا وجود افت دو درصدی حجم فروش کالا در ایران در سال 2009، بازگشت بازار این کشور به دوران موفق گذشته رشد هفت درصدی در وضعیت آن در سال 2010 را موجب شده است.
به گزارش ام بی ای نیوز و به نقل از سایت اکونومیست، بازار فروش کالا در خاورمیانه و آفریقا مطمئنا از بحران جهانی اقتصاد در سال گذشته ضربه خورده است. این مشکلات بر روی سرمایه گذاری، استخدام و شاخص اعتماد مصرف کننده تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد روندی کند در رشد اقتصادی این منطقه شده است.
عدم کاهش میزان فروش کالا بازارهای این منطقه را در مقایسه با بازارهای کشورهای توسعه یافته در اروپا و آمریکا سالم تر نشان می دهد. اما رشد پایین نیم درصدی حجم فروش کالا در سال 2008، رکود آن در سال 2009 و رشد متوسط یک و نیم درصدی آن در سال گذشته در آفریقا و خاورمیانه نشانه هایی از رکود در بازارهای این منطقه به شمار می رود.
با این وجود هنوز استانداردهای جهانی در منطقه عملکرد مناسبی از خود نشان داده و جمعیت جوان و اقتصاد در حال رشد آن زمینه لازم برای پیشرفتی قابل توجه را فراهم کرده است. Economist Intelligence Unit رشد حجم فروش کالا در سال 2010 را پنج درصد و مشابه این نرخ را تا سال 2014 پیش بینی کرده اند. کشورهای منطقه به طور غیرعادی در این بحران از خود رشد نشان داده و به زودی به یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد در جهان تبدیل خواهند شد.
به هر حال، این عملکرد پیش بینی شده بر روی تفاوتهای موجود میان کشورهای مستقل فعال در بازارهای مختلف، کشورهای پیشرفته نسبی در زمینه فروش و کشورهای کوچک توسعه یافته مانند نیجریه و الجزایر پوشش می گذارد. علی رغم کاهش دو درصدی حجم فروش کالا در دوکشور مهم آفریقای جنوبی و ایران در سال 2009، هر دو در سال 2010 رشد قابل توجهی داشته و به طور همزمان پیشرفت بالایی در بازار مصر نیز مشاهده می شود.
قیمت مناسب نفت، اختصاص بودجه از سوی دولت امارات متحده عربی را ثابت نگه داشته و باعث شده است تا این کشور ضربه کمتری از بحران اقتصاد جهانی بخورد. در ادامه حجم فروش کالا در سال2009 فقط دو دهم درصد افزایش یافته و احتمال بازگشت به رشد بیست درصدی بازار تا سال 2008 پایین است. رشد فروش کالا در سال 2010 سه درصد و تا سال 2014 هر سال بیش از شش درصد تخمین زده می شود.
به عنوان قطب مد و فروش، تولیدکنندگان معروف به سرعت به بازار این کشور وارد می شوند. Marks & Spencer در انگلستان چهارمین فروشگاه خود را در مارس سال 2009 در امارات متحده عربی راه اندازی کرد. اما بازار دوبی به سرعت با دویست و هشتاد محصول معروف دنیا اشباع شده است.البته تولیدکنندگان محبوب دیگری نیز هستند که برای رشد و توسعه بیشتر به شهرهای دیگر امارات مانند ابوظبی مهاجرت کرده اند که از آن جمله می توان به Ikea اشاره کرد.
بازار بزرگ دیگر در منطقه عربستان است که تقریبا در دو سال گذشته راکد مانده است. بر این اساس حجم فروش کالا در سال 2008 دو و نیم درصد و در سال 2009 دو درصد افزایش یافته است. در سال 2010 این رقم به پنج درصد رسیده است. جمعیت جوان و جویای مد این کشور زمینه را برای حضور هر چه بیشتر Ikea و تولیدکنندگان فرانسوی مانند Casino در این کشور فراهم کرده است.
اما با ادامه روند تمایل کشورهای خاورمیانه به سوی مدلهای غربی ، نگرانی تولیدکنندگان بین المللی از فقر و ناتوانی در آفریقا و تکیه بر فروشگاههای محلی در این قاره افزایش یافته است. آفریقای جنوبی با فروش هشتاد و شش میلیارد دلار کالا در سال 2010 کم کم به بزرگترین بازار در منطقه تبدیل شده و هنوز تحت تسلط گروههای مختلف خرید و فروش محلی قرار دارد. بحران جهانی اقتصاد، نرخ بالای بیکاری وافزایش سریع بدهی ها کاهش دو درصدی حجم فروش در سال 2009 را موجب شده است. اما جام جهانی فوتبال در سال 2010 رشدی قابل توجه به میزان نه درصد را در فروش کالاهای مصرفی در این کشور به وجود آورده است.
افزایش چهار درصدی حجم فروش کالا در نیجریه در سال 2009، آن را به دومین کشور در حال رشد در منطقه تبدیل کرده است. علی رغم کاهش نرخ رشد نیجریه به هفت دهم درصد در سال 2010، مصر شش و نیم درصد پیشرفت در سال 2009 و سه ونیم درصد در سال 2010 را ثبت کرده است. با وجود افت دو درصدی حجم فروش کالا در ایران در سال 2009، بازگشت بازار این کشور به دوران موفق گذشته رشد هفت درصدی در وضعیت آن در سال 2010 را موجب شده است.


 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • پیش بینی رشد فروش کالاهای لوکس در ایران
  • آسیا واقیانوسیه تا سال 2014 بزرگترین بازار ...
  • Unilever به خاورمیانه امید می بندد
  • رشد شانزده درصدی فروش موبایل در خاورمیان ...
  • تاثیر تغییرات کیفی کالاها در رفتار مشتری
  • توشیبا در خاورمیانه توسعه می‌یابد
  • معرفی 10بازارمهم در حال رشد جهان
  • چالش هایی در راه خرده فروشان مستقل
  • رشد 69 درصدی شاخص اعتماد مصرف کنندگان به ب ...
  • شاخص ارزیابی اقتصاد چین ،میزان فروش خودر ...
  •  
     

     

     
     
    اطلاعات
     
    اگر شما عضو باشيد، فقط مي توانيد نظر ارسال کنيد