» دغدغه: بالاخره یکی یا دوتا؟
» بازاریابی و برندینگ به قیمت شاد کردن مخاطب
» تبلیغات خلاق: علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد!
» تیم کوک مدیر اپل با افتخار اعلام کرد که همجنسگرا است
» اسپری ضد زنگ Q20
» شگرد‌هایی برای محبوب‌ترین رئیس دنیا شدن
» آشنايي با گروه هاي تبليغاتي جهان: Omnicom
» ابری با احتمال بارش رنگین‌کمان
» بلک‌بری پاسپورت طلایی ساخت
» بدون شرح: رها شو!

» باشگاه خبرنگاران: تصاویر مفهومی فاش شده از iPhone 6S
» موبنا: سونی تغییرات جدیدی در کسب و کارش ایجاد می‌کند
» همشهری آنلاین: انبار بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان
» مهر: نوشیدنی که جایگزین ورزش شده و لاغر می‌کند
» دیده بان بازار: کمپین بازاریابی مک‌دونالدز برای روز کودک : سنگ، کاغذ، قیچی
» موبنا: طراحی یک ساعت ژاپنی که تغییر شکل می‌دهد
» ایده یاب: سایت zomato
» دیده بان بازار: بیلبوردهای جادویی برای معرفی فستیوال شعبده‌بازی
» فازنت: اپلیکیشنی برای پخش ویدئوی 4K روی آی‌فون‏های جدید
» دنیای اقتصاد: گردش مجازی در تهران

 

 
شيريني سنتي ايراني، محصور در بازارهاي داخلي
شيريني سنتي ايراني همانند قطاب يزد،سوهان قم و گز اصفهان كه بخشي از هويت،ديرينگي و گوناگوني اقوام اين خطه را همراه دارد همچنان به شكل يك حرفه در آمدزا قادر به گذر از بازارهاي داخلي نيست.
بر اساس برخي آمار منتشر شده صنعت شيريني و شكلات در سالهاي اخير بويژه دهه 80 جهش بزرگي به عنوان يك صنعت در ايران يافته و صدور افزون بر 500 ميليون دلار توليدات صنعت شيريني و شكلات به خارج از كشور در سال 88 نشان دهنده اين مدعاست.
با وجود فعاليت حدود 300 واحد شيريني و شكلات سازي در ايران، قدمت اين حرفه به شكل صنعت كمي بيش از نيم قرن است درحالي كه شيريني هاي سنتي با قدمتي چند صد ساله و حتي هزار ساله مي تواند به عنوان بخشي از هويت تاريخي ايران، در سبد صادراتي كشور جايي داشته باشد.
تامين صرف نيازهاي داخلي،نبود هماهنگي با بازارهاي جهاني، شيوه هاي توليد در كارگاه هاي سنتي و بسنده كردن شيريني سازان سنتي به بازارهاي داخلي سبب شده است كه چشم انداز بازار خارجي نزد شيريني سازان سنتي ايراني كم پيدا و حتي ناپيدا باشد.
يك كارشناس صنايع غذايي در محل برگزاري نمايشگاه شيريني و شكلات اصفهان به خبرنگار ايرنا گفت:وجود سودآوري در بازار بومي براي شيريني سازان بومي ايراني هميشه تضمين شده است و بدين سبب توليد كنندگان شيريني هاي سنتي و بومي نيازي براي توسعه افق فعاليت خود در وراي مرزهاي كشور نمي بينند.
'سيدمحمود شالفروشان'افزود:ديدگاه استفاده از فناوري مدرن در شيريني سنتي در بين توليد كنندگان ايراني كمرنگ است و آنان با استفاده از روشهاي سنتي مشتريان خود را هميشه دارند و اغلب آنان نيازي به تغيير در اين شيوه ها احساس نمي كنند.
اين كارشناس كه در شهرك فناوري صنايع غذايي و بيوتكنولوژي شمال شرق ايران در حال فعاليت است،تصريح كرد: درصورتي كه دست اندركاران شيريني سنتي ايراني از فناوريهاي روز بهره بگيرند و در نهايت توليد را افزايش و قيمتها را كاهش دهند، بتدريج با قواعد و استانداردهاي بازار جهاني منطبق مي شوند و قادر به افزايش صادرات و حتي افزايش فروش داخلي خواهند شد.
شالفروشان گفت: اكنون شيريني سنتي بيشتر ازسوي طبقات متوسط به بالاي جامعه خريداري مي شود و درصورت صنعتي شدن و توليد انبوه، ساير اقشار جامعه هم قادر به خريد آن خواهند بود.
وي افزود: در شرايط كنوني توليد دستي و سنتي سبب گران شدن محصول مي شود و در اين شرايط توليد كم نيز بازار جهاني منتظر توليد اندك نمي ماند و براي توليد انبوه و تامين نيازهاي بازار بايد رو به صنعتي شدن رفت.
وي درعين حال رعايت استانداردهاي جهاني را لازمه اين صنعت دانست و گفت: شيريني سازان سنتي مي توانند دركنار صنعتي شدن و كسب استانداردها، خود را وارد بازار جهاني كنند.
اين كارشناس ادامه داد: طي سالهاي اخير به عنوان نمونه، شماري از گز سازان ايراني با استفاده از فناوري جديد و رعايت استانداردها توانسته اند بخشي از محصول خود را به خارج صادر كنند و در واقع پاي شيريني سنتي ايران را به بازار جهاني باز كنند.
شالفروشان درعين حال صنعت بسته بندي را از ديگر تنگناهاي فعالان عرصه شيريني در ايران دانست و افزود: شيريني سازان ايراني بايد از ماشين آلات بسته بندي مدرن نيز استفاده كافي ببرند.
يكي از توليدكنندگان عمده گز در اصفهان نيز به ايرنا گفت: طي سالهاي اخير شماري از گز سازان اصفهاني با استفاده از ماشين آلات جديد و بهبود روشهاي توليد و بسته بندي تلاش كرده اند تا به بازارهاي خارجي نيز نفود كنند.
'محمود شيخ بهايي' افزود: در 15سال اخير برخي گز سازان اصفهاني تحت پوشش وزارت صنايع قرار گرفته اند و تلاش كرده اند استانداردهاي جهاني را نيز در اين زمينه كسب كنند.
وي گفت: واحد توليدي ما با كسب استاندارد اف دي آمريكا، ايزو و نيز استاندارد حلال كشورهاي اسلامي تلاش كرده است تا محصول گز ايراني را به تمام بازارهاي اسلامي و غير اسلامي صادر كند.
شيخ بهايي افزود: اغلب گزسازان اصفهاني از ماشين آلات داخلي براي صنعتي شدن حرفه خود سود مي برند و اين درحالي است كه اكثر فعالان اين حرفه هنوز به روشهاي سنتي و كارگاهي قديم پايبند هستند.
وي گفت: اكنون توليدكنندگان اين ماده غذايي سنتي پشتوانه اي براي ارتقاي كيفيت ندارند و ماده اوليه ساخت و توليد گز رو به گراني است.
وي درمورد استفاده از ماشين آلات خارجي در بخش بسته بندي و توليد گز گفت: قيمت بالاي اين ماشين آلات مدرن كه بايد از كشورهاي آلمان و ايتاليا وارد شود براي توليدكنندگان مقرون به صرفه نيست و اين درحالي است كه بايد براي توسعه افق صادرات اين محصول الزاما از صنايع بسته بندي مدرن استفاده كرد.
وي افزود: شيريني سنتي ايران اگر بخواهد وارد بازار جهاني شود بايد با ساير محصولات موجود در اين بازار رقابت كند و از روشهاي جديد و استانداردهاي روز تبعيت كند.
وي به عنوان نمونه از توليد گز كم كالري براي بازار جهاني مثال زد و گفت: گز كم كالري مورد استقبال قرار گرفته است و اين نشان مي دهد كه اين ماده غذايي سنتي در كنار ساير شيرينهاي ايراني درصورت افزايش كيفيت قادر به تامين ذائقه ساير كشورهاي دنيا هم خواهد بود.
وي گفت:تنها حدود چهار يا پنج واحد گز سازي اصفهان توانسته محصول خوب و با بسته بندي وارد عرصه صادرات شوند و درصد بزرگي از آنان به شكل غيرصنعتي، صنفي و كارگاهي فعاليت مي كنند.
به گفته وي، نبود نظارت بر بازار، فعاليت واحدهاي توليدي نامرغوب و كم كيفيت، گران شدن مواد اوليه مثل شكر و مغزپسته و بادام اين حرفه را با معضل مواجه كرده است.
مدير فروش يك واحد صنعتي گز سازي دراصفهان نيز گفت:واحدهاي توليد شيريني سنتي ايراني در صورت استفاده از شيوه هاي جديد و ماشين آلات مي توانند علاوه بر توليد انبوه ، نيروي كار خود را به يك چهارم تقليل دهند.
'هاجر تگريان' افزود:گزسازان اصفهاني براي صنعتي شدن اغلب از ماشين آلات داخلي استفاده مي كنند ولي مشكل عمده آنان نبود بسته بندي مناسب است.
وي افزود : در صورت ارتقاي محصول، توليد بيشتر،صنعتي شدن ، استفاده از روشهاي مدرن بسته بندي كه مورد پسند مشتريان خارجي باشد و نيز دانستن ذائقه بازار،شيريني سنتي ايران مي تواند بخشي از صادرات كشور را به خود اختصاص دهد.
ششمين نمايشگاه تخصصي نان،شيريني، شكلات و نوشيدني ها با مشاركت 60 شركت داخلي و خارجي روز پنجشنبه در اصفهان برگزار شده است .
در اين نمايشگاه كه در فضايي به وسعت چهار هزار و 500 متر مربع برپا شده است، نمايندگاني از كشور اوكراين و كره جنوبي و شركتهايي از استانهاي اصفهان، تهران، اراك، آذربايجان شرقي و غربي و خراسان رضوي حضور دارند.

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • صنعت شيريني و شكلات ايران در تلاش براي ور ...
  • صادرات شيريني کاهش يافته است
  • گشايش نهمين نمايشگاه شيريني و شكلات
  • مصرف شيريني و شكلات به حداقل ‌رسيد
  • مشاركت شركت‌هاي اروپايي در ۴ نمايشگاه ته ...
  • بعد از گذشت نيم قرن؛ بسته‌بندي شيريني‌ه ...
  • تب و تاب خريد شيريني و شكلات براي نوروز
  • آغاز به کار 3 نمایشگاه صنایع غذایی در تهرا ...
  • كام نان در جوار شيريني نمايشگاه هم شيرين ...
  • هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت نان در ته ...
  •  
     

     

     
     
    ارسال نظر