» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

 

 
تبلیغات در تلویزیون، غربی از آب درمی‌آید
برای طراحی‌های آگهی‌های بازرگانی تلویزیون که پدیده‌ای غربی است نمی‌توان به سنت‌های بومی تکیه کرد.
طهماسب صلح‌جو - منتقد سینما و تلویزیون - درباره خلا پیام‌های بازرگانی در زمینه دوری آن‌ها از فرهنگ ملی و اسلامی در تلویزیون به مهر گفت: قضیه تبلیغ بازرگانی به شیوه سینمایی یا تلویزیونی پدیده‌ای غربی است. همچون خود رادیو و تلویزیون که از غرب وارد ایران شده است.
وی افزود: با این حساب بی‌شک تاثیر الگوها و ساختارهایی که این پدیده‌های غربی را با خود به کشور آورده‌اند، اجتناب ناپذیر است و ما زمانی می‌توانیم در این زمینه مدعی باشیم که چیزی را برای خود داشته باشیم و پس از مدتی با نابودی آن سوال کنیم چرا از دستش داده‌ایم.
این منتقد با اشاره به الگوهای نمایشی سنتی در تبلیغات بازرگانی گفت: در گذشته مرحوم علی حاتمی که زمانی به ساخت فیلم‌های تبلیغاتی مشغول بود، از فرم‌های نمایش سنتی برای تبلیغات استفاده کرد. عباس کیارستمی نیز در دوره‌ای همین تلاش را داشت.
صلح‌جو با بیان این مطلب که به تازگی در یک آگهی شاهد استفاده از قصه شنگول و منگول بوده ‌است، ادامه داد: نمی‌دانم این تبلیغ تا چه حد دست اول بود اما در کل باید دقت داشت غربی‌ها با توجه به جامعه سرمایه‌داری گسترده و قوی که دارند در زمینه شگردهای تبلیغی قوی‌تر ظاهر می‌شوند. ایرانی‌ها برای تبلیغ کالایی که از همین کشور‌ها آمده‌‌اند، ناچار رویکردی مشابه سازندگان آن کالاها در تبلیغاتشان دارند.
وی با اشاره به این که معرفی محصولات مدرن تبلیغاتی مدرن می‌طلبد، گفت: تبلیغ باید شاد، جذاب و عامه پسند باشد و چندان نمی‌توان با تکیه بر سنت‌های عامیانه آگهی بازرگانی ساخت. اکنون حتی شاید نتوان مشابه آثاری که علی حاتمی بر مبنای نمایش روحوضی ساخته بود را در تلویزیون استفاده کرد، مگر اینکه هنرمندانی بنا به ذوق خود اقدام به انجام این کار کنند.

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • پخش آگهی‌های تبلیغاتی کتاب، اقدام قابل ت ...
  • تلویزیون کتاب هم تبلیغ می‌کند
  • تبلیغات تلویزیونی بر ضد اصالت و فرهنگ ایر ...
  • دوری تبلیغات تلویزیون از نمادهای فرهنگ م ...
  • آگهی یک میلیون دلاری در تلویزیون استرالی ...
  • «کلاه پهلوی» با طعم چیپس و پفک!
  • آگهی‌های تلویزیونی و ترویج مصرف‌گرایی و ...
  • گام مثبت مسئولان برای تبلیغ کتاب در تلویز ...
  • تبلیغات تلویزیون در تضاد با ساده‌زیستی ا ...
  • تلویزیون با تبلیغات شهری حق آثار خصوصی را ...
  •