» بازی عجیب شهرداری در تبلیغات شهری تئاترها
» تبلیغات آزار دهنده اپراتورنماها روی تلفن همراه/ چاره حذف تبلیغات چیست؟
» رتبه نخست کنکور تجربی 97 در تبلیغات سه مؤسسه کنکور
» چک ۱۰ میلیاردی تبلیغات محیطی برگشت خورد
» تبلیغات ماهواره‌ای برای درمان کوتاهی قد دروغ است
» ضرورت قانون‌گذاری صریح در زمینه ممنوعیت تبلیغات پزشکی
» سامسونگ درصدد ادغام سری گلکسی نوت با گلکسی اس است
» عادل درباره تبلیغات بیست هجده شفاف‌سازی کند
» درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین 53 کشور
» اختلال در شبکه استیم درست شب آغاز تعطیلات سال نو

 

 
تلویزیون با تبلیغات شهری حق آثار خصوصی را می‌گیرد
با توجه به امکانات گسترده‌ای که سازمان صدا و سیما برای تبلیغ آثارش دارد، بنابراین بهره بردن این رسانه از بیلبوردهای شهری فقط حق تبلیغات آثار خصوصی را که امکانات کمی در این باره دارند را از آن خود می‌کند.
به گزارش مهر، اخیراً تلویزیون در یک اقدام بی‌سابقه برای تبلیغ یکی از آثارش از بیلبوردهای شهری استفاده کرده است. این اتفاق با مجموعه تلویزیونی "سقوط آزاد" با نام قبلی "آخرین روز" به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی حبیب الله کاسه‌ساز شروع شده که قرار است از 13 تا 19 مهر ماه از شبکه یک روی آنتن برود.
بیلبورد بزرگ شهری این مجموعه تلویزیونی با عکس بازیگران سریال همچون حامد بهداد، الهام حمیدی، روناک یونسی و پوریا پورسرخ کنار مجمتع پایتخت واقع در خیابان میرداماد خودنمایی می‌کند، حتی زمان پخش مجموعه "سقوط آزاد" در این تبلیغ درج شده است.
مسلماً هر بیننده‌ای با دیدن چنین تبلیغی ناخودآگاه این سئوال در ذهن‌اش شکل می‌گیرد که چطور ممکن است سازمان صدا و سیما با امکانات گسترده‌ای که برای تبلیغ آثار مختلف‌اش دارد، چنین اقدامی را انجام بدهد؟ گرچه تبلیغ محصول به نحو مطلوب همیشه حرف اول را می‌زند، اما تبلیغات هم تعریف و قائده خودش را دارد.
به گفته جامعه‌شناسان و روانشناسان تاثیرات رسانه‌های تصویری بر زندگی اجتماعی مردم به شدت فراگیر است و اثرات‌اش را به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در انتخاب‌ افراد می‌گذارد. بنابراین وقتی تلویزیون خودش چنین امکانات گسترده‌ای برای تبلیغات دارد و می‌تواند بیشترین تاثیر را بگذارد، پس چرا از بیلبوردهای شهری استفاده کند؟
این در حالی است که آثار خصوصی مثل فیلم‌های سینمایی و تولیدات نمایش خانگی همچون تلویزیون چنین امکانات گسترده‌ای برای تبلیغ آثارشان را ندارد و تبلیغات آثار تلویزیونی در بیلبوردهای شهری تنها حق این آثار را می‌گیرد. می‌توان در یک جمله گفت این اقدام سازمان صدا و سیما چندان معقولانه نیست.
اگر تلویزیون قصد دارد آثار مناسب‌اش را تبلیغ کند می‌تواند در فاصله پیام‌های بازرگانی که روی آنتن می‌رود به ویژه در آگهی‌های بازرگانی که میان برنامه‌ها و سریال‌های پر مخاطب همچون "نود" و غیره پخش می‌شود، این کار را انجام بدهد. در واقع سازمان صدا و سیما می‌تواند با حذف تبلیغات برخی محصولات خارجی، آثار نمایشی و غیر نمایشی پر بیننده‌اش را تبلیغ کند.
گرچه از مدتی پیش اقدام خوبی تلویزیون انجام داده است و شبکه‌های مختلف آثار شبکه‌های دیگر هم تبلیغ و حتی زیرنویس می‌کنند. بنابراین ضرورتی ندارد که از بیلبوردهای شهری بهره برد. این مسئله فقط شامل حال شبکه‌های داخلی نمی‌شود و تلویزیون در شبکه‌های برون مرزی‌اش هم آثار مناسب‌اش را مرتب تبلیغ می‌کند. کافی است نگاهی به شبکه آی فیلم داشته باشیم. اگر قرار است چهار سریال در یک روز پخش کند، مرتب در بین هر مجموعه آثار دیگرش هم تبلیغ می‌کند.
مسلماً مسئولان تلویزیون می‌توانند با بهره بردن از افراد خلاق آگهی‌های خوبی که در برگیرنده ایده‌ای هوشمندانه باشد برای آثار فاخر و مناسب تهیه و پخش کرده تا مورد توجه مردم هم قرار بگیرد. در واقع رسانه می‌تواند با تربیونی که در اختیار دارد جذاب‌ترین آگهی‌ها را تهیه و پخش کند، پیام‌های بازرگانی که می‌تواند تاثیر فراگیرتر از بیلبوردهای شهری داشته باشد.
معاونت سیما می‌تواند در این باره گروهی از افراد خلاق را برای ساخت تیزرهای مناسب برای آثار فاخر این معاونت مشخص کرده و آثار قبل از پخش مورد بازبینی این افراد قرار گرفته و بعد آگهی مناسبی تهیه شود. البته این گروه تولید باید هوشمندانه عمل کنند و با ظرافت و زیرکانه همراه با یک سناریوی خوب یک تبلیغ جذاب بسازنند.
تیزرهایی خلاق و ماندگار می‌شوند که نویسنده یا گروه نویسندگان چند نکته مهم و اساسی را در نوشتن سناریو در نظر بگیرند. نخست اینکه بتوانند همه پیام و حرف خود را در فاصله 120 ثانیه یا کمی بیشتر منتقل کنند، دوم اینکه پیام تبلیغاتی سرگرم کننده و مفرح باشد و از عناصر نوین بهره ببرنند و سوم اینکه ظرفیت و قدرت نفوذ در مخاطب را داشته باشد.
در واقع گروه تولید باید بدانند اگر می‌خواهند پیام بازرگانی از تلویزیون پخش شود باید از جلوه‌های بصری خوبی بهره‌مند شود، حتی معاونت سیمای سازمان صدا و سیما می‌تواند تبلیغ‌های مناسبی هم از آثار خوب‌اش تهیه کند و برای تبلیغ به رادیو بسپارد، اما باید توجه کند برای این کار باید گروه دیگری را تعیین کند که کاملاً عناصر شنیداری را می‌شناسند و می‌دانند با بهره بردن از آنها می‌توانند آگهی‌های خوب و شنیدنی را بسازنند.
بنابراین سازمان صدا و سیما برای تبلیغ آثارش بیشترین امکانات را دارد و می‌تواند با فکر کردن به راه‌های نوین این کار را انجام بدهد و بهتر است حق آثار خصوصی را در این باره نگیرد. امید است مسئولان تلویزیون همیشه بهترین راه‌های تبلیغ را انتخاب کنند و نه ساده‌ترین راه را، چرا که در این صورت می‌‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارند.

به اشتراک بگذارید

 
 

 
   
 
 
 
 
 

اخبار مرتبط

  • تبلیغ برنامه‌های تلویزیونی جدی گرفته نم ...
  • شبکه بازار؛ به نام مردم به کام تلویزیون
  • تلویزیون کتاب هم تبلیغ می‌کند
  • تلویزیون سریال مهران مدیری را تبلیغ کرد!
  • پخش رایگان آگهی‌های تبلیغاتی کتاب از رسا ...
  • کم مانده بین اخبار تلویزیون هم تبلیغ کنی ...
  • چه کسی از درآمد شبکه بازار خبر دارد؟!
  • گام مثبت مسئولان برای تبلیغ کتاب در تلویز ...
  • تبلیغات تاریخ مصرف گذشته‌ای که هنوز در ا ...
  • تبلیغات در تلویزیون، غربی از آب درمی‌آید
  •